Samfund: Det går den forkerte vej: Flere yngre bliver sygemeldte med stress

Blandt de yngre grupper på arbejdsmarkedet bliver flere sygemeldt med stress. Det kan blandt andet skyldes generationers forskellige opfattelser af sygdom og trivsel, siger generationsekspert Karen Christina Spuur.

Foto: Fredrik Öhlander/Unsplash

Uddrag fra Via Ritzau:

De unge på arbejdsmarkedet bliver oftere sygemeldt med stress, angst, depression eller lignende mentale udfordringer. Det viser en ny undersøgelse fra Voxmeter, som er udarbejdet på initiativ af Velliv Foreningen. I aldersgruppen 18-49 år er antallet af sygemeldte steget fra 8 til 12 % det seneste år. Samlet set for alle aldersgrupper har der været en mindre stigning fra 7 % til 9 %.

Ekspert i generationsforskelle, Karen Christina Spuur, er ikke overrasket over, at yngre medarbejdere oftere sygemelder sig end ældre medarbejdere. Udover at der kan være et større pres i årene med små børn, er der også forskel på, hvordan yngre og ældre medarbejdere håndterer symptomer på stress eller andre mentale udfordringer. Hun siger:

”De unge er bedre til at mærke efter, og emner som stress og diagnoser er ikke tabu for dem. De er en generation, som er meget bevidste om, hvordan de har det, og som tager trivsel alvorligt. Derfor trækker de hurtigere stikket, hvis de føler der er brug for det.”

Holder sig tilbage med at gå til chefen

Undersøgelsen viser også, at aldersgruppen 18-34-årige i mindre grad svarer, at de går til deres ledere og kolleger, hvis de oplever mistrivsel eller mentale udfordringer på arbejdet. Kun 22 % af aldersgruppen 18-34-årige svarer, at de går til deres chef, mens det tilsvarende tal for aldersgruppen 35-49-årige er 37 %.

Fra sit arbejde som ledelsesrådgiver genkender Karen Christina Spuur ikke umiddelbart billedet, at de unge går mindre til chefen med mistrivsel og mentale udfordringer end deres ældre kolleger. Snarere tværtimod.

”Jeg hører ude på virksomhederne, at de unge netop er gode til at komme til chefen med de udfordringer, der presser sig på. Men ud fra tallene ser det ud til, at de unge faktisk selv føler, at de holder sig tilbage. Det er interessant.”

Ifølge Karen Christina Spuur kan nøglen til at forebygge sygefravær hos de unge ligge i at skabe forståelse for de forskelle, der er mellem generationer,

”De unge vil helst ikke fremstå usikre og uprofessionelle, og det kan være grunden til, at de holder sig tilbage. Men de har brug for at kunne tale om mentale udfordringer på arbejdspladsen – også mere end de ældre generationer.”

Læs mere om hele artiklen og undersøgelsen her

Læs mere om metoden

Om politik & samfund

Hver uge fortæller danskerne, hvad de mener om politik og andre samfundsforhold, men også de mere nære ting som fx om forholdene i deres kommune.

Indenfor politik beretter danskerne hver uge om, hvilket parti man vil stemme på. Om man har tillid til regeringen, oppositionen, ministrene og politikerne. Eller i hvilken grad man mener, den aktuelle debat er relevant. Om mediernes formidling af politik. Om danskernes interesse og involvering i politik og så videre.

Danskerne fortæller også om, hvilke samfundsemner de mener burde prioriteres netop nu. Hvilke bekymringer der ligger dem stærkest på sinde. Samt holdninger til fx transport, energi, klima, forurening, fødevarer, infrastruktur, skoler, indvandrere mm.

Danskerne fortæller også om, hvordan det er at bo i deres kommune. Fx vurdering af borgmesteren og kommunalpolitikerne. Kommunens evne til at skabe gunstige forhold for erhvervslivet og udbuddet af arbejdspladser. Vurdering af kommunens institutioner, skoler, udbud af fritids- og kulturaktiviteter, ældrepleje, renovation, mm.

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Mere information? Kontakt gerne:

Anna Midtgaard Christensen
Anna M. Christensen
Analysedirektør
[email protected]
Tlf: +45 26 84 68 51
Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
Tlf: +45 26 83 82 82