NGO’erne kan høste et stort udbytte via Facebook og Instagram

NGO’erne kan høste et stort udbytte via Facebook og Instagram
25. februar 2021 / i NGO & Organisation


Under covid-19 har vi gennemlevet et år med en uforudsigelig økonomisk situation. Det ændrer dog ikke på, at flere og flere ønsker at bidrage økonomisk ved skabe at en bedre verden igennem støtte til en NGO. Det gælder ikke bestemte aldersgrupper, men samtlige danskere over 18 år.


Danskere der overvejer at støtte en NGO
Q: ”Overvejer du snarligt at støtte en NGO?” Svar: ”Ja” Stikprøve: 12.999 nationalt repræsentative interviews.

NGO’erne skal få danskerne til at handle på de stigende støtteintentioner

Intentionen om at støtte en NGO er til stede. Desværre sætter Covid-19 en stopper for mange af de traditionelle værktøjer ved fundraising, fra facere til dørindsamlinger. NGO’erne er hermed nødsaget til at finde nye veje, for at tage imod de penge danskerne er klar til at støtte med.

 

Find de rigtige huller i kommunikationsstrømmen

Kampen for at skabe opmærksomhed har intensiveret sig kraftigt det seneste år. Nu er det vigtigere end nogensinde, at NGO’erne finder de rette huller i informationsvirvaret, så de mange potentielle støtter bliver gjort opmærksomme organisationernes arbejde.

Opmærksomheden fra støtterne skal selvfølgelig henledes til den enkelte organisations indsatsområde, men den skal også ske via de rette kanaler. Voxmeters ugentlige måling viser, at det kan betale sig for NGO’erne at bruge flere ressourcer på deres tilstedeværelse i de sociale medier – eksempelvis Facebook. Mens facebookudbredelsen er stagneret blandt danskere under 65 år, vokser den støt blandt den ældre del af befolkningen.

Antal af danskere på Facebook
Q: ”Benytter du Facebook?” Svar: ”Ja” Stikprøve: 2.658 nationalt repræsentative interviews

Flere danskere bruger Instagram

Mens brugen af Facebook er stagneret blandt danskere under 65 år, så ses der til gengæld en stor stigning i brugen af Instagram blandt alle aldersgrupperne over 30 år.

Danske Instagrambrugere
Q: ”Benytter du Instagram?” Svar: ”Ja” Stikprøve: 2.658 nationalt repræsentative interviews.


 

For NGO’erne er der store gevinster at hente på de sociale medier. Med stigningen af danskere, der vil støtte en NGO og danskernes øgede tilstedeværelse på Facebook og Instagram, bør organisationerne sætte ind på disse områder. I samme periode er NGO’ernes brug af Facebook nemlig faldet, og deres tilstedeværelse på Instagram er steget alt for lidt. I denne artikel kigger vi på hele NGO-markedet samlet. Der vil naturligvis være forskel på de forskellige organisationers tilstedeværelse på Instagram. Vil du vide hvordan det specifikt forholder sig for en din organisation, er du velkommen til at kontakte Voxmeter.

 

Kend dine støtter

Voxmeter giver jer mulighed for at få indgående kendskab til jeres støtter, så I ved, hvilke platforme og til hvilke målgrupper, I kan høste medlemmer og donationer. Det er ikke nok bare at markedsføre sig på den rigtige platform, hvis ikke man ved, hvor på platformen støtterne befinder sig. Ovenstående eksempel tager udgangspunkt i Instagram og Facebook, men Voxmeter måler samtlige sociale medier, som I kan få indsigt i. Vi kan hjælpe jer i dag.

Kontakt direktør Christian Stjer på [email protected] eller ring nu på +45 70 20 23 24.

Kontakt os nu
70 20 23 24 • [email protected]

Læs mere om metoden

Om NGO & organisation

Hver uge fortæller danskerne om deres syn på hjælpe- og interesseorganisationer og deres vurdering af dem.

Danskerne agerer med en lang række organisationer, som beskæftiger sig med alt lige fra politik, beskæftigelse, sundhed, menneskerettigheder til bistandshjælp.

Det fortæller danskerne om organisationerne:

  • Kendskab til hvad de enkelte organisationer står for, hvad de laver og deres relevans.
  • Vurdering af organisationernes virke og resultater.
  • Oplevelser med de enkelte organisationer og vurderingen heraf.
  • I hvilken grad man vil bakke op om de enkelte organisationer i fremtiden.

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Mere information? Kontakt gerne:

Nanna Gabrielsen
Nanna Gabrielsen
Chefkonsulent
[email protected]
Tlf: +45 27 21 08 06
Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
Tlf: +45 26 83 82 82

© Copyright - Voxmeter