Både børn og veninder blev taget med til Sofari, så de kunne få et indblik i øko-produktionen

Det årlige forbrugerevent Sofari, der inviterer indenfor på en række økologiske grisebedrifter landet over, blev søndag besøgt af over 9.300 danskere. Formålet med eventet er at vise, hvordan økologien adskiller sig fra den konventionelle produktion.

Foto: Unsplash

Uddrag fra Økologisk Nu:

En undersøgelse fra Voxmeter foretaget for Landbrug & Fødevarer sidste år viste, at mange danskere ikke kender til forholdene i den økologiske produktion. Det vil arrangørerne bag Sofari gerne rette op på.

 

Godt 9.300 danskere valgte at bruge deres søndag på en af de 14 økologiske grisebedrifter, der holdt åbent søndag d. 18. maj i anledning af arrangementet Sofari.

Hensigten med det årligt tilbagevendende arrangement er at give forbrugerne et dybere indblik i, hvordan den økologiske produktion ser ud. En af dem, der benyttede sig af muligheden, var Hanne Solbjerg fra Hvidovre, der var kørt fra København til Birthesminde ved Holbæk.

“Jeg går meget op i økologi og dyrevelfærd. Derfor har jeg taget mine to veninder med, der ikke interesserer sig så meget for, hvor maden kommer fra. Nu har de fået syn for, hvordan de økologiske grise lever og et bedre beslutningsgrundlag, når de næste gang skal lægger kød i indkøbskurven,” sagde Hanne Solbjerg.

Også mange børnefamilier og bedsteforældre med børnebørn brugte dagen på landet.

“Vi går meget op i, at vores børn ved, hvor maden kommer fra. Derfor er det rigtig godt, at de kan komme ud og se, hvordan de økologiske grise lever. Vi prioriterer nemlig at købe økologi, når det er tilgængeligt, der hvor vi handler,” lød det fra parret Katrine og Tobias Thrane-Birch fra Fårevejle, der også besøgte Birthesminde med deres tre børn.

 

Undersøgelse viste manglende viden
Det glæder Hans Erik Jørgensen, formand for Økologisektionen i Landbrug & Fødevarer, at så mange gæster havde lyst til at se, hvordan de økologiske grise lever.

“Det er bare super dejligt. Vi har haft så mange glade gæster her på Risbjerg Landbrug. Det er en rigtig god oplevelse og en fornøjelse at lukke folk ind, så de på nærmeste hold kan opleve det liv, vi tilbyder vores grise. De får en på opleveren, vi får fortalt en masse om, hvorfor vi gør, som vi gør i vores økologiske griseproduktion og vi får smagt på grisen,” siger han.

En undersøgelse fra Voxmeter foretaget for Landbrug & Fødevarer sidste år viste, at mange danskere ikke kender til forholdene i den økologiske produktion. For eksempel viste undersøgelsen, at:

  • 61 pct. af de adspurgte ikke ved, at økologiske dyr skal have mulighed for at udøve deres naturlige adfærd, som for eksempel at rode i jorden.
  • kun 34 pct. af de adspurgte ved, at økologiske grise har mulighed for at komme ud under åben himmel hver dag – et af de mest markante dyrevelfærdstiltag i økologien.
  • blot 27 pct. er klar over, at halekupering er forbudt i økologisk griseproduktion.

Læs mere om hele artiklen og undersøgelsen her

Kontakt mig endelig, hvis du har spørgsmål

Christian Stjer
Adm. direktør

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Læs mere om metoden

    Om politik & samfund

    Hver uge fortæller danskerne, hvad de mener om politik og andre samfundsforhold, men også de mere nære ting som fx om forholdene i deres kommune.

    Indenfor politik beretter danskerne hver uge om, hvilket parti man vil stemme på. Om man har tillid til regeringen, oppositionen, ministrene og politikerne. Eller i hvilken grad man mener, den aktuelle debat er relevant. Om mediernes formidling af politik. Om danskernes interesse og involvering i politik og så videre.

    Danskerne fortæller også om, hvilke samfundsemner de mener burde prioriteres netop nu. Hvilke bekymringer der ligger dem stærkest på sinde. Samt holdninger til fx transport, energi, klima, forurening, fødevarer, infrastruktur, skoler, indvandrere mm.

    Danskerne fortæller også om, hvordan det er at bo i deres kommune. Fx vurdering af borgmesteren og kommunalpolitikerne. Kommunens evne til at skabe gunstige forhold for erhvervslivet og udbuddet af arbejdspladser. Vurdering af kommunens institutioner, skoler, udbud af fritids- og kulturaktiviteter, ældrepleje, renovation, mm.

    Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

    Stikprøver

    Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

    Opnåelse

    Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

    Telefoninterview

    Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

    Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

    Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

    Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

    WEB-Panel

    Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

    Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

    Mere information? Kontakt gerne:

    Anna Midtgaard Christensen
    Anna M. Christensen
    Analysedirektør
    [email protected]
    Tlf: +45 26 84 68 51
    Christian Stjer
    Christian Stjer
    Adm. direktør
    [email protected]
    Tlf: +45 26 83 82 82

    Modtag vores seneste meningsmålinger

    Skriv dig op og modtag vores seneste meningsmålinger samt undersøgelser som den første.

    politiske_maalinger_hvid 3

    Du accepterer, at ved udfyldelse af formularen ligeledes vil modtage markedsføring og nyhedsbreve fra Voxmeter A/S.