TikTok styrer mod magten: Musikopdagelsen styres af algoritmen

På blot tre år er TikTok gået fra at være en niche til at blive en af danskernes mest magtfulde kanaler til at opdage ny musik. I 2022 brugte kun 5 % TikTok til at finde information om musik, men tallet steg til 22 % i 2024 og ligger i dag på 35 %. Det svarer til en syvdobling på bare tre år.

TikTok er nu den tredjestørste informationskanal om musik. Hvis udviklingen fortsætter, vil platformen snart være altdominerende. I dag er den mest udbredte kilde stadig “venner og bekendte”, efterfulgt af streamingtjenester.

Søjlediagram: “Informationskilder om musik” – sammenligning 2025 (uge 32) vs. 2022; største kilder er venner/bekendte og streamingtjenester, TikTok fylder mere, radio og tv mindre.

Voxmeter er specialister i at hjælpe musikbranchen herunder også artister.

Vores rådgivning trækker på vores databank, som ovenstående grafik er baseret på. Databanken opdateres ugentligt og rummer en bred vifte af analyser, der hvert år beriges af mere end 2 millioner interviews med medlemmer af vores panel bestående af 100.000 danskere og 20.000 virksomheder.

Således kan vi levere stort set alle slags markedsanalyser til musikbranchen– hurtigt, til en fornuftig pris og altid i højeste kvalitet.

Lukas Olierook
Konsulent
[email protected]
+45 47 47 97 97

� Copyright - Voxmeter