Bilimportører: Danmarks bedste klimaindsats ifølge den danske befolkning
Greencheck-undersøgelsen bygger på en løbende måling på 13.000 interviews om året med danskere på 18 år og derover fordelt nationalt repræsentativt. Hertil kommer 3.000 interviews om året med virksomhedsledere.
Ovenstående tal er fra september 2024. Voxmeter påbegyndte målingen i januar 2022. Listen repræsenterer nøgletallet ”Klimaimage”, som er en score baseret på følgende vurderingsspørgsmål: ”I hvilket omfang mener du, at [BRANDNAVN] bidrager positivt eller negativt i forhold til klimaet?” Respondenterne svarer på en skala fra 0 til 10. Den andel, der placerer sit kryds fra 8 til 10, opfattes som at mene, at virksomheden bidrager positivt. Den andel, der sætter krydset fra 0 til 4, opfattes som at mene, at virksomheden bidrager negativt. Et kryds fra 5-7 antyder, at påvirkningen vurderes som neutral. Klimaimage-scoren beregnes ved, at andelen af negative vurderinger trækkes fra andelen af positive vurderinger, hvorefter resultatet ganges med 1.000. Ønsker du at videreformidle eller citere resultaterne, bedes du kontakte Voxmeter.
Toyota slår de eldrevne
Blandt bilimportørerne får Toyota Danmark den bedste vurdering med på vejen – bedre end selv Polestar på andenpladsen, som specifikt producerer elektriske biler. Toyota var trendsætter inden for alternative energikilder, da deres model Prius fra 1997 var den første masseproducerede hybridbil.
Benzindrevne biler er en stor kilde til CO2-udledninger, og derfor er det heller ikke overraskende, at de fleste bilimportører bliver vurderet negativt for deres klimaindsats.
Befolkningen har altid ret
Danskerne stiller i stigende grad krav om ansvarlighed i erhvervslivet. Det gælder især på de områder, der bekymrer befolkningen mest, og her ligger klimaforandringer fortsat i top. Ifølge den seneste Greencheck-måling mener 90% af befolkningen, at virksomheder skal bidrage aktivt til at modvirke klimaforandringerne.
Virksomheders image påvirkes derfor i høj grad af befolkningens vurdering af deres troværdighed, grønne tiltag, samt i hvilken grad deres budskaber erindres positivt eller negativt.
Kilde: Voxmeter, Greencheck: Andel, der har svaret ”Vigtigt” eller ”Meget vigtigt”.
Base: 6.500 interview halvårligt, fordelt nationalt repræsentativt, 18 år eller derover.
Men hvad ved befolkningen overhovedet om virksomhedernes klimaaftryk? Og hvorfor bør virksomhederne bekymre sig om, hvad befolkningen mener om deres grønne profil?
Svaret er, at befolkningens opfattelse – uanset om den er retfærdig eller uretfærdig – er den, som gælder. Jo mere positivt, en virksomhed fremstår hos befolkningen, jo mere forplanter denne opfattelse sig til virksomhedens primære målgrupper. Ligeledes fæstner befolkningens opfattelse sig hos samarbejdspartnere og leverandører, hos medierne, og ikke mindst hos virksomhedens kommende arbejdskraft.
Jo mere troværdig og positiv, en virksomhed opfattes af befolkningen, jo bedre vil den derfor klare sig i markedet, og desto nemmere vil den komme igennem eventuelle kriser. Derfor er klimaimage med til at brande en virksomhed.
500 virksomheder og 34 brancher
Greencheck-rapporten kan produceres skræddersyet til hver enkelt af de 500 virksomheder, der indgår i undersøgelsen. Af rapportens 88 sider afdækker de første 44 befolkningens opfattelse af den valgte virksomhed på klimaområdet, sammenlignet med andre virksomheder i samme branche. Greencheck-rapporten giver således indblik i omverdenens vurdering af både den enkelte virksomhed og dens konkurrenters påvirkning af klimaet.
De resterende sider afdækker de danske virksomheder og organisationers succeser og udfordringer med den grønne omstilling generelt, samt den danske befolknings holdninger, vaner og forventninger på området.
Alle grafer i rapporten viser udviklingen tre år tilbage. Det giver mulighed for at følge med i, på hvilke områder det går den rette vej, og på hvilke, der er brug for at gentænke indsatsen.
Bliv klog på effekten af kommunikation
Rapporten orienterer samtidig om virksomhedens evne til at skabe opmærksomhed omkring sine indsatser for at modvirke klimaforandringer.
Ydermere giver den indblik i, hvorvidt den udvalgte virksomhed formår at sætte bæredygtighed på dagsordenen. Det vil sige i hvilken grad, grønne budskaber fæstner sig i erindringen hos dem, der kender virksomheden.
Dermed får man klar dokumentation for, i hvilken grad ens bæredygtighedsarbejde opnår positiv (eller negativ) effekt.
Befolkningens vurdering af virksomhedens indsats bliver desuden gjort op for fire forskellige segmenter: befolkningen som helhed, de klimaaktive, de moderate og de passive. Samtidig giver rapporten indsigt i arbejdsstyrkens grønne krav til deres arbejdsgivere.
Greencheck-rapporten hjælper virksomheder med at sætte mål for deres grønne image, dvs. mål for: 1) Klimaimage, 2) Kendskab til grønne tiltag, 3) Vurdering af grønne budskaber, 4) Troværdighed indenfor området.
Kontakt Voxmeter for yderligere information
Et abonnement indbefatter to halvårsrapporter og koster samlet 46.000 kr. årligt, ekskl. moms.
Hvis din virksomhed eller organisation har særlige ønsker, er der rig mulighed for at skræddersy undersøgelsen til jeres specifikke behov.
Flere vælger at få beriget analysen med konklusioner, anbefalinger og en mundtlig analysepræsentation. Andre får suppleret undersøgelsen med egne tillægsspørgsmål eller udvider målingen, så den afdækker særlige segmenter efter eget valg. Dette er relativt enkelt takket være Voxmeters panel, der tæller mere end 100.000 danskere og 20.000 virksomheder.
Kontakt mig endelig, hvis du har spørgsmål