Kendskabsanalyse

Hvor synlige er I iblandt jeres ønskede målgruppe? Optimér markedsføringen og øg synligheden på baggrund af datadrevne beslutninger!

En kendskabsanalyse er en undersøgelse, der måler befolkningens eller en målgruppes kendskab til jeres organisation, brand, produkt eller tjeneste. Formålet er at give svar på, hvor kendte I er, og hvordan I opfattes. Det kan hjælpe jeres virksomhed med at identificere, hvor I står i forhold til jeres konkurrenter, hvor effektiv jeres kommunikation er, samt hvor I kan forbedre jeres markedsføring. kommunikation og synlighed.

Det er væsentligt, at en kendskabsanalyse baseres på en tilstrækkelig stor stikprøve, så der kan uddrages valide konklusioner om kendskabsniveauet og eventuelt udviklingen heri.

Kendskabsmålinger gennemføres enten telefonisk eller webbaseret afhængig af målgruppen.

 

En kendskabsanalyse vil typisk indeholde:

  • Uhjulpet kendskab: Måling af, om målgruppen spontant kan nævne jeres brand eller virksomhed
  • Hjulpet kendskab: Måling af, om målgruppen genkender jeres brand, når de bliver præsenteret for jeres navn eller logo
  • Imageopfattelse: Hvordan opfatter målgruppen jeres brand eller organisation (overordnet og fx i forhold til kvalitet, pris, troværdighed osv.)
  • Kendskab til konkurrenter: Sammenligning af kendskab til konkurrenter for at vurdere markedspositionen
  • Kendskabsniveau i segmenter: Analyse af kendskabet på tværs af forskellige demografiske grupper for at forstå, hvilke grupper der har størst eller mindst kendskab til jer

 

I kan bruge kendskabsanalysen til at:

  • Evaluere kampagner: Måling af effekten af jeres kampagner og se, om de øger jeres synlighed
  • Identificere vækstpotentiale: Viden om, hvor jeres virksomhed eller organisation kan vokse, fx blandt demografiske grupper med lavt kendskab
  • Styrke konkurrenceevne: Indsigt i, hvor I står i forhold til jeres konkurrenter og identificere områder, hvor I kan forbedre jeres synlighed

Spørgsmål til kendskabsanalysen? Sparring og rådgivning? Eller vil du have et tilbud?

Udfyld kontaktformularen, så vender vi tilbage.

Analysedirektør, Anna Midtgaard Christensen