Flere frivillige seniorer giver flere gode leveår

Danskerne lever længere og udfordringerne står i kø på velfærdsområdet. Flere frivillige seniorer er en del af løsningen, mener DGI, som nu laver en særlig indsats for senior-frivillige.

Foto: Unsplash

Uddrag fra DGI via Ritzau:

Det gør en forskel for seniorer at være frivillige i en idrætsforening. Det skaber fællesskab, en følelse af at være vigtig og flere gode leveår for både krop og sind. Netop flere gode leveår er en vigtig sag for DGI, som nu sætter gang i en særlig indsats, der skal hjælpe idrætsforeningerne med at gøre det mere attraktivt for seniorer at være frivillige.

Den nye indsats indebærer mindst ti workshops, som finder sted i hele landet. De kommer blandt andet i kølvandet på en undersøgelse fra VIVE, der slår fast, at antallet af senior-frivillige er stigende, især fordi der er kommet flere friske ældre, som laver frivilligt arbejde. Ifølge DGI’s formand, Charlotte Bach Thomassen, er idrætsforeningerne meget vigtige for seniorers sundhed:

”Som samfund står vi overfor en stor demografisk ændring, hvor vi bliver mange flere ældre, der også lever længere. Idrætsforeningernes aktive fællesskaber spiller en vigtig rolle i at styrke seniorers fysiske, mentale og sociale sundhed. Samtidigt ved vi, at erfarne voksne har rigtig meget at byde ind med som frivillige i lokale fællesskaber,” siger Charlotte Bach Thomassen.

Nye tal fra Voxmeter og DGI viser, at 85 procent af seniorer finder det vigtigt at være aktiv og udskyde behovet for hjemmehjælp – og flere frivillige i foreningerne betyder, at flere kan være aktive.

 

Flere seniorer skal finde vej til idrætsforeningerne

Ifølge undersøgelsen, som Voxmeter har foretaget for DGI, forventer 69 procent af seniorerne, at den offentlige hjælp vil være dårligere i fremtiden. Derudover mener 72 procent af seniorerne, at kommunerne skal hjælpe borgere videre i motions- og idrætsfællesskaber efter et genoptræningsforløb.

Det er blot omkring 30 procent blandt de +60-årige i befolkningen, der er medlem af en idrætsforening i DGI og DIF.

”Vi vil sætte fokus på, at DGI-foreninger har attraktive tilbud til flere seniorer i forskellige livsfaser. Det vil gavne både den enkelte, foreningsfællesskabet og lokalsamfundet. Det handler i høj grad om at give høj livskvalitet til hinanden gennem sociale aktiviteter, hvor tilpas fysisk aktivitet og bevægelse indgår. Jeg satser på, at mange flere seniorer finder vej til idrætsforeningerne i fremtiden,” siger Charlotte Bach Thomassen.

For Linda Ågren er der ingen tvivl om, at hun fortsætter som både aktiv og frivillig mange år endnu:

”I størstedelen af mit liv har jeg været medlem i en forening, hvor jeg har fået inspiration, sundhed og fællesskab. Så jeg skal simpelthen afsted uanset vind og vejr, for jeg har en forpligtelse overfor de andre seniorer, og det er rigtig dejligt.”

Voxmeter for DGI:

  • 85 % af seniorerne mener, at det er vigtigt at holde sige i form for at udskyde behovet for hjemmehjælp.
  • 69 % af seniorerne tror, at den offentlige hjælp vil være dårligere end i dag, og 72 % mener, at kommunerne skal hjælpe borgere videre i motions- og idrætsfællesskaber efter et genoptræningsforløb.
  • Voxmeter har for DGI gennemført en spørgeskemaundersøgelse i efteråret 2024 med 6.940 respondenter. Blandt respondenterne er der 2.889 personer over 55 år, som har svaret på spørgsmål om sundhed og velfærd blandt seniorer.

Læs mere om hele artiklen og undersøgelsen her

Kontakt mig endelig, hvis du har spørgsmål

Christian Stjer
Adm. direktør

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Læs mere om metoden

    Om økonomi & finans

    Hver uge fortæller danskerne om alle de forhold, der har indvirkning på deres økonomi. Fx den hidtidige og fremtidige situation omkring beskæftigelse og indkomst. Hertil en lang række demografiske forhold. Danskerne fortæller også, hvor mange penge de har til rådighed til forbrug. Om sin hidtidige og fremtidige økonomiske situation. Om planer for lån, køb på kredit, opsparing og investering.

    Banker: Danskerne fortæller om deres holdninger til bankerne, dels om deres image og kommunikation, og dels, evaluerer de deres ydelser.

    Realkredit, Forsikring & Pension: Samme proces gennemgås for realkredit, forsikring og pension.

    Ejendom: Boligsalg og boligKøb. Flytteplaner. Brug af ejendomsmæglere.

    Til- og ombygning: Nyt hus/sommerhus. Køkken. Bad. Loft. Tag. Tilbygning. El-installation.

    El-selskaber: Energiform samt planer om vedvarende energi mm.

    Metodikken afslører, hvor godt eller skidt ovenstående instanser bidrager til borgernes økonomi.

    Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

    Stikprøver

    Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

    Opnåelse

    Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

    Telefoninterview

    Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

    Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

    Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

    Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

    WEB-Panel

    Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

    Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

    Mere information? Kontakt gerne:

    Christian Stjer
    Christian Stjer
    Adm. direktør
    [email protected]
    Tlf: +45 26 83 82 82
    Anna M. Christensen
    Anna M. Christensen
    Analysedirektør
    [email protected]
    Tlf: +45 26 84 68 51