Danica vil skærme børn bedre mod skærme. En ny undersøgelse fra Voxmeter viser, at 60% af befolkningen bakker op om idéen om flere skærmfri zoner i det offentlige rum. Kun 15 procent er imod.

Danica vil skærme børn bedre mod skærme

Skærmen spiller en større og større rolle i danskernes mistrivsel. Danica kalder derfor på skærmfri zoner i f.eks. daginstitutioner, på legepladser og biblioteker.

Mobiltelefonen er en af de største udfordringer for børns og unges trivsel, og derfor bør vi skrue ned for skærmforbruget i det offentlige rum.

Det mener Danica, der som et af landets største pensionsselskaber oplever, at skærmvaner fylder markant mere blandt de kunder, der søger hjælp til mistrivsel.

Danica foreslår at indføre skærmfri zoner i blandt andet daginstitutioner, SFO’er, fritidshjem, biblioteker og på offentlige legepladser. Initiativet skal fungere som en henstilling markeret med skilte, der minder om, at man befinder sig i en skærmfri zone.

”Vi har brug for at tage alle midler i brug, når det handler om, hvor meget og hvordan vi bruger mobilen. Det handler om at skabe en kulturændring. Hvis vi ønsker, at vores børn bruger skærmen mindre, starter det med, at vi voksne gør det samme – især når vi er steder som legepladser eller biblioteker” 
– Camilla Thind Sunesen, udviklingsdirektør i Danica 

En ny undersøgelse fra Voxmeter viser, at 60% af befolkningen bakker op om idéen om flere skærmfri zoner i det offentlige rum. Kun 15 procent er imod.

Flere ønsker hjælp til skærmen Danicas erfaringer viser, at skærmforbrug er en central udfordring for mange af de kunder, der søger hjælp til bedre trivsel.

På blot ét år er antallet af kunder, der efterspørger rådgivning om skærmvaner via Danicas digitale hjælpemidler, steget markant. Hele 53% af de kunder, der søger trivselshjælp, ønsker konkret rådgivning om, hvordan de kan forbedre deres egne og deres børns skærmvaner.

“Vi ser en tydelig tendens blandt vores kunder og i samfundet generelt: Skærmen er blevet et stadigt større dilemma i hverdagen, både for børn og voksne. Derfor er det vigtigt at skabe rum, hvor vi kan være til stede uden digitale forstyrrelser,” siger Camilla Thind Sunesen.

Fakta

  • 60% af danskerne mener, det er en god idé at oprette skærmfri zoner i det offentlige rum. Kun 15 % er imod.  (kilde: Voxmeter).
  • 53% af de kunder, der søger hjælp til trivsel gennem Danicas digitale værktøjer, ønsker rådgivning om bedre skærmvaner.

Denne artikel er bragt via Danica, fredag d. 3. oktober 2025, i forbindelse med en undersøgelse foretaget af Voxmeter. 

Den originale artikel kan læses herunder: 

Danica

Artiklen er desuden i fokus på følgende medier: 

Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights inden for bankverdenen.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen

Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
+45 26 83 82 82

Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed:

Voxmeters analyser for privat- og erhvervsbank

Kundeloyalitet

Den fulde rapport afdækker samtlige kundeberøringsområder. Den går i dybden med alt – lige fra rådgivning, produkter, services og digital platform til kundeinformation, kundekontakt, filialer mv. Rapporten kan bestilles for et enkelt område eller for samtlige områder – alt efter, hvad I har fokus på lige nu.

Marketing

Rapporten afdækker alt inden for marketing. Den går i dybden med kendskab, kommunikations- og kampagneerindring, kommunikationskanaler, marketingeffekt og målgruppebeskrivelser. Den indeholder også en tracking-del med udvikling og effektmål på kampagner, journalistisk omtale og SoMe. Denne rapport kan også deles op, så du kun får den del, du p.t. har brug for.

Image og omdømme

Rapporten afdækker jeres overordnede image og jeres position i forhold til konkurrenterne. Rapporten måler jeres imagestyrke ud fra de 6 stakeholders, der har indflydelse på imagerejsen. Her kan I få en analyse, der tegner et billede af jeres image blandt alt fra ledelse og medarbejdere til jeres kunder, konkurrenternes kunder, medierne, opinionen og – hvis relevant – aktionærerne.

Segmentanalyse

Her får du et aktuelt markedskort samt en uddybende profil af et specifikt segment. Det kan for eksempel være den gruppe, der ønsker at forlade deres nuværende bank og derfor overvejer at skifte til en specifik bank. Rapporten tegner blandt andet en profil af segmentets finansierings- og købsplaner samt deres medievaner.

CEM Intelligence-løsning

I kan vælge at få adgang til analyseplatformen CEM Intelligence, der er en samlet online analyseportal. Her har du adgang til samtlige analyserapporter. Og I kan selv udarbejde spørgeskemaer og gennemføre analyser, ligesom I kan opbygge analyseløsninger til fx kunderejser, touchpoints og digital kundedialog.

Rådgivning og præsentation

Voxmeter har ydet rådgivning i kundeanalyser siden 2008. Her hjælper vi med overordnet strategi og med helt konkrete indsatsplaner. Vi bliver også ofte brugt til at præsentere de vigtigste findings – typisk til et direktionsmøde, bestyrelsesseminar eller et ledermøde.

� Copyright - Voxmeter