Måling: Liberal Alliance er i udpræget grad mændenes parti

Liberal Alliance har den andenlaveste andel af kvindelige vælgere, og det ser Alex Vanopslagh intet problem i.

Foto: Unsplash

Uddrag fra Berlingske:

Liberal Alliance appellerer særligt til ét køn:

Mændene.

En ny måling fra Voxmeter viser, at Liberal Alliance er det parti, der har den næststørste forskel i andelen af mandlige og kvindelige vælgere, kun overgået af Lars Boje Mathiesens Borgernes Parti

66,9 procent af Liberal Alliances vælgere er mænd, mens 33,1 procent er kvinder.

Det ser partileder Alex Vanopslagh ingen bekymringer i.

– Jeg er mest af alt optaget af, at alle dem, der er enige i Liberal Alliances politik, at de også har tiltro til, at de kan stemme på os. Det gælder både mænd og kvinder. Jeg har ikke et selvstændigt mål om, at folk skal have et bestemt køn for at stemme på Liberal Alliance, siger han til Ritzau på partiets landsmøde lørdag.

Målingen er baseret på 10 ugers data fra de seneste ti meningsmålinger, Voxmeter har foretaget.

Partiet støttes særligt af de unge mænd, da andelen af mandlige vælgere blandt 18-34 år er størst med 44,1 procent.

Selv om partilederen ikke ser problemer i kønsfordelingen blandt vælgerne, har Liberal Alliances kønsprofil i det seneste års tid været genstand for debat.

Særligt op til EU-valget sidste sommer fik partiet kritik for at have et forældet kvindesyn, blandt andet af Liberal Alliances eget ungdomspartiHer erkendte Alex Vanopslagh, at partiet ikke konsekvent havde talt opbyggeligt om kvinder.

– Hvis man har været misforstået som politiker, har man ikke været skarp nok til at kommunikere, sagde han.

Læs mere om hele artiklen og undersøgelsen her

Kontakt mig endelig, hvis du har spørgsmål

Christian Stjer
Adm. direktør

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Læs mere om metoden

    Om økonomi & finans

    Hver uge fortæller danskerne om alle de forhold, der har indvirkning på deres økonomi. Fx den hidtidige og fremtidige situation omkring beskæftigelse og indkomst. Hertil en lang række demografiske forhold. Danskerne fortæller også, hvor mange penge de har til rådighed til forbrug. Om sin hidtidige og fremtidige økonomiske situation. Om planer for lån, køb på kredit, opsparing og investering.

    Banker: Danskerne fortæller om deres holdninger til bankerne, dels om deres image og kommunikation, og dels, evaluerer de deres ydelser.

    Realkredit, Forsikring & Pension: Samme proces gennemgås for realkredit, forsikring og pension.

    Ejendom: Boligsalg og boligKøb. Flytteplaner. Brug af ejendomsmæglere.

    Til- og ombygning: Nyt hus/sommerhus. Køkken. Bad. Loft. Tag. Tilbygning. El-installation.

    El-selskaber: Energiform samt planer om vedvarende energi mm.

    Metodikken afslører, hvor godt eller skidt ovenstående instanser bidrager til borgernes økonomi.

    Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

    Stikprøver

    Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

    Opnåelse

    Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

    Telefoninterview

    Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

    Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

    Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

    Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

    WEB-Panel

    Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

    Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

    Mere information? Kontakt gerne:

    Christian Stjer
    Christian Stjer
    Adm. direktør
    [email protected]
    Tlf: +45 26 83 82 82
    Anna M. Christensen
    Anna M. Christensen
    Analysedirektør
    [email protected]
    Tlf: +45 26 84 68 51