25. februar 2021 / i Banker & Økonomi
Hvem har pressen mest tillid til, når en banks ledelse udtaler sig, Danske Bank eller Ringkjøbing Landbobank? Hvilke reklamebudskaber tror vi mest på, kampagner fra Nordea eller fra Arbejdernes Landsbank? I hvilken grad har kunderne tillid til en banks udmelding om nye prisreguleringer, Nykredit eller Sydbank? Faktum er, at en banks image har stor betydning for i hvilken grad, omverden forholder sig skeptisk eller positivt overfor bankernes budskaber.
Ringkjøbing Landbobank har Danmarks bedste image og omdømme
39.000 danskere har bedømt bankernes image og omdømme. Resultat er sammensat af en vurdering af 20 imageområder der tilsammen udgør bankernes samlede imagestyrke. Den samlede topplacering i år går til Ringkjøbing Landbobank, mens sidste års vinder, Arbejdernes Landsbank, sætter sig på andenpladsen.
Voxmeters imagerapport handler om at give den enkelte bank mulighed for at se sig selv udefra. Hvordan og hvorledes omgivelserne betragter banken, er med til at definere hvordan medarbejdere, kunder, potentielle kunder og ikke mindst medierne vil kredse om positive eller negative historier.
Rapporten sikrer, at den enkelte bank ikke længere behøver at tro, men får vished og indsigt, baseret på fakta. Indsigt, som kan sikre en udarbejdelse af en effektfuld strategi, med klare anbefalinger til prioriteringer, så nødvendige indsatser kan effektueres i en realistisk tidsramme og i den rette rækkefølge.
Om årets imagerapport
Ud fra kundernes vurderinger måler Voxmeter bankernes image og omdømme på 20 vitale parametre – imagedrivere. Det betyder, at du med sikkerhed ved, hvilke områder du bør sætte ind på. Det giver dig flere positive stakeholders og hjælper din bank på vej ind i en positiv cyklus.
Rapporten indfanger alle udslag fra kundernes tilbagemeldinger samt deres observationer af bankens omdømme. Både på de traditionelle og de sociale medier. Rapporten har sammenlagt resultaterne for det seneste år, som viser dig, hvordan Danmarks 20 største B2C banker rangerer ud fra deres image og omdømme. Alt sammen med udviklingstal fra hvordan det gik for hver bank, forrige år.
Med et godt image vil banken ikke alene have en større marketingeffekt. Det afføder også positive kundeambassadører, glade medarbejdere, interesse i aktiekøb m.m. Er bankens image og omdømme knap så positivt, risikerer man at havne i en usund cyklus, hvor kunderne omtaler banken negativt og husker dårlig medieomtale. Som tommelfingerregel skal der fem positive oplevelser til at udligne én negativ. Med konkret kendskab til sit omdømme ved man, hvor man bruger sine ressourcer bedst.
Flyt dit fokus hen hvor kunderne og markedet er
Image & Omdømme rapporten er på 36 sider, overskuelig og letlæselig. Rapporten udkommer hvert halve år. Bestil rapporten i dag og få den indenfor 48 timer. Kontakt direktør Christian Stjer på [email protected] eller ring på +45 70 20 23 24.
70 20 23 24 • [email protected]