Flest foretrækker kandidattests til at forberede sig til kommunalvalget

I en ny Momentum-undersøgelse er kandidattest nu det foretrukne middel til at blive klogere på valget og kandidaterne. Kandidattest har dermed siden seneste valg overhalet de lokale medier og ugeaviser, som især bliver fravalgt af de unge. Lokalmediernes svækkelse er en af kommunalvalgets helt store udfordringer, mener valgforsker Kasper Møller Hansen.

Kandidattests er nu danskernes foretrukne vej til at blive klogere på kommunalvalget.

I en ny befolkningsundersøgelse svarer 39 procent nemlig, at de vil bruge testene til at søge efter information om kommunalvalget og kandidaterne. Undersøgelsen er foretaget af Voxmeter for Momentum – og sammenligner man med en lignende befolkningsundersøgelse fra kommunalvalget i 2021, så klikkede kun 18 procent dengang på kandidattest.

Stigningen forbløffer ikke Kasper Møller Hansen, der er professor i statskundskab ved Københavns Universitet og i over to årtier har forsket i valgdeltagelse, holdningsdannelse og vælgeradfærd.

»Igennem flere år har vi set, hvordan flere og flere bruger kandidattests ved valgene. Så at de tests nu er det redskab, flest vil ty til for at finde ud af, hvem de skal stemme på den 18. november, ja… Det kommer faktisk slet ikke som en overraskelse,« siger han.

Det er især yngre vælgere og dem under 55 år, som vil bruge kandidattests, mens de ældre er knap så fokuserede på dem. Nærmere bestemt viser Momentums undersøgelse, at henholdsvis 43 og 44 procent af de 17-24-årige og 25-39-årige vil bruge kandidattest, mens det gælder 30 og 28 procent af 55-64-årige og 65+-årige. Og så topper de 40-54-årige faktisk med 51 procent. Spørger man Kasper Møller Hansen, vil han da også hellere vende tallene om.

»For det er sådan set imponerende, at så mange ældre faktisk bruger kandidattests – og det understreger, at det ikke kun er et ungt redskab. At uanset om vi ved, hvad vi vil stemme på, så tager mange af os alligevel lige en test. Enten for at få et overblik eller blive bekræftet i vores valg,« siger forskeren og slår fast:

»Så der er ingen tvivl om, at kandidattests er blevet en fast del af valgkampen.«

Færre tyr til lokale medier og ugeaviser

Mens kandidattestene har førertrøjen på, så vil 36 procent af vælgerne bruge lokale medier til at sætte sig ind i kommunalvalget, mens den lokale ugeavis og landsdækkende medier kommer ind på de efterfølgende pladser med 31 procent i Momentums undersøgelse.

I den lignende undersøgelse fra 2021 var den lokale ugeavis foretrukket af hele 45 procent, og det vidner ifølge Kasper Møller Hansen om, at den lokale og regionale journalistiske dækning er blevet skåret.

»Det, du får presset ned i postkassen en gang om ugen – om det så er ugeavisen eller den lokale del i de regionale aviser – er blevet svækket. Og jeg har ikke rigtigt set, at online lokale medier er nået op på et niveau, hvor de kan matche det behov, der rent faktisk er,« forklarer Kasper Møller Hansen og tilføjer:

»Rigtig mange kommuner har dermed reelt ikke et medie, som specifikt følger dem – og det er bekymrende. For lokale medier og ugeaviser er enormt vigtige for et stærkt kommunaldemokrati og til at bearbejde stoffet fra valgkampene landet over. Derfor er manglen på dem også en af de største udfordringer ved kommunalvalget, vi har i dag.«

Også her viser undersøgelsen klare aldersforskelle, og at de unge i langt mindre grad end de ældre vil ty til de lokale medier og ugeavisen. Kun 7 procent af de 17-24-årige vil således søge information om valget og kandidaterne via den lokale ugeavis, 29 procent vil bruge lokale medier, mens det gælder henholdsvis 52 og 48 procent af de 65+-årige. Modsat vil en større del (38 procent) af de unge søge input hos venner, familie eller kollegaer, og 31 procent vil bruge sociale medier til formålet.

»Venner, familie og netværk har altid været en stærk faktor i denne sammenhæng, så det er ikke problematisk. Men problemet er jo, hvis de unge forveksler diverse indlæg på sociale medier med kritisk og journalistisk bearbejdet information om, hvad der foregår i deres kommune,« siger Kasper Møller Hansen.

Valgforsker: Tag forskellige kandidattests og prøv dig frem

Derfor er der måske også ekstra god grund til at gå i dybden med de forskellige kandidattests, mener Kasper Møller Hansen og råder til at være nysgerrig og eksperimentere en smule, når man svarer.

»Jeg opfordrer altid vælgere til at prøve sig lidt frem. Altså, tag flere tests på forskellige medieplatforme. Prøv at svare anderledes; lidt i den ene retning og så lidt i den anden. Slå nogle emner fra, og tilvælg andre som de vigtigste,« siger han og understreger:

»Tænk på kandidattest som pejlemærker og ikke som den ene sandhed.«

Og der er denne gang mange forskellige kandidattest at kaste sig over, da både landsdækkende-, lokal-, og nichemedier har udsendt til kandidaterne. Herudover har også organisationer som eksempelvis Ældre Sagen, FOLA (Forældrenes Landsorganisation), MERK (brancheforeningen for livsstilsbranchen) og Danske Handelsbyer lavet kandidattest, hvor man kan blive klogere på kandidaternes holdninger til netop deres mærkesager.

Det kan dermed være en større opgave for kandidaterne at besvare alt det, de får tilsendt. Men til de kandidater, som er irriterede over at skulle bruge tid på udfylde kandidattestene, eller synes, de er for simple, har valgforskeren blot én ting at sige:

»Faktum er, at hvis du vil vælges, så er du nødt til at være på kandidattestene. Uanset om du synes, de er trælse eller ej.«

Denne artikel er bragt af Momentum, søndag d. 2. november 2025, i forbindelse med en undersøgelse foretaget af Voxmeter. 

Den originale artikel kan læses herunder: 

Momentum , KL

Artiklen er desuden delt af følgende medier: 

Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights inden for bankverdenen.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen

Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
+45 26 83 82 82

Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed:

Voxmeters analyser for privat- og erhvervsbank

Kundeloyalitet

Den fulde rapport afdækker samtlige kundeberøringsområder. Den går i dybden med alt – lige fra rådgivning, produkter, services og digital platform til kundeinformation, kundekontakt, filialer mv. Rapporten kan bestilles for et enkelt område eller for samtlige områder – alt efter, hvad I har fokus på lige nu.

Marketing

Rapporten afdækker alt inden for marketing. Den går i dybden med kendskab, kommunikations- og kampagneerindring, kommunikationskanaler, marketingeffekt og målgruppebeskrivelser. Den indeholder også en tracking-del med udvikling og effektmål på kampagner, journalistisk omtale og SoMe. Denne rapport kan også deles op, så du kun får den del, du p.t. har brug for.

Image og omdømme

Rapporten afdækker jeres overordnede image og jeres position i forhold til konkurrenterne. Rapporten måler jeres imagestyrke ud fra de 6 stakeholders, der har indflydelse på imagerejsen. Her kan I få en analyse, der tegner et billede af jeres image blandt alt fra ledelse og medarbejdere til jeres kunder, konkurrenternes kunder, medierne, opinionen og – hvis relevant – aktionærerne.

Segmentanalyse

Her får du et aktuelt markedskort samt en uddybende profil af et specifikt segment. Det kan for eksempel være den gruppe, der ønsker at forlade deres nuværende bank og derfor overvejer at skifte til en specifik bank. Rapporten tegner blandt andet en profil af segmentets finansierings- og købsplaner samt deres medievaner.

CEM Intelligence-løsning

I kan vælge at få adgang til analyseplatformen CEM Intelligence, der er en samlet online analyseportal. Her har du adgang til samtlige analyserapporter. Og I kan selv udarbejde spørgeskemaer og gennemføre analyser, ligesom I kan opbygge analyseløsninger til fx kunderejser, touchpoints og digital kundedialog.

Rådgivning og præsentation

Voxmeter har ydet rådgivning i kundeanalyser siden 2008. Her hjælper vi med overordnet strategi og med helt konkrete indsatsplaner. Vi bliver også ofte brugt til at præsentere de vigtigste findings – typisk til et direktionsmøde, bestyrelsesseminar eller et ledermøde.

� Copyright - Voxmeter