Christian Stjer
Christian Stjer, adm. direktør hos Voxmeter A/S

 

NB: Indlægget er bragt i Finans d. 11.03.2021 

Giv mig noget, jeg kan lære af

Vi skal inspireres af de banker, der arbejder benhårdt og målrettet på at yde en god oplevelse for deres kunder, skriver chefen for Voxmeter, der bl.a. måler bankkundernes tilfredshed.

Der er altid to sider af én sag, og nogle gange er der flere. På godt og ondt vil jeg have det hele frem. Ingen nuancer må gå min næse forbi. Når jeg ser på et billede, kigger jeg på motivet, farverne og detaljerne. Det sidste sted er også der, man finder djævlen, eller gud, hvis man spørger Nietzsche. Uanset om det er gud, djævlen eller slåfejl, er alle detaljer betydningsfulde i deres kontekst. Jeg vil have flere detaljer. Og jeg ved, at de er derude.

Til hverdag sidder jeg i et analysebureau. Her taler vi med danskerne, vi lytter og videreformidler deres meninger, holdninger og handlinger. Vi beretter bl.a. om forskellige befolkningsgruppers forhold til bankerne og hvordan de serviceres, og særligt på dette område synes jeg, at vi mangler nuancering og detaljer.

Lad mig give et eksempel. Ud fra danskernes meninger har vi offentliggjort en analyse, der viser kundernes rangering af Danmarks 20 største B2C-banker (business to consumer) målt på deres image og omdømme. Her fremgår det, at en vestjysk bank har det bedste image og omdømme. Målingen kan give anledning til forskellige måder at vinkle en historie på, og her er det, at min ærgrelse tager om sig. Jeg kender godt til alle skandalerne i bankverdenen. Hos Voxmeter taler vi dagligt med danskerne om dem, og vi har målt effekten af dem og derfor ved jeg, at der altid er plads til forbedring(er). Men ud fra bankernes individuelle rangering, vurderet på deres image og omdømme, ærgrer det mig, når jeg i medierne næsten kun kan læse om målingens bund. Dem, der ikke gør det godt nok.

Jeg anerkender nødvendigheden af artikler der belyser, hvor det simpelthen ikke er godt nok. Det er hamrende nødvendigt, ingen tvivl om det. Men jeg savner, at der også er nogen, der fokuserer på de banker, som gør det godt og placerer sig i målingernes topfelt. De banker, der lykkes med at gøre deres kunder glade. Endda i en sådan grad, at kunderne fortæller deres familie, venner og bekendte om det.

Tænk engang, at en bank med vestjysk oprindelse gør det så godt, at de overhaler de store banker med afstand. Eller at en mindre bank på mindre end 10 år har vokset sig så stor, at den i dag hører til blandt de fire største. Det synes jeg er bemærkelses- og anerkendelsesværdigt. Hvorfor peger vi ikke i langt højere grad fingre her og siger: ”Her kan vi lære noget”?

Man må dele sol og regn, og derfor undrer det mig, at nogle medier udelader selve rangeringen af de 20 banker. Der er ikke mange lange linjer om topfeltet, men i stedet læser jeg hårde ord mod bundplaceringerne. Dér, hvor der også bør gøres en indsats, for at opnå en positiv udvikling, på kundernes præmisser, men hvorfor ikke også forstå og lære af de bedste?

Det er det, vi i Voxmeter arbejder for. For os er en image- eller kundetilfredshedsmåling ikke en konkurrence. Vi gennemfører målingerne, så bankerne kan lytte til, hvad kunderne synes om dem. Ikke på et overordnet plan, men på et detaljeret grid af flere end 300 berøringsområder, danskerne (bankkunderne) har med bankerne.

Danske Bank, Nordea og Jyske Bank er landets tre største B2C-banker. De får tørt på, fordi de er store og har plads til forbedringer, men hvem fortæller danskerne, at kunderne i Danske Bank anerkender dem for at være innovative. Eller at Nordea vurderes til at have den bedste online-rådgivning. Eller at ledelsen i Jyske Bank anerkendes som en af Danmarks bedste, og er en af de mest populære banker blandt danskere, som ønsker at skifte bank?

Det handler ikke om det gode eller det dårlige, men det gode og det dårlige. Hvor og hvordan kan vi blive bedre? At lære af de bedste og at tage ved lære af vores fejl. Det handler ikke blot om ét parameter, men om summen af dem alle. Om hele billedet. Motivet, farverne og alle detaljerne. Giv mig detaljerne. Giv mig (også) noget, jeg kan lære af.

Kontakt os nu
70 20 23 24 • [email protected]

Læs mere om metoden

Om økonomi & finans

Hver uge fortæller danskerne om alle de forhold, der har indvirkning på deres økonomi. Fx den hidtidige og fremtidige situation omkring beskæftigelse og indkomst. Hertil en lang række demografiske forhold. Danskerne fortæller også, hvor mange penge de har til rådighed til forbrug. Om sin hidtidige og fremtidige økonomiske situation. Om planer for lån, køb på kredit, opsparing og investering.

Banker: Danskerne fortæller om deres holdninger til bankerne, dels om deres image og kommunikation, og dels, evaluerer de deres ydelser.

Realkredit, Forsikring & Pension: Samme proces gennemgås for realkredit, forsikring og pension.

Ejendom: Boligsalg og boligKøb. Flytteplaner. Brug af ejendomsmæglere.

Til- og ombygning: Nyt hus/sommerhus. Køkken. Bad. Loft. Tag. Tilbygning. El-installation.

El-selskaber: Energiform samt planer om vedvarende energi mm.

Metodikken afslører, hvor godt eller skidt ovenstående instanser bidrager til borgernes økonomi.

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Mere information? Kontakt gerne:

Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
Tlf: +45 26 83 82 82
Anna M. Christensen
Anna M. Christensen
Analysedirektør
[email protected]
Tlf: +45 26 84 68 51