Folk på landet er mere til fals for grøntsagsrabat
Tidligere på måneden har Coop reduceret prisen på frugt og grønt med, hvad der svarer til momsen i deres 365discount-butikker.

Foto: Unsplash
Uddrag fra DR:
Et godt tilbud kan være svært at modstå – og der er åbenbart flere tilbudsjægere i landkommunerne end i byerne.
Det er i hvert fald oplevelsen hos Coop, når de kigger på indtægterne fra starten af marts.
I en uge sænkede Coop nemlig prisen på frugt og grønt med 20 procent svarende til momsen som en del af en forsøgsordning.
Og det var altså ikke storbykommunerne, der var ivrigst efter de lavt prissatte frugter, fortæller formanden for Coop, Pernille Skipper.
– Det vi kan se er, at i byer som Aarhus og København stiger salget en lille smule, men i byer som Haderslev eller Aabenraa, der går det nærmest amok. Og det viser jo, at vi er meget prisbevidste i Danmark generelt, men måske især udenfor de store byer.
Ifølge en undersøgelse fra Voxmeter fra 2024 spiser kun lidt over halvdelen af danskerne grøntsager hver dag.
Og samtidig viser Coops egne forbrugerundersøgelser, at flere af deres kunder gerne ville spise mere grønt, men ikke får det gjort.
En tendens, som man langt hen ad vejen kunne komme til livs ved at ændre på prisen, mener Pernille Skipper.
– Når vi gør noget ved prisen, så flokkes folk omkring det. Og det tyder jo på, at selvom prisen ikke er den eneste barriere for, om vi får nok grøntsager på tallerkenen, så er det noget, der betyder rigtig meget.
Selvom salgstallene er gået op i perioden, så er det altså ikke nok til, at forsøgsordningen kan køre hos Coop alene, fortæller hun.
– Vi gør jo rigtig meget i dagligdagen i butikkerne for at grøntsagerne kommer i forreste række. Det er det første, du møder, når du kommer ind i butikkerne. Men der er også bare nogle barrierer i forhold til prisen, og vi kan ikke sætte penge til hele tiden – der er også en forretning, der skal drives.
Derfor kommer det forhenværende folketingsmedlem også med en klar opfordring til sine tidligere kollegaer på Christiansborg.
– Hvis man fjerner eller sænker momsen på frugt overalt, så betyder det både noget for konkurrenterne og vores butikker, men også for danskernes sundhed, siger Pernille Skipper.
Læs mere om hele artiklen og undersøgelsen her
Kontakt mig endelig, hvis du har spørgsmål
