Klar sammenhæng mellem kundetilliden til banken og antallet af kundehandler

 

Når kunderne har tillid til deres bank, vil deres vilje til at overveje bankens tilbud være større. Kunderne vil i højere grad have tiltro til bankrådgiverens forslag, hvad end det drejer sig om boliglån, billån, investering, pensionsopsparing og så videre.

Mængden af kunder er ikke det afgørende

Selvom en bank har mange kunder, er det intet værd, hvis ikke kunderne er aktive. Inaktiviteten kan bunde i manglende tillid, utilfredse kunder eller begge dele. Det kan både blive en god, men lige så let en ond, cirkel, hvis ikke man er proaktiv omkring at forventningsafstemme sine kunders behov. Det gode gamle princip ”kirketårnsprincippet” er altså langtfra udfaset. Det handler om evnen til at se sine kunder i øjnene og kende deres behov. Det giver ikke bare en gensidig god forretning, men reducerer også risikoen for tab og indblanding i hvidvask.

Kundeandel, der IKKE ønsker at drøfte forretning med banken indenfor den nærmeste fremtid (%)
Q: Har du behov for at drøfte nogen af nedenstående emner (Se slutningen af artiklen ”forretningsområder”) med din bank indenfor den nærmeste fremtid? Svar: intet valgt blandt 26 emner, men i stedet svaret “Nej”. Stikprøve 27.411. Periode Januar 2020 til Januar 2021.

Ringkjøbing Landbobank er den bank i Danmark, som har opdyrket sine kunder til at have den største bankforretningsvilje. Banken rangerer også på andenpladsen over årets bedste banker, i Voxmeters samlede bankkundeanalyse for 2020. Flere af bankens kendetegn giver et stærkt billede af de mange muligheder, der følger, når man formår at skabe et stærkt tillidsforhold til sine kunder. Derfor har Ringkjøbing Landbobank også nogle af de mest aktive kunder, der er åbne overfor at benytte sig af bankens udbud.

Derfor er det et pænt stykke under halvdelen af Ringkjøbing Landbobanks kunder, der ikke ønsker at drøfte bankforretning indenfor den nærmest fremtid. Billedet ser mindre godt ud for de banker, hvor kunderne enten mangler tillid, er utilfredse, eller, at der hersker en skæv forventningsafstemmelse.

Hos Ringkjøbing Landbobank behøves bankens rådgivere ikke at være bange for at tage kundekontakt. Rådgiverne frygter ikke, at kunderne opfatter dem som sælgere, da en meget høj andel af kunderne vurderer, at rådgiverne ikke bare hjælper dem til et bedre overblik over økonomien, men også til en bedre. Alt dette avler ikke bare mere bankforretning, men også kundeambassadører, som, via mund-til-mund, giver medvind til bankens markedsføring og stigende kundevækst.

Kundesegmenterne har forskellige behov

Tilliden mellem kunde og bank kan åbne døre til nye muligheder. Når kunderne er tilfredse med deres bank, og har tiltro til dens kompetencer til at forvalte kundernes økonomi, kan banken udnytte det proaktivt – og fortsat på kundernes præmisser. Formår banken at skabe et positivt samspil med kunderne, bliver deres tilbøjelighed til at benytte bankens tilbud også større. I takt med, at alle kunder og deres behov er forskellige, er image og omdømme fortsat vigtigt, men kundeindsigt altafgørende.


Forretningsområder

I Voxmeter indsamler vi kundevurderinger på alle kundeberøringsområder, samt alt baggrundsdata om alle kundesegmenter. Det giver den enkelte bank mulighed for at få indgående kendskab til dens nuværende og potentielle marked. Med den indgående viden bliver det ikke bare uproblematisk at identificere, hvor kæden for et stærk tillidsforhold hopper af. Lige så let bliver det at se, hvor der gemmer sig åbninger for en udvidelse af kundehandler og øge kundeengagementet.

Kend dine kunder med CEM Intelligence

Voxmeter kan give dig adgang til vores IT-løsning CEM Intelligence, der indebærer en døgnåben IT-platform (Catglobe), hvor du kan se alt om kunderne. Vi viser dig hele dit marked, fortæller hvad dine kunder mener om dig, og giver dig benchmarks med dine konkurrenters placeringer. Få øjeblikkelig adgang til Catglobe ved at kontakte direktør Christian Stjer – [email protected] – eller ring til +45 7020 2324.

Har du ikke læst rapporten ”Årets Bedste Banker 2020”, kan du downloade den herunder:

Gratis rapport fra Voxmeter – hvad gør en bank god?

Hent rapporten her

 

Få indblik i nogle landets banker, se deres kendetegn og hvad de lykkes med

Kontakt os nu
70 20 23 24 • [email protected]

Læs mere om metoden

Om økonomi & finans

Hver uge fortæller danskerne om alle de forhold, der har indvirkning på deres økonomi. Fx den hidtidige og fremtidige situation omkring beskæftigelse og indkomst. Hertil en lang række demografiske forhold. Danskerne fortæller også, hvor mange penge de har til rådighed til forbrug. Om sin hidtidige og fremtidige økonomiske situation. Om planer for lån, køb på kredit, opsparing og investering.

Banker: Danskerne fortæller om deres holdninger til bankerne, dels om deres image og kommunikation, og dels, evaluerer de deres ydelser.

Realkredit, Forsikring & Pension: Samme proces gennemgås for realkredit, forsikring og pension.

Ejendom: Boligsalg og boligKøb. Flytteplaner. Brug af ejendomsmæglere.

Til- og ombygning: Nyt hus/sommerhus. Køkken. Bad. Loft. Tag. Tilbygning. El-installation.

El-selskaber: Energiform samt planer om vedvarende energi mm.

Metodikken afslører, hvor godt eller skidt ovenstående instanser bidrager til borgernes økonomi.

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Mere information? Kontakt gerne:

Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
Tlf: +45 26 83 82 82
Anna M. Christensen
Anna M. Christensen
Analysedirektør
[email protected]
Tlf: +45 26 84 68 51

© Copyright - Voxmeter