Hvad mener danskerne om Indre Mission?

En ny undersøgelse fra Voxmeter viser danskernes holdning til Indre Mission. I en intern undersøgelse har Indre Missions venner forholdt sig til lignende spørgsmål om bevægelsen.

Foto: Unsplash

Uddrag fra Udfordringen:

En undersøgelse af danskernes holdning til Indre Mission (IM) viser, at halvdelen af befolkningen ikke ved noget om vækkelsesbevægelsen. Nogle ved lidt, og blandt dem er der overvejende negative reaktioner. Kun ca. 10 % udtrykte sig positivt om IM, fortæller kommunikationschef Asbjørn Asmussen.

Ikke overraskende er der mere kendskab til Indre Mission i Jylland end på Sjælland udenfor hovedstadsområdet. Her har hele 57 % aldrig hørt om IM, eller de kender kun IM af navn, fortæller Asbjørn Asmussen i bladet Impuls.

Hele 60 % forbinder IM med noget negativt. Det gælder især de ældre generationer, der fx. bruger begreber som ”fanatiske”, ”sekteriske”, ”fordømmende” og ”gammeldags”. De unge i alderen 18-34 år er markant mindre kritiske, men i denne aldergruppe havde hver fjerde aldrig hørt om IM.

Uddannelse, fag og tro
I undersøgelsen er folk også blevet spurgt til deres uddannelse og beskæftigelse, og det viser sig, at der i IM er en overrepræsentation af folk med korte eller mellemlange uddannelse. 

Relationer er afgørende
Nogle oplyser, at deres syn på IM er blevet mere positivt, hvilket skyldes mødet med mennesker fra IM, eller at de har fået bedre kendskabt til IM.
For dem, der har fået et mere negativt syn på IM, peger ca. 60 % på fremstillingen af IM i medierne samt IM’s generelle værdier og adfærd.

Den gode nyhed
Asbjørn Asmussen hæfter sig ved, at 10 % af danskerne er positive overfor at tage imod en indbydelse til et lokalt IM-arrangement. Og 22 % mener, at budskabet om tro på Jesus er relevant i dag.
”Der sidder en halv million danskere, som slet ikke er afvisende overfor IM, og endnu flere vil gerne høre om Jesus,” konkluderer kommunikationschefen.

Undersøgelsen
I den eksterne omdømmeundersøgelse, som blev gennemført af Voxmeter, deltog 1020 respondenter.
Den interne undersøgelse blandt IM’s venner var baseret på tilsvarende spørgsmål. Her deltog 760 respondenter, oplyser Asbjørn Asmussen.

Undersøgelsens resultater skal drøftes i Indre Missions hovedbestyrelse i juni.
Sidst på året samler man så analyser og reaktioner i en rapport med anbefalinger for IM’s arbejde, skriver Impuls.

Læs mere om hele artiklen og undersøgelsen her

Kontakt mig endelig, hvis du har spørgsmål

Christian Stjer
Adm. direktør

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Læs mere om metoden

    Om politik & samfund

    Hver uge fortæller danskerne, hvad de mener om politik og andre samfundsforhold, men også de mere nære ting som fx om forholdene i deres kommune.

    Indenfor politik beretter danskerne hver uge om, hvilket parti man vil stemme på. Om man har tillid til regeringen, oppositionen, ministrene og politikerne. Eller i hvilken grad man mener, den aktuelle debat er relevant. Om mediernes formidling af politik. Om danskernes interesse og involvering i politik og så videre.

    Danskerne fortæller også om, hvilke samfundsemner de mener burde prioriteres netop nu. Hvilke bekymringer der ligger dem stærkest på sinde. Samt holdninger til fx transport, energi, klima, forurening, fødevarer, infrastruktur, skoler, indvandrere mm.

    Danskerne fortæller også om, hvordan det er at bo i deres kommune. Fx vurdering af borgmesteren og kommunalpolitikerne. Kommunens evne til at skabe gunstige forhold for erhvervslivet og udbuddet af arbejdspladser. Vurdering af kommunens institutioner, skoler, udbud af fritids- og kulturaktiviteter, ældrepleje, renovation, mm.

    Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

    Stikprøver

    Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

    Opnåelse

    Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

    Telefoninterview

    Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

    Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

    Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

    Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

    WEB-Panel

    Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

    Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

    Mere information? Kontakt gerne:

    Anna Midtgaard Christensen
    Anna M. Christensen
    Analysedirektør
    [email protected]
    Tlf: +45 26 84 68 51
    Christian Stjer
    Christian Stjer
    Adm. direktør
    [email protected]
    Tlf: +45 26 83 82 82