Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights inden for bankverdenen.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen

Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
+45 26 83 82 82
Fire ud af 10 danskere har bevidst valgt alkohol fra i en periode i løbet af det seneste år ifølge en ny undersøgelse, som Voxmeter har foretaget på vegne af Blå Kors Danmark. Det er en markant stigning sammenlignet med året før.
Sol og sommer hænger for mange sammen med en øget mængde alkohol. Men flere danskere er begyndt at tænke mere over deres alkoholforbrug.
En ny Voxmeter-undersøgelse viser, at 42,1 procent af danskerne har valgt alkohol fra i en periode i løbet af det seneste år. I 2024 svarede 34,6 procent af danskerne ja til samme spørgsmål, hvilket er en stigning på 7,5 procentpoint på bare et år. Det overrasker generalsekretær i Blå Kors Danmark, Morten Skov Mogensen.
”Det er en overraskende, men meget glædelig stigning. For mig viser det, at vi i Danmark i højere grad forholder os til vores alkoholforbrug end tidligere. Det handler ikke nødvendigvis om at droppe alkohol helt og holdent, men om at tænke mere over, hvor meget man drikker, hvornår og hvorfor,” siger han.
Undersøgelsen viser ligeledes en stigning i andelen af danskere, der har overvejet at droppe alkohol i en periode. Dette sagde 38,7 procent ja til i 2024, hvor det i 2025 er steget til knap halvdelen af danskerne.
Sundhed og velvære vejer tungere
Ifølge den nye undersøgelse er det særligt sundhed og velvære som bedre søvn, vægttab og mere energi, der er årsagerne til fravalget af alkohol. Derudover svarer mere end 40 procent, at det er manglende lyst til alkohol, og knap hver fjerde siger, at det er medicin eller af helbredsmæssige årsager.
”Vi har en stærk forankret alkoholkultur i Danmark, og det er ofte en fast del af sociale arrangementer, fejringer, og når livet gør ondt. I de senere år har der været en bevægelse mod et mere reflekteret forhold til alkohol, og det må siges at blive bekræftet i denne nye undersøgelse,” lyder det fra Morten Skov Mogensen. Han fortsætter:
”Jeg håber, at disse positive tendenser kan være med til at åbne samtalen om den danske alkoholkultur og skubbe den i en sundere retning.”
Blå Kors Danmark hjælper årligt flere tusinde danskere, der enten selv har et alkoholmisbrug eller er pårørende til en med misbrug, ligesom hjælpeorganisationen arbejder for en sundere alkoholkultur.
Fakta om undersøgelsen:
Denne artikel er bragt via Ritzau i forbindelse med en undersøgelse Voxmeter har udarbejdet for Blå Kors Danmark.
Den originale artikel kan ses her:
Artiklen er desuden delt på følgende medier:
Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights inden for bankverdenen.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen
Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
+45 26 83 82 82
Den fulde rapport afdækker samtlige kundeberøringsområder. Den går i dybden med alt – lige fra rådgivning, produkter, services og digital platform til kundeinformation, kundekontakt, filialer mv. Rapporten kan bestilles for et enkelt område eller for samtlige områder – alt efter, hvad I har fokus på lige nu.
Rapporten afdækker alt inden for marketing. Den går i dybden med kendskab, kommunikations- og kampagneerindring, kommunikationskanaler, marketingeffekt og målgruppebeskrivelser. Den indeholder også en tracking-del med udvikling og effektmål på kampagner, journalistisk omtale og SoMe. Denne rapport kan også deles op, så du kun får den del, du p.t. har brug for.
Rapporten afdækker jeres overordnede image og jeres position i forhold til konkurrenterne. Rapporten måler jeres imagestyrke ud fra de 6 stakeholders, der har indflydelse på imagerejsen. Her kan I få en analyse, der tegner et billede af jeres image blandt alt fra ledelse og medarbejdere til jeres kunder, konkurrenternes kunder, medierne, opinionen og – hvis relevant – aktionærerne.
Her får du et aktuelt markedskort samt en uddybende profil af et specifikt segment. Det kan for eksempel være den gruppe, der ønsker at forlade deres nuværende bank og derfor overvejer at skifte til en specifik bank. Rapporten tegner blandt andet en profil af segmentets finansierings- og købsplaner samt deres medievaner.
I kan vælge at få adgang til analyseplatformen CEM Intelligence, der er en samlet online analyseportal. Her har du adgang til samtlige analyserapporter. Og I kan selv udarbejde spørgeskemaer og gennemføre analyser, ligesom I kan opbygge analyseløsninger til fx kunderejser, touchpoints og digital kundedialog.
Voxmeter har ydet rådgivning i kundeanalyser siden 2008. Her hjælper vi med overordnet strategi og med helt konkrete indsatsplaner. Vi bliver også ofte brugt til at præsentere de vigtigste findings – typisk til et direktionsmøde, bestyrelsesseminar eller et ledermøde.
Borgergade 6, 4. sal
1300 København K
CVR/VAT: 34217432
Modtag vores seneste meningsmålinger
Skriv dig op og modtag vores seneste meningsmålinger samt undersøgelser som den første.
� Copyright - Voxmeter