NGO’erne fisker i samme dam med den samme madding
Danskernes intentioner om at donere penge til NGO’erne er faldende indenfor flere sektorer. Organisationerne bør overveje at tænke i nye baner og afprøve nye tiltag, hvis udviklingen skal vendes.
De danske forbrugere og virksomheder har flere penge til rådighed, end de længe har haft. Det faktum, at færre danskere er opmærksomme på at yde økonomiske bidrag til velgørende organisationer, betyder, at NGO’erne ikke lider af en lavkonjunktur, men derimod utilstrækkelige strategier. Potentialet er stort, men det kræver nye indsigter for at finde kanalerne og argumenterne til at indfri det.

Et samlet overblik
I dag er det 82,2% af danskerne over 18 år, der vurderer, at de vil støtte en NGO inden for de næste tre måneder. Det er et tal, der umiddelbart kan virke højt, men faktum er, at det er faldet med godt 6% i løbet af det forgangne år, og der er tale om en støt faldende tendens.
Når vi dykker ned i det samlede billede, måler vi nedadgående støtteintentioner indenfor samtlige NGO’ers mærkesager – patientforeninger, dyre-, natur- og miljøorganisationer, humanitære organisationer, børneorganisationer og udsatte danskere. Alle er ramt af udfordringerne, men de enkelte organisationer tackler dem forskelligt. Derfor er nogle organisationer mere påvirkede end andre.
Nytænkning virker
En ting, der er fælles for NGO’erne, er, at tilstedeværelsen er meget ens. Forbrugerne mødes i grove træk af de samme indsamlingsformer, og oplever i stigende grad organisationerne som monotone. Faktum er, at de enkelte organisationers indsatsområder, tiltrækkes af forskellige livsstilssegmenter. Derfor bør diversiteten, både i de forskellige donationsargumenter og de anvendte indsamlingsformer, være langt større og mere målrettede.
Nu hvor samfundet begynder at åbne op, opstår der en unik mulighed for NGO’erne til at skabe opmærksomhed omkring dem selv. Danske forbrugere og virksomheder har pengene, men de vil ikke kun mødes af det samme igen og igen.
Segmentering i forhold til indsatsområder
Voxmeter har netop færdigudviklet en segmenteringsrapport, som tegner en uddybende profil af den enkelte NGO’s nærmeste støtter. Rapporten er udviklet i tæt samarbejde med nogle af branchens største organisationer. Skriv til Adm. Direktør Christian Stjer på [email protected] eller ring i dag på +45 70 20 23 24, så hjælper vi dig.
70 20 23 24 • [email protected]