Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights inden for bankverdenen.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen
Christian Stjer
Adm. direktør
cs@voxmeter.dk
+45 26 83 82 82
Ny Voxmeter-undersøgelse peger på, at højere renter og byggeomkostninger holder danskerne tilbage, mens mindre og billigere renoveringsopgaver er populære.
Blandt dem, der ønsker at renovere inden for det næste år, siger 47 procent, at økonomien kan afholde dem fra at gå i gang.
Nye tal fra analyseinstituttet Voxmeter blandt 3.000 danskere viser, at renoveringslysten i Danmark langt fra er forsvundet.
I undersøgelsen, der er foretaget på vegne af gulvproducenten Timberman, svarer 66 procent, at de drømmer om at sætte et boligprojekt i gang det kommende år.
Men samtidig står økonomien som en markant stopklods for de større projekter, der kræver håndværkere, dyre materialer og finansiering.
Blandt dem, der ønsker at renovere inden for det næste år, siger 47 procent, at økonomien kan afholde dem fra at gå i gang.
Konkret angiver boligejere højere renter og stigende byggeomkostninger som de primære årsager til at droppe eller udskyde projekter.
12 procent angiver, at de har valgt at gennemføre renoveringen selv som et værn mod højere priser, mens knap seks procent er gået på kompromis med materialerne for at få boligprojektet ført ud i livet.
Undersøgelsen viser også, at 58 pct. er i gang med renoveringsprojekter – sidste år var tallet 44 pct.
Selvom flere danskere har gang i projekter i boligen, noterer Mogens Fisker, direktør hos Timberman, dog en ændring i dag, hvor det især er mindre projekter som malerarbejde og gulvskift, der har rykket i danskerne til forskel fra for et år siden.
– Mange har lavet mindre forbedringer som malerarbejde, udskiftning af gulve og generel opfriskning af hjemmet, siger Mogens Fisker og fortsætter:
– Det er typisk projekter, der kræver begrænsede midler, men som stadig bidrager til at løfte boligens udtryk og funktion. Lidt det samme som vi så i forbindelse med coronanedlukningerne.
Denne artikel er bragt af Dagens Byggeri onsdag d. 9. december 2025, i forbindelse med en undersøgelse foretaget af Voxmeter.Â
Den originale artikel kan læses herunder:Â
Undersøgelsen er desuden blevet brugt som udgangspunkt i nedenstående pressemeddelelse bragt af OK Køkkenrenovering.
Den originale pressemeddelelse kan læses herunder:
OK Køkkenrenovering via MyNewsDesk
Artiklen kan desuden læses herunder:
Interessen for at lave køkken og bad var i november på årets højeste niveau, viser Voxmeter. Samtidig melder OK Køkkenrenovering om rekordstor efterspørgsel i en tid med dalende økonomiske forventninger.
Boligprojekter er på tegnebrættet hos de danske husstande netop nu. I november planlagde hver tiende forbruger at lave køkken og bad om i husstanden inden for et år, viser Voxmeters nyeste rapport. Det er årets hidtil højeste niveau og en stigning på 35 procent siden august, hvor interessen var på sit lavpunkt.
Også hos OK Køkkenrenovering, landets største renoveringskæde inden for køkken og bad, er omsætningen steget med 26 procent i andet halvår af 2025 sammenlignet med samme periode sidste år, og både oktober og november satte nye omsætningsrekorder. Kædechef Michael Riis peger på, at mange i tiden vælger renovering frem for totaludskiftning for at spare penge.
– Vi tilbringer mere tid indendørs i vinterhalvåret, og flere begynder at overveje ændringer i hjemmet. Under renovering bliver store dele af det eksisterende køkken eller bad – som sokkel og korpus – genanvendt, og det mindsker behovet for nye byggematerialer. Den økonomiske besparelse kan vi mærke vejer tungt hos mange i øjeblikket, siger Michael Riis.
Fald i økonomiske forventninger
Knap otte procent af de danske forbrugere forventer at have en bedre økonomi inden for de næste tre måneder. Det er et fald på cirka 16 procent på tre måneder, viser Voxmeter. Ifølge trend- og livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg er valget om renovering en naturlig reaktion på tidens usikkerhed.
– Hjemmet bliver en tryg base, når verden kan synes uforudsigelig. COVID-19-pandemien, inflation og energikrise har skubbet impulshandlinger i baggrunden til fordel for mere velovervejede økonomiske beslutninger, der kan skabe reel værdi i hjemmet, siger Mads Arlien-Søborg.
Ifølge Michael Riis kan pengebesparelsen ved renovering være markant.
– Ved at bevare slidstærke grundelementer i køkken eller bad kan forbrugerne ofte spare omkring 20-25.000 kroner. For mange er pengebesparelsen den største drivkraft. Det ses så som en ekstra bonus, at renovering er mere ressourcebesparende, da der bruges færre nye materialer, siger Michael Riis.
Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights inden for bankverdenen.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen
Christian Stjer
Adm. direktør
cs@voxmeter.dk
+45 26 83 82 82
Den fulde rapport afdækker samtlige kundeberøringsområder. Den går i dybden med alt – lige fra rådgivning, produkter, services og digital platform til kundeinformation, kundekontakt, filialer mv. Rapporten kan bestilles for et enkelt område eller for samtlige områder – alt efter, hvad I har fokus på lige nu.
Rapporten afdækker alt inden for marketing. Den går i dybden med kendskab, kommunikations- og kampagneerindring, kommunikationskanaler, marketingeffekt og målgruppebeskrivelser. Den indeholder også en tracking-del med udvikling og effektmål på kampagner, journalistisk omtale og SoMe. Denne rapport kan også deles op, så du kun får den del, du p.t. har brug for.
Rapporten afdækker jeres overordnede image og jeres position i forhold til konkurrenterne. Rapporten måler jeres imagestyrke ud fra de 6 stakeholders, der har indflydelse på imagerejsen. Her kan I få en analyse, der tegner et billede af jeres image blandt alt fra ledelse og medarbejdere til jeres kunder, konkurrenternes kunder, medierne, opinionen og – hvis relevant – aktionærerne.
Her får du et aktuelt markedskort samt en uddybende profil af et specifikt segment. Det kan for eksempel være den gruppe, der ønsker at forlade deres nuværende bank og derfor overvejer at skifte til en specifik bank. Rapporten tegner blandt andet en profil af segmentets finansierings- og købsplaner samt deres medievaner.
I kan vælge at få adgang til analyseplatformen CEM Intelligence, der er en samlet online analyseportal. Her har du adgang til samtlige analyserapporter. Og I kan selv udarbejde spørgeskemaer og gennemføre analyser, ligesom I kan opbygge analyseløsninger til fx kunderejser, touchpoints og digital kundedialog.
Voxmeter har ydet rådgivning i kundeanalyser siden 2008. Her hjælper vi med overordnet strategi og med helt konkrete indsatsplaner. Vi bliver også ofte brugt til at præsentere de vigtigste findings – typisk til et direktionsmøde, bestyrelsesseminar eller et ledermøde.
© Copyright - Voxmeter
