100 største danske virksomheder: Den bedste klimaindsats ifølge den danske befolkning

Greencheck-undersøgelsen bygger på en løbende måling på 13.000 interviews om året med danskere på 18 år og derover fordelt nationalt repræsentativt. Hertil kommer 3.000 interviews om året med virksomhedsledere.

Ovenstående tal er fra september 2024. Voxmeter påbegyndte målingen i januar 2022. Base: 6.500 interview halvårligt, fordelt nationalt repræsentativt, 18 år eller derover.
*Se uddybende forklaring til sidst.

Hvad danskerne vil se fra virksomhederne

Klimaforandringer er danskernes største bekymring. 63 % nævner det som et af de alvorligste problemer, verden står overfor. Derfor er denne liste over Top 100-virksomheders klimaimage også et vigtigt stykke af den ligning, der munder ud i virksomhedernes image som helhed.

Det er tydeligt, hvad danskerne belønner:

  • Grøn energi (Vestas, Ørsted)
  • Energibesparende løsninger (Danfoss, VELUX, Grundfos, Hofor, Rockwool)
  • Grøn teknologi (Novonesis, Rambøll)

Voxmeters undersøgelse viser, at 45 % af danskerne inden for de sidste tre år har købt hårde hvidevarer med lavt energiforbrug som et vigtigt kriterie, og at 30 % isoleret boligen for at nedsætte energiforbruget. 68 % angiver investeringer i grøn energi som et hovedønske til politikerne, mens 59 % angiver støttet til klimaforskning. Det er dermed de to mest udbredte ønsker hos befolkningen.

Samtidig står det også klart, hvad der bliver straffet:

  • Flytrafik (SAS)
  • Kødproduktion (Tulip)
  • Tung transport (Torm, NTG Nordic)
  • Forbrug, der kan opfattes som overflødigt (Flying Tiger, Bestseller, Pandora)

Flytrafik bliver af 88 % af befolkningen betragtet som skadelig for klimaet. Vækst i forbruget bliver angivet som skadeligt af 77 %, og udenlandske produkter af 71 %. Rødt kød bliver betragtet som skadeligt for klimaet af 56,9 %.

Danskerne har i høj grad en holdning til, hvad Top-100 virksomhederne foretager sig – og hvad de melder ud – i forhold til klima og bæredygtighed.

Sæt en ny standard for dit brands grønne image med Greencheck-rapporten

Som ansvarlig for din virksomheds brand og kommunikation ved du, at klimaansvarlighed er afgørende for moderne virksomheders omdømme. Greencheck-målingen er et centralt værktøj fra Voxmeters CEM Intelligence, der giver dig indsigt i, hvordan dit brand opfattes i forhold til klima og bæredygtighed. Uanset hvor gode tiltag din virksomhed gennemfører, kan en negativ opfattelse af jeres klimaindsats påvirke jeres samlede image. Derfor er det vigtigt ikke blot at forstå omverdenens syn på din egen virksomhed, men også at kende vurderingen af dine samarbejdspartnere og konkurrenter i branchen.

Fakta for omverdenens forventninger til bæredygtighed

I Greencheck-rapporten fremgår det at 90 % af befolkningen forventer, at virksomheder aktivt bidrager til at modvirke klimaforandringerne. For dig betyder det, at virksomhedens grønne omdømme har stor betydning for det samlede brandimage.

Kilde: Voxmeter, Greencheck: Andel, der har svaret ”Vigtigt” eller ”Meget vigtigt”.
Base: 6.500 interview halvårligt, fordelt nationalt repræsentativt, 18 år eller derover.

Omfattende indblik på tværs af 500 virksomheder og 34 brancher

Greencheck-rapporten tilpasses individuelt til din virksomhed blandt 500 undersøgte virksomheder. Rapportens 88 sider afdækker rapporten både befolkningens opfattelse af jeres klimaindsats og sammenligner jer, dels med de andre i samme branche og dels alle øvrige 500 brands. De første 44 sider analyserer omverdenens vurdering af din virksomhed og dens konkurrenter, mens de resterende kapitler fokuserer bredt på danske virksomheders grønne omstillingssucceser, udfordringer og befolkningens holdninger og forventninger på området.

Effekten af jeres kommunikation på området

Rapporten måler desuden, hvor godt jeres grønne kommunikation fungerer, og om jeres budskaber bliver husket og værdsat af offentligheden. Den giver dig klar dokumentation for, hvordan jeres grønne indsats påvirker virksomhedens image – både positivt og negativt – og splitter indsigterne op i fire segmenter: befolkningen generelt, de klimaaktive, de moderate og de passive. Du får også indsigt i medarbejderstyrkens grønne forventninger til deres arbejdsgiver. Samt arbejdsstyrkens indtryk og opfattelse af jeres indsats.

Sæt ambitiøse, målbare mål for jeres klimaimage

Greencheck-rapporten hjælper dig med at sætte mål for jeres grønne image inden for områder som:

  1. Klimaimage
  2. Kendskab til grønne initiativer
  3. Vurdering af grønne budskaber
  4. Troværdighed på bæredygtighedsområdet
Blive klogere hvert halve år

Med et abonnement på Greencheck-rapporten får du to halvårsrapporter for 46.000 kr. årligt (ekskl. moms), og der er mulighed for skræddersyede analyser. Rapporten kan udvides med konklusioner, anbefalinger, en præsentation eller tillægsspørgsmål tilpasset din virksomheds mål og målgrupper. Med Voxmeters panel af over 100.000 danskere og 20.000 virksomheder kan målingen desuden nemt udvides til at dække præcist de segmenter, der er relevante for jer.

For yderligere information og en løsning tilpasset jeres brandbehov, kontakt Voxmeter.

*Listen repræsenterer nøgletallet ”Klimaimage”, som er en score baseret på følgende vurderingsspørgsmål: ”I hvilket omfang mener du, at [BRANDNAVN] bidrager positivt eller negativt i forhold til klimaet?” Respondenterne svarer på en skala fra 0 til 10. Den andel, der placerer sit kryds fra 8 til 10, opfattes som at mene, at virksomheden bidrager positivt. Den andel, der sætter krydset fra 0 til 4, opfattes som at mene, at virksomheden bidrager negativt. Et kryds fra 5-7 antyder, at påvirkningen vurderes som neutral. Klimaimage-scoren beregnes ved, at andelen af negative vurderinger trækkes fra andelen af positive vurderinger, hvorefter resultatet ganges med 1.000.  Ønsker du at videreformidle eller citere resultaterne, bedes du kontakte Voxmeter.

Kontakt mig endelig, hvis du har spørgsmål

Christian Stjer
Adm. direktør

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Læs mere om metoden

    Om Klima

    Greencheck™ er Danmarks største uafhængige imageundersøgelse om bæredygtighed. Undersøgelsen er udarbejdet af Voxmeter i august 2020 , på opdrag fra en række af Voxmeters faste kunder. Greencheck™ måler befolkningens opfattelse af brands og virksomheders bidrag til forbedringer af klimaet. Der er tale om en uafhængig undersøgelse af mere end 500 virksomheder og organisationer fordelt i 35 brancher. Der gennemføres årligt 13.000 interview med befolkningen og 2.500 interview med virksomhedsledere i Danmark. Derudover gennemføres der løbende kvalitative interview med virksomhedsledere og eksperter på området. Greencheck™ viser, hvordan brands og virksomheder opfattes inden for bæredygtighed, samt årsagen til at opfattelsen er som den er og bidrager med viden om hvad der skal gøres for at styrke den enkelte virksomheds eller brandets image.

    Stikprøver

    Første skridt i forhold til at sikre repræsentativiteten er, at samplingen er foretaget korrekt, dvs. alle enheder i universet har lige stor sandsynlighed for at blive udtrukket. Når det gælder befolkningsundersøgelser, sikres dette ved at udtrække en simpel, tilfældig stikprøve fra en totaldatabase indeholdende samtlige mobil- og fastnetnumre. Disse kombineres med genererede numre i aktuelle nummerserier.

    Opnåelse

    Der præstratificeres i forhold til geografi, mens der opereres med kvoter på køn og alder. Vi tilstræber, at samplingen sikrer, at stikprøven er repræsentativ, men for at sikre den fulde repræsentativitet, benyttes kvoter på køn og alder. Dette overflødiggør en efterfølgende vejning af data. Vejning af data søges altid elimineret eller i hvert fald minimeret, da dette ellers vil øge risikoen for bias og i værste fald en opskalering af en eventuelt skævhed. (Har man i nogle segmenter for få respondenter, vil den statistiske usikkerhed for disse grupper være ekstraordinært høj, hvorfor man har en højere risiko for at have ramt et ikke repræsentativt udsnit af de aktuelle grupper. En fejlkilde, man altså risikerer at øge, når man vejer denne gruppe op).

    Telefoninterview og WEB-panel

    Interview med den danske befolkning Hver måned interviewer Voxmeter 4,500 nye danskere via Voxmeters B2C-telefonbus. Alle respondenter er tilfældigt udvalgt. Fordelt nationalt repræsentativt og kvoteret efter de seneste tal fra Danmarks Statistik. I forbindelse med Voxmeters telefoninterview rekrutteres respondenterne til Voxmeters web-panel, som består af ca. 100.000 medlemmer. Interview med virksomheder Hver måned interviewer Voxmeter 1,250 nye virksomhedsledere via Voxmeters B2B-telefonbus. Alle virksomheder er tilfældigt udvalgt. Fordelt repræsentativt og kvoteret efter de seneste tal fra erhvervsregistret. I forbindelse med telefoninterviewet, rekrutteres erhvervslederne til Voxmeters erhvervspanel, som består af ca. 20.000 erhvervsmedlemmer.

    Mere information? Kontakt gerne:

    Christian Stjer
    Christian Stjer
    Adm. direktør
    [email protected]
    Tlf: +45 26 83 82 82