Folk på landet er mere til fals for grøntsagsrabat

Tidligere på måneden har Coop reduceret prisen på frugt og grønt med, hvad der svarer til momsen i deres 365discount-butikker.

Foto: Unsplash

Uddrag fra DR:

Et godt tilbud kan være svært at modstå – og der er åbenbart flere tilbudsjægere i landkommunerne end i byerne.

Det er i hvert fald oplevelsen hos Coop, når de kigger på indtægterne fra starten af marts.

I en uge sænkede Coop nemlig prisen på frugt og grønt med 20 procent svarende til momsen som en del af en forsøgsordning.

Og det var altså ikke storbykommunerne, der var ivrigst efter de lavt prissatte frugter, fortæller formanden for Coop, Pernille Skipper.

– Det vi kan se er, at i byer som Aarhus og København stiger salget en lille smule, men i byer som Haderslev eller Aabenraa, der går det nærmest amok. Og det viser jo, at vi er meget prisbevidste i Danmark generelt, men måske især udenfor de store byer.

Ifølge en undersøgelse fra Voxmeter fra 2024 spiser kun lidt over halvdelen af danskerne grøntsager hver dag.

Og samtidig viser Coops egne forbrugerundersøgelser, at flere af deres kunder gerne ville spise mere grønt, men ikke får det gjort.

En tendens, som man langt hen ad vejen kunne komme til livs ved at ændre på prisen, mener Pernille Skipper.

– Når vi gør noget ved prisen, så flokkes folk omkring det. Og det tyder jo på, at selvom prisen ikke er den eneste barriere for, om vi får nok grøntsager på tallerkenen, så er det noget, der betyder rigtig meget.

Selvom salgstallene er gået op i perioden, så er det altså ikke nok til, at forsøgsordningen kan køre hos Coop alene, fortæller hun.

– Vi gør jo rigtig meget i dagligdagen i butikkerne for at grøntsagerne kommer i forreste række. Det er det første, du møder, når du kommer ind i butikkerne. Men der er også bare nogle barrierer i forhold til prisen, og vi kan ikke sætte penge til hele tiden – der er også en forretning, der skal drives.

Derfor kommer det forhenværende folketingsmedlem også med en klar opfordring til sine tidligere kollegaer på Christiansborg.

– Hvis man fjerner eller sænker momsen på frugt overalt, så betyder det både noget for konkurrenterne og vores butikker, men også for danskernes sundhed, siger Pernille Skipper.

Læs mere om hele artiklen og undersøgelsen her

DR

Kontakt mig endelig, hvis du har spørgsmål

Christian Stjer
Adm. direktør

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Læs mere om metoden

    Om økonomi & finans

    Hver uge fortæller danskerne om alle de forhold, der har indvirkning på deres økonomi. Fx den hidtidige og fremtidige situation omkring beskæftigelse og indkomst. Hertil en lang række demografiske forhold. Danskerne fortæller også, hvor mange penge de har til rådighed til forbrug. Om sin hidtidige og fremtidige økonomiske situation. Om planer for lån, køb på kredit, opsparing og investering.

    Banker: Danskerne fortæller om deres holdninger til bankerne, dels om deres image og kommunikation, og dels, evaluerer de deres ydelser.

    Realkredit, Forsikring & Pension: Samme proces gennemgås for realkredit, forsikring og pension.

    Ejendom: Boligsalg og boligKøb. Flytteplaner. Brug af ejendomsmæglere.

    Til- og ombygning: Nyt hus/sommerhus. Køkken. Bad. Loft. Tag. Tilbygning. El-installation.

    El-selskaber: Energiform samt planer om vedvarende energi mm.

    Metodikken afslører, hvor godt eller skidt ovenstående instanser bidrager til borgernes økonomi.

    Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

    Stikprøver

    Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

    Opnåelse

    Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

    Telefoninterview

    Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

    Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

    Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

    Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

    WEB-Panel

    Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

    Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

    Mere information? Kontakt gerne:

    Christian Stjer
    Christian Stjer
    Adm. direktør
    [email protected]
    Tlf: +45 26 83 82 82
    Anna M. Christensen
    Anna M. Christensen
    Analysedirektør
    [email protected]
    Tlf: +45 26 84 68 51