BANKEN LUNAR I KRAFTIG VÆKST

Antallet af bankkunder, der vil skifte til den relativt nye internetbank, Lunar, er på blot et år firdoblet.
I dag er det dermed 1,2% af befolkningen, svarende til ca. 57.000 bankkunder, der har besluttet sig for at skifte bank, og som peger på, at de med stor sandsynlighed skifter til Lunar.

I Voxmeters data kan vi se, at Lunar formår at konvertere en rimelig andel af potentialet til reelle kunder. Årsagen er en massiv markedsføringskampagne, der ikke blot huskes, men også formår at udklække en stor mængde ”plukkemodne kunder”. Kampagnen har tillige formået at øge kendskabet til Lunar i en så eksplosiv grad, at banken har givet den hidtidige dominerende internetbank, Santander, baghjul.

Succes er ikke let

Den store udfordring for Lunar består i at leve op til de mange nye kunders forventninger. Her har vi tidligere set, at det kan gå skævt for en bank, når den pludselig skal håndtere mange nye kunder – uanset om væksten sker organisk eller ved bankovertagelse. Meget peger på, at Lunar har udfordringer med bankens mange nye kunder. Andelen af kunder, der vil skifte væk fra Lunar, er mere end fordoblet efter et år. I samme tidsrum er andelen af kunder, der aktivt anbefaler Lunar til venner og bekendte, halveret. Til sammenligning forholder situationen sig langt mere stabilt for internetbanker, som Santander og Coop Bank, hvor kundernes forventninger i langt højere grad indfries.

Lunar benyttes som sekundær bank

To tredjedele af Lunars kunder benytter banken som sekundær bank og benytter altså en anden som primær bank. Der vil gå 4-5 måneder, før Voxmeter har indsamlet en tilstrækkelig stor mængde data på bankkunder, der benytter Lunar som primær bank. Til den tid vil vi kunne gå langt mere i dybden og beskrive styrker, svagheder og årsager. Det, vi med sikkerhed kan sige for nu, er, at den samlede andel af Lunars bankkunder hurtigt mister begejstringen.

Mange flere vil skifte bank

Vaner og forsigtighed spiller en meget stor rolle, når det gælder tilhørsforholdet til en bank. Bankkunder er ikke særligt opsøgende, og størsteparten er fortsat overbeviste om, at et bankskift er besværligt og tidskrævende.
Derfor opstår bankskift oftest først ved indgåelse af ægteskab, skilsmisse, flytning, boligkøb, bilkøb eller andre større finansielle eller investeringsmæssige tiltag.
Bankkundernes fastkørte vaner kan dog relativt hurtigt ændres, hvis man først dykker længere ned og opdeler bankkunderne i segmenter og identificerer hver deres tilknyttede motivationsfaktorer.
Til dette formål har Voxmeter udarbejdet rapporten ”Plukkemodne kunder”, der de seneste 10 år har bidraget til at øge kundetilgangen, og som samtidig sikrer en god forventningsafstemning.


Kontakt mig for mere information

Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights inden for bankverdenen.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen

Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
+45 26 83 82 82

Voxmeters analyser for privat- og erhvervsbank

Kundeloyalitet

Den fulde rapport afdækker samtlige kundeberøringsområder. Den går i dybden med alt – lige fra rådgivning, produkter, services og digital platform til kundeinformation, kundekontakt, filialer mv. Rapporten kan bestilles for et enkelt område eller for samtlige områder – alt efter, hvad I har fokus på lige nu.

Marketing

Rapporten afdækker alt inden for marketing. Den går i dybden med kendskab, kommunikations- og kampagneerindring, kommunikationskanaler, marketingeffekt og målgruppebeskrivelser. Den indeholder en trackingdel med udvikling og effektmål på kampagner, journalistisk omtale og SoMe.

Image og omdømme

Rapporten afdækker jeres overordnede image og jeres position i forhold til konkurrenterne. Rapporten måler jeres imagestyrke ud fra de 6 stakeholders, der har indflydelse på imagerejsen. Her kan I få en analyse, der tegner et billede af jeres image blandt alt fra ledelse og medarbejdere til jeres kunder, konkurrenternes kunder, medierne, opinionen og – hvis relevant – aktionærerne.

Segmentanalyse

Her får I et aktuelt markedskort samt en uddybende profil af et specifikt segment. Det kan for eksempel være den gruppe, der ønsker at forlade deres nuværende bank og overvejer at skifte til en specifik bank. Rapporten tegner blandt andet en profil af segmentets finansierings- og købsplaner og deres medievaner.

CEM Intelligence-løsning

I kan vælge at få adgang til analyseplatformen CEM Intelligence, der er en samlet online analyseportal. Her har I adgang til samtlige analyserapporter. Her kan I også selv udarbejde spørgeskemaer og gennemføre analyser, ligesom der kan opbygges analyseløsninger til fx kunderejser, touchpoints og digital kundedialog.

Rådgivning og præsentation

Voxmeter har ydet rådgivning i forbindelse med kundeanalyser siden 2008. Her hjælper vi med overordnet strategi og med helt konkrete indsatsplaner. Vi bliver også ofte brugt til at præsentere de vigtigste findings til fx direktionsmøder, bestyrelsesseminarer eller ledermøder.

Læs mere om metoden

Om økonomi & finans

Hver uge fortæller danskerne om alle de forhold, der har indvirkning på deres økonomi. Fx den hidtidige og fremtidige situation omkring beskæftigelse og indkomst. Hertil en lang række demografiske forhold. Danskerne fortæller også, hvor mange penge de har til rådighed til forbrug. Om sin hidtidige og fremtidige økonomiske situation. Om planer for lån, køb på kredit, opsparing og investering.

Banker: Danskerne fortæller om deres holdninger til bankerne, dels om deres image og kommunikation, og dels, evaluerer de deres ydelser.

Realkredit, Forsikring & Pension: Samme proces gennemgås for realkredit, forsikring og pension.

Ejendom: Boligsalg og boligKøb. Flytteplaner. Brug af ejendomsmæglere.

Til- og ombygning: Nyt hus/sommerhus. Køkken. Bad. Loft. Tag. Tilbygning. El-installation.

El-selskaber: Energiform samt planer om vedvarende energi mm.

Metodikken afslører, hvor godt eller skidt ovenstående instanser bidrager til borgernes økonomi.

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Mere information? Kontakt gerne:

Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
Tlf: +45 26 83 82 82
Anna M. Christensen
Anna M. Christensen
Analysedirektør
[email protected]
Tlf: +45 26 84 68 51

© Copyright - Voxmeter