Voxmeter Greencheck - Grøn Bank er fyrtårn for hele sektoren.

VOXMETER GREENCHECK: GRØN BANK ET FYRTÅRN FOR HELE SEKTOREN

Ifølge danskerne lægger Merkur Andelskasse markant afstand til alle andre i branchen, når det gælder klimaomdømme.

Det viser Voxmeters seneste Greencheck-analyse fra 1. halvår 2025, som kortlægger befolkningens opfattelse af bankernes grønne profil. Mens Merkur Andelskasse høster topkarakter, ligger Danmarks største banker helt i bunden.

Merkur Andelskasse ligger alene i toppen af den danske banksektor, når det kommer til klima image blandt befolkningen.
Greencheck-undersøgelsen er baseret på 13.000 årlige befolkningsinterview og omfatter 500 brands fordelt på 34 brancher. Herover ses oversigten for bankbranchen. Ønsker du at læse hele rapporten eller se de øvrige brancher, er du velkommen til at kontakte Voxmeter.
 
Store banker kæmper med at være noget for alle

Analysen afslører en tydelig tendens: Jo større bank der er tale om, jo mere skeptisk er befolkningen over for bankens grønne ambitioner. Én ting er, hvad banken gør – en anden er, hvad den siger og til hvem. Og her spiller troværdighed en afgørende rolle.

De største bankers udfordring er, at de samtidig er de mest kendte, mest omtalte og mest citerede. Derfor agerer de på en kommunikationsscene, hvor de taler til alle – hvilket kræver en langt større evne til at være på forkant med markedets toneangivende dagsordener.

Her er der ét segment, det er særligt vigtigt at imødekomme – eller i det mindste undgå at støde. Et segment, der i Greencheck defineres som de klimaaktive, og som udgør mere end en tredjedel af befolkningen. De klimaaktive stiller høje forventninger til virksomhedernes grønne indsats. De går på barrikaderne og ytrer sig aktivt på sociale medier.
Når en virksomhed udtaler sig om bæredygtighed, er det afgørende, at netop dette segment finder budskabet troværdigt. For segmentet har en særlig afsmittende effekt, idet 9 ud af 10 danskere er bekymrede for den negative klimapåvirkning på næste generation.

Merkur Andelskasse har klart og tydeligt markeret sig som en bæredygtig bank. Greencheck-analysen viser, at banken har formået at målrette deres kommunikation netop til de befolkningsgrupper, hvor både bæredygtighed og sund bankforretning har stor betydning. Analysen viser også at de største banker, enten bliver opfattet som passive på klimaområdet – eller vurderes utroværdige – når de ytrer sig om deres klimaindsats og bæredygtighed.

På trods af at medieomtalen om den globale uro har overhalet klimatemaet, er befolkningens bekymringer for klimaet fortsat tårnhøjt. Virksomhedernes grønne omdømme indgår således fortsat som et tungtvejende konkurrenceparameter ude blandt forbrugerne. Bæredygtighed spiller også ind, når det gælder medarbejderrekruttering, hvor 3 ud af 4 medarbejdere finder, at det er vigtigt, at deres arbejdsplads gør noget godt for klimaet.

Selvom væbnede konflikter fylder mere og mere blandt danskerne, er det stadig klimaforandringerne der betyder mest for den danske forbruger.
Selvom væbnede konflikter fylder mere blandt danskerne, er det stadig klimaforandringerne, danskerne kategoriserer som det mest alvorlig problem.

📊 Er jeres bank på vej i den rigtige retning?

Greencheck giver jer indsigt i, hvordan jeres klimaindsats og grønne omdømme bliver opfattet – vist halvårligt for de seneste 3 år, målt op mod de klimaaktive forbrugere, konkurrenter og  det øvrige erhvervsliv. Læs mere om Greencheck her. 

👉 Kontakt Voxmeter og få et Greencheck af jeres brand, jeres grønne kommunikation og jeres gennemslagskraft. Læs mere her.

Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights inden for bankverdenen.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen

Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
+45 26 83 82 82

Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed:

Voxmeters analyser for privat- og erhvervsbank

Kundeloyalitet

Den fulde rapport afdækker samtlige kundeberøringsområder. Den går i dybden med alt – lige fra rådgivning, produkter, services og digital platform til kundeinformation, kundekontakt, filialer mv. Rapporten kan bestilles for et enkelt område eller for samtlige områder – alt efter, hvad I har fokus på lige nu.

Marketing

Rapporten afdækker alt inden for marketing. Den går i dybden med kendskab, kommunikations- og kampagneerindring, kommunikationskanaler, marketingeffekt og målgruppebeskrivelser. Den indeholder også en tracking-del med udvikling og effektmål på kampagner, journalistisk omtale og SoMe. Denne rapport kan også deles op, så du kun får den del, du p.t. har brug for.

Image og omdømme

Rapporten afdækker jeres overordnede image og jeres position i forhold til konkurrenterne. Rapporten måler jeres imagestyrke ud fra de 6 stakeholders, der har indflydelse på imagerejsen. Her kan I få en analyse, der tegner et billede af jeres image blandt alt fra ledelse og medarbejdere til jeres kunder, konkurrenternes kunder, medierne, opinionen og – hvis relevant – aktionærerne.

Segmentanalyse

Her får du et aktuelt markedskort samt en uddybende profil af et specifikt segment. Det kan for eksempel være den gruppe, der ønsker at forlade deres nuværende bank og derfor overvejer at skifte til en specifik bank. Rapporten tegner blandt andet en profil af segmentets finansierings- og købsplaner samt deres medievaner.

CEM Intelligence-løsning

I kan vælge at få adgang til analyseplatformen CEM Intelligence, der er en samlet online analyseportal. Her har du adgang til samtlige analyserapporter. Og I kan selv udarbejde spørgeskemaer og gennemføre analyser, ligesom I kan opbygge analyseløsninger til fx kunderejser, touchpoints og digital kundedialog.

Rådgivning og præsentation

Voxmeter har ydet rådgivning i kundeanalyser siden 2008. Her hjælper vi med overordnet strategi og med helt konkrete indsatsplaner. Vi bliver også ofte brugt til at præsentere de vigtigste findings – typisk til et direktionsmøde, bestyrelsesseminar eller et ledermøde.

� Copyright - Voxmeter