Afstandskrav indsnævrer danskernes hjerterum

Afstandskrav indsnævrer danskernes hjerterum
28. januar 2021 / i NGO & Organisation

Udbredelsen af Covid-19 tog opmærksomheden fra NGO’ernes mærkesager

Herhjemme har vi altid været gode til at støtte op om forskellige NGO’er. Mange danskere har en økonomi, der gør det muligt for os at hjælpe andre i nød, men påvirkningen fra pandemien har været omfattende. Hjemmekontoret blev også en realitet for NGO’erne, der ikke længere kunne have sine medarbejdere på gaden og fokus på storsind blev til fokus på samfundssind. Særligt gik det ud over danskernes vilje til at støtte udsatte danskere.


Danskernes opbakning til støtte af udsatte danskere
Grafikken viser udviklingen for de indsatsområder som NGOerne arbejder med, i deres arbejde for at fremme ”udsatte danskeres” vilkår.

Faldende opbakning til NGO’er i 2020

Andelen af danskere som ikke vil støtte NGO’er, er steget med 21%. En nedgang, som særligt har ramt opbakningen til støtte for udsatte danskere. Flere medier har ellers i 2020 været ude at berette om øget utryghed blandt udsatte børn, som hertil var tvunget til at få onlineundervisning i hjemmet. Side om side med forældre, der kæmper med misbrug, psykisk sygdom og det at skabe en stabil hverdag.

Ude af syne ude af sind

Det er selvfølgelig et ordsprog, der skal tages med et gran salt i denne sammenhæng. Dog ændrer det ikke på, at der desværre er mange kedelige tendenser, når man ser på årets udvikling. Ønsket om at støtte fysisk handikappede faldt med 25%, ønsket om at støtte flygtninge i Danmark faldt med 24% mens det for hjemløse faldt med 19%.
Har man tilbøjelighed til at tro, der er forskel på mænd og kvinders vilje til at støtte, så har man ret. Det ændrer dog ikke på, at både blandt mænd og kvinder har der været en dalende lyst til støtte NGO’ernes arbejde.


Udvikling blandt mænd og kvinder
Grafikken viser udviklingen blandt andelen af danskere som vil støtte udsatte danskere, men som har svaret ”Ingen” af de mulige indsatsområder.

Vi ser tilbage på et år, hvor der har været ét altoverskyggende emne, Covid-19, og det har fyldt medierne til bristepunktet. Dertil er vi blevet eksponeret for Kinas rolle, det amerikanske valg og vedvarende fokus på usikkerhed om den nationale såvel som globale økonomi. Under disse forhold synes danskerne i højere grad at have fokuseret på sig selv, og i mindre grad på de mest udsatte samfundsborgere.

Kontakt os nu
70 20 23 24 • [email protected]

Læs mere om metoden

Om NGO & organisation

Hver uge fortæller danskerne om deres syn på hjælpe- og interesseorganisationer og deres vurdering af dem.

Danskerne agerer med en lang række organisationer, som beskæftiger sig med alt lige fra politik, beskæftigelse, sundhed, menneskerettigheder til bistandshjælp.

Det fortæller danskerne om organisationerne:

  • Kendskab til hvad de enkelte organisationer står for, hvad de laver og deres relevans.
  • Vurdering af organisationernes virke og resultater.
  • Oplevelser med de enkelte organisationer og vurderingen heraf.
  • I hvilken grad man vil bakke op om de enkelte organisationer i fremtiden.

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Mere information? Kontakt gerne:

Nanna Gabrielsen
Nanna Gabrielsen
Chefkonsulent
[email protected]
Tlf: +45 27 21 08 06
Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
Tlf: +45 26 83 82 82

� Copyright - Voxmeter