Markant forskel mellem regionerne: Sådan er udviklingen af potentielle bilkunder i Danmark
Særligt i én region har danskerne set ekstra meget frem til genåbningen af bilforhandlerne, men markedspotentialet er stort over hele landet.
Årets første kvartal har ikke været uden udfordringer for de danskere, der har set frem til at købe ny bil. Nu har forhandlerne igen slået døren op for kunderne, men behovet er ikke lige stort alle steder i landet. Enkelte regioner oplever et fald af potentielle bilkøbere, mens én region har oplevet en positiv udvikling på 40 %.
Den overordnede udvikling i Danmark
Der er store udsving på de købelystne bilkunder i Danmark. Det gælder både ved efterspørgslen af de enkelte bilmærker, de forskellige alderssegmenter og i særdeleshed også alt afhængig af hvor i landet, man retter blikket.
Som det tydeligt fremgår af grafen, er udviklingen forskellig fra region til region. De to mest iøjnefaldende udviklinger finder man i hhv. Nord- og Midtjylland, der stikker i hver sin retning. Dog skal man ikke undervurdere markedspotentialet i nogen af landets regioner. Region Midtjylland er trods alt landets næststørste, målt på indbyggertal, med ca. 1,3 millioner indbyggere. Nordjylland er den ”mindste” med lidt mindre end 600.000 indbyggere.
Købelysten i Nordjylland
I den nordlige del af Danmark er udviklingen af de potentielle bilkunder steget markant. I alt har Voxmeter målt en stigning på ca. 40 % sammenlignet med sidste år, før Danmark lukkede ned. Grafen viser det overordnede billede for Nordjylland, men efterspørgslen på en ny bil er forskellig blandt de enkelte alders- og forbrugersegmenter. Ligeledes varierer efterspørgslen også på bilmærkerne blandt de segmenterne.
Det store markedspotentiale i Midtjylland
Den jyske hede har gennem de sidste mange år været et sted, som danskerne har besøgt i forbindelse med et kommende bilkøb. Sammenlignet med sidste år har udviklingen af potentielle bilkøbere blandt lokalbefolkningen dog ikke udviklet sig positivt. Alligevel er der stadig en pæn andel af midtjyderne, der snart forventer at købe ny pragt til carporten.
Tager man udgangspunkt i de 30-49 årige, hvor købelysten er faldet mest, udgør de 3,2% i omegnen af 10.000 personer. Her vil der være nogle, der bor sammen, og herved udgør de en husstand, men tallet understøtter det store markedspotentiale, trods den negative udvikling.
Voxmeter viser dig hele dit marked
De potentielle bilkøbere har forskellige holdninger, når det drejer sig om foretrukne bilmærker, økonomisk købekraft, medievaner osv. Ud fra vores daglige interviews med danskerne kender vi til forbrugernes forskellige præferencer, hvorfor vi kan vise dig hele dit marked og levere indsigt, der optimerer din markedsføring. Vil du have markedets mest omfattende forbrugeranalyse? Kontakt analysekonsulent Frederik Nielsen på [email protected] eller ring i dag på +45 70 20 23 24.
70 20 23 24 • [email protected]