Sælger vælger det velkendte

Når boligen sælges, går vi på autopilot

Når danskerne sætter deres bolig til salg, vælger de ofte det første tilbud. Mere end halvdelen indhenter ikke andre tilbud, og kvinder betaler ofte mere i salær.

Vi lever i en tid, hvor boligmarkedet er glohedt. Udbuddet kan ikke følge med efterspørgslen, men når vi sætter boligen til salg, sker der ofte gennem en af de større ejendomsmæglerkæder. Det store spørgsmål er, hvor længe tendensen vil fortsætte. Sælgerne er overordnet set tilfredse med deres mægler, men mere end halvdelen ved ikke, hvad de betalte i salær.

De største ejendomsmæglerkæder sidder solidt på markedet

Ejendomsmæglerne har været dygtige til at imødegå de digitale muligheder, der i dag omfatter 360 graders rundvisninger, flotte billeder og præsentationsvideoer. Selvom samtlige mæglere på markedet har integreret mulighederne i deres salgsopstillinger, så er det de fire største kæder, der sidder på 69% af markedet.

Hvilket ejendomsmæglerfirma benyttede du dig af sidste gang, du solgte en bolig?
Diagrammet viser ikke procentfordelingen af de andre ejendomsmæglerfirmaer/selvsalg, der samlet set tegner sig for de resterende 31% af markedet. Maksimal statistisk usikkerhed: +/- 3,21 procentpoint.

Mange sælgere undersøger ikke deres alternativer

Det hele sker på autopilot. Næsten halvdelen af alle boligsælgere tager imod det første tilbud fra ejendomsmægleren – uden at opsøge mulighederne for at sælge boligen gennem en konkurrent.

Hvilke ejendomsmæglerfirmaer indhentede du derudover tilbud og/eller priser fra?
Maksimal statistisk usikkerhed for mænd: +/- 4,32 procentpoint. Maksimal statistisk usikkerhed for kvinder: +/- 5.37 procentpoint.

Jagten på en ejerbolig er langt fra færdig

Vores seneste konjunkturmåling viser en stigning på 170% af danskerne, der forventer at købe hus inden for de næste 12 måneder. Ligeledes viser målingen yderligere stigninger i antallet af danskere, der er interesserede i køb af ejerlejligheder, andelsboliger og sommerhuse. Én ting er at købe en bolig, en anden ting er at sælge den. Bliver boligen solgt af en kvinde, viser vores måling, at der er en tendens til, at hun betaler et højere salær til mægler – end hvis sælger er en mand.

Hvilke ejendomsmæglerfirmaer indhentede du derudover tilbud og/eller priser fra?
Diagrammet fremhæver tre af flere svarmuligheder. Få det fulde overblik med Voxmeters rapport – Disruption i ejendomsmæglerbranchen.
Maksimal statistisk usikkerhed: +/- 4,02 procentpoint.


Kontakt os nu
70 20 23 24 • [email protected]

Læs mere om metoden

Om økonomi & finans

Hver uge fortæller danskerne om alle de forhold, der har indvirkning på deres økonomi. Fx den hidtidige og fremtidige situation omkring beskæftigelse og indkomst. Hertil en lang række demografiske forhold. Danskerne fortæller også, hvor mange penge de har til rådighed til forbrug. Om sin hidtidige og fremtidige økonomiske situation. Om planer for lån, køb på kredit, opsparing og investering.

Banker: Danskerne fortæller om deres holdninger til bankerne, dels om deres image og kommunikation, og dels, evaluerer de deres ydelser.

Realkredit, Forsikring & Pension: Samme proces gennemgås for realkredit, forsikring og pension.

Ejendom: Boligsalg og boligKøb. Flytteplaner. Brug af ejendomsmæglere.

Til- og ombygning: Nyt hus/sommerhus. Køkken. Bad. Loft. Tag. Tilbygning. El-installation.

El-selskaber: Energiform samt planer om vedvarende energi mm.

Metodikken afslører, hvor godt eller skidt ovenstående instanser bidrager til borgernes økonomi.

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Mere information? Kontakt gerne:

Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
Tlf: +45 26 83 82 82
Anna M. Christensen
Anna M. Christensen
Analysedirektør
[email protected]
Tlf: +45 26 84 68 51