NGO’erne fisker i samme dam med den samme madding


NGO’erne kan vende tingene på hovedet

Danskernes intentioner om at donere penge til NGO’erne er faldende indenfor flere sektorer. Organisationerne bør overveje at tænke i nye baner og afprøve nye tiltag, hvis udviklingen skal vendes.

De danske forbrugere og virksomheder har flere penge til rådighed, end de længe har haft. Det faktum, at færre danskere er opmærksomme på at yde økonomiske bidrag til velgørende organisationer, betyder, at NGO’erne ikke lider af en lavkonjunktur, men derimod utilstrækkelige strategier. Potentialet er stort, men det kræver nye indsigter for at finde kanalerne og argumenterne til at indfri det.

NGO støtte
Q: ”Hvilke foreninger eller organisationer vil du støtte indenfor de næste 3 måneder?”. Svarmuligheder: Liste af danske NGO’er (som respondenten forinden har bekræftet kendskab til – enten uhjulpet eller hjulpet.) Udregning: Respondenten nævner minimum en NGO. Voxmeters løbende donationsmåling for NGO’erne er baseret på 1.250 månedlige interview. Interviewene indsamles dagligt og udgør en nationalt repræsentativt udsnit af befolkningen på 18 år og derover.

Et samlet overblik

I dag er det 82,2% af danskerne over 18 år, der vurderer, at de vil støtte en NGO inden for de næste tre måneder. Det er et tal, der umiddelbart kan virke højt, men faktum er, at det er faldet med godt 6% i løbet af det forgangne år, og der er tale om en støt faldende tendens.
Når vi dykker ned i det samlede billede, måler vi nedadgående støtteintentioner indenfor samtlige NGO’ers mærkesager – patientforeninger, dyre-, natur- og miljøorganisationer, humanitære organisationer, børneorganisationer og udsatte danskere. Alle er ramt af udfordringerne, men de enkelte organisationer tackler dem forskelligt. Derfor er nogle organisationer mere påvirkede end andre.

Nytænkning virker

En ting, der er fælles for NGO’erne, er, at tilstedeværelsen er meget ens. Forbrugerne mødes i grove træk af de samme indsamlingsformer, og oplever i stigende grad organisationerne som monotone. Faktum er, at de enkelte organisationers indsatsområder, tiltrækkes af forskellige livsstilssegmenter. Derfor bør diversiteten, både i de forskellige donationsargumenter og de anvendte indsamlingsformer, være langt større og mere målrettede.
Nu hvor samfundet begynder at åbne op, opstår der en unik mulighed for NGO’erne til at skabe opmærksomhed omkring dem selv. Danske forbrugere og virksomheder har pengene, men de vil ikke kun mødes af det samme igen og igen.

Segmentering i forhold til indsatsområder

Voxmeter har netop færdigudviklet en segmenteringsrapport, som tegner en uddybende profil af den enkelte NGO’s nærmeste støtter. Rapporten er udviklet i tæt samarbejde med nogle af branchens største organisationer. Skriv til Adm. Direktør Christian Stjer på [email protected] eller ring i dag på +45 70 20 23 24, så hjælper vi dig.

Kontakt os nu
70 20 23 24 • [email protected]

Læs mere om metoden

Om NGO & organisation

Hver uge fortæller danskerne om deres syn på hjælpe- og interesseorganisationer og deres vurdering af dem.

Danskerne agerer med en lang række organisationer, som beskæftiger sig med alt lige fra politik, beskæftigelse, sundhed, menneskerettigheder til bistandshjælp.

Det fortæller danskerne om organisationerne:

  • Kendskab til hvad de enkelte organisationer står for, hvad de laver og deres relevans.
  • Vurdering af organisationernes virke og resultater.
  • Oplevelser med de enkelte organisationer og vurderingen heraf.
  • I hvilken grad man vil bakke op om de enkelte organisationer i fremtiden.

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Mere information? Kontakt gerne:

Nanna Gabrielsen
Nanna Gabrielsen
Chefkonsulent
[email protected]
Tlf: +45 27 21 08 06
Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
Tlf: +45 26 83 82 82

© Copyright - Voxmeter