Grøn trepartsaftale kan styrke friluftslivet og landdistrikterne

Danmark står over for historiske investeringer i naturen. Med et nyt inspirationskatalog viser Dansk Kyst- og Naturturisme, hvordan naturhensynet kan balanceres med naturoplevelser til glæde for borgere, gæster og erhverv i landdistrikterne.

Foto: Unsplash

Uddrag fra Dansk Kyst- og Naturturisme via Ritzau:

Stadig flere danskere og turister søger ud i naturen efter ro og nærvær eller sved på panden og fællesskaber. Vandrestier, udsigtspunkter og åbne vidder tiltrækker som aldrig før, og naturen er blevet et vigtigt frirum i en travl hverdag.

Samtidig står Danmark midt i en markant grøn omstilling. Med aftalen om Grøn Trepart åbner der sig en enestående mulighed for at etablere flere og vildere naturområder – områder, der ikke kun skal fremme biodiversitet og sikre rent drikkevand, men som også kan bringe natur og mennesker tættere sammen ved at skabe nye rammer for friluftsliv, lokal udvikling og naturoplevelser i særklasse.

”Med trepartsaftalen står vi over for enorme investeringer i at etablere nye naturområder. Det er investeringer, som vi kan foretage klogt og visionært, så vi sikrer, at vi foruden de nødvendige naturtiltag også skaber adgang til de nye naturområder. Med god planlægning af naturområderne kan det lade sig gøre at balancere både naturhensyn og naturbeskyttelse – og samtidig give adgang til store naturoplevelser,” siger Jens Hausted, direktør hos Dansk Kyst- og Naturturisme.

I inspirationskataloget ’Den grønne trepart og det rekreative potentiale’ har Dansk Kyst- og Naturturisme samlet en række gode eksempler på, hvordan planlægning for rekreativ infrastruktur i naturområder kan balancere naturbenyttelse med naturbeskyttelse.

Kataloget skal tjene som inspiration til kommunerne til at skabe attraktive naturområder ved at tænke rekreative tiltag ind i omlægningsplanerne – til gavn for både lokale borgere og gæster.

Naturadgang har samfundsmæssig værdi
Naturen har en stor rekreativ værdi. En undersøgelse fra Voxmeter i 2024 viste, at fire ud af fem danskere mener, at mindst halvdelen af de 250.000 ha skov, der skal rejses med den grønne trepart, skal være offentligt tilgængelig.

Friluftslivet har med andre ord høj prioritet. Det skyldes blandt andet, at naturen inviterer til fysisk aktivitet og ophold, som kan hjælpe til en sundere hverdag med mere motion, afslapning og mentalt velvære.

Grønne områder bliver desuden brugt som mødesteder for fællesskaber i det fri og er med til at skabe sammenhængskraft i lokalområder og ikke mindst i landdistrikterne. I et bosætnings­perspektiv er adgangen til natur og grønne områder en væsentlig parameter, når mennesker vælger, hvor de gerne vil bo.

Læs mere om hele artiklen og undersøgelsen her

Kontakt mig endelig, hvis du har spørgsmål

Christian Stjer
Adm. direktør

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Læs mere om metoden

    Om politik & samfund

    Hver uge fortæller danskerne, hvad de mener om politik og andre samfundsforhold, men også de mere nære ting som fx om forholdene i deres kommune.

    Indenfor politik beretter danskerne hver uge om, hvilket parti man vil stemme på. Om man har tillid til regeringen, oppositionen, ministrene og politikerne. Eller i hvilken grad man mener, den aktuelle debat er relevant. Om mediernes formidling af politik. Om danskernes interesse og involvering i politik og så videre.

    Danskerne fortæller også om, hvilke samfundsemner de mener burde prioriteres netop nu. Hvilke bekymringer der ligger dem stærkest på sinde. Samt holdninger til fx transport, energi, klima, forurening, fødevarer, infrastruktur, skoler, indvandrere mm.

    Danskerne fortæller også om, hvordan det er at bo i deres kommune. Fx vurdering af borgmesteren og kommunalpolitikerne. Kommunens evne til at skabe gunstige forhold for erhvervslivet og udbuddet af arbejdspladser. Vurdering af kommunens institutioner, skoler, udbud af fritids- og kulturaktiviteter, ældrepleje, renovation, mm.

    Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

    Stikprøver

    Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

    Opnåelse

    Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

    Telefoninterview

    Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

    Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

    Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

    Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

    WEB-Panel

    Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

    Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

    Mere information? Kontakt gerne:

    Anna Midtgaard Christensen
    Anna M. Christensen
    Analysedirektør
    [email protected]
    Tlf: +45 26 84 68 51
    Christian Stjer
    Christian Stjer
    Adm. direktør
    [email protected]
    Tlf: +45 26 83 82 82