Danica vil skærme børn bedre mod skærme. En ny undersøgelse fra Voxmeter viser, at 60% af befolkningen bakker op om idéen om flere skærmfri zoner i det offentlige rum. Kun 15 procent er imod.

Op mod halvdelen af danske børnefamilier oplever,
at skærmen fylder for meget under ferien

Pensionsselskabet Danica oplever en stigende efterspørgsel fra kunder, der har brug for hjælp til at tackle udfordringer relateret til skærmforbrug i familien.

Når danskerne i denne uge drager på efterårsferie, så er det for mange forbundet med for meget skærmtid. Det er konklusionen af en ny undersøgelse blandt danskerne, som Voxmeter har lavet for pensionsselskabet Danica.

37 procent peger på, at skærmen fylder for meget i ferien med familien. For folk med børn i husstanden er tallet 44 procent.

”I Danica taler vi hver dag med mange kunder, der har brug for hjælp til mistrivsel. Og her er skærmen i stigende grad et omdrejningspunkt. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, hvordan man bruger skærmen – også i ferien, hvor formålet ofte er at koble af og være sammen som familie,” siger Camilla Thind Sunesen, der er udviklingsdirektør i Danica.

Undersøgelsen peger også på, at skærmen ofte er en kilde til konflikt. Hver fjerde dansker oplever, at skærmbrug er et gennemgående omdrejningspunkt for konflikt i familien. For personer med børn i husstanden er tallet endnu højere – her oplever 35%, at skærmen skaber konflikter.

”En vigtig del af at holde ferie er at koble af. Og når stress fylder mere og mere i samfundet skyldes det blandt andet, at vi konstant er “på”. Og her spiller skærmen en central rolle. Derfor kan der være god grund til at forsøge at skrue ned for skærmen i ferien,” lyder det fra Camilla Thind Sunesen.

Pensionsselskabet oplever en stigende efterspørgsel fra kunder, der har brug for hjælp til at tackle udfordringer relateret til skærmforbrug i familien. 53 procent af de kunder, der søger hjælp til trivsel gennem Danicas digitale værktøjer, ønsker rådgivning om bedre skærmvaner

“Som mor til to ved jeg, hvor svært det kan være at balancere hvordan og hvor meget, vi bruger skærmen i familien. Og så kan det være en stor hjælp at læne sig op ad rådgivning. Det er også derfor, at vi i Danica har intensiveret vores indsats, så kunder kan få målrettet hjælp, når de rækker ud til os med udfordringer, der knytter sig til skærmen,” fortæller udviklingsdirektøren.

Gode råd til at reducere skærmbrug i ferien

Danica anbefaler blandt andet at indføre skærmfrie zoner i hjemmet som en måde at skrue ned for skærmen i hverdagen. Det kan for eksempel være ved at lægge telefonen væk under middagen eller ved at aftale faste tidsrum for, hvornår skærmen er fremme.

“Et af de råd, vi ofte giver, er at indføre skærmfrie zoner i hjemmet – for eksempel at lægge telefonen væk under middagen eller at aftale faste tidsrum for skærmbrug,” siger Camilla Thind Sunesen og fortsætter:

”Formålet er her ikke, at skærme skal være forbudte. Men at man stopper op og spørger sig selv, om den er nødvendig at have gang i lige nu. Og at man træffer et aktivt valg om, hvornår vi har skærmen fremme og, hvornår vi ikke har. Er det for eksempel nødvendigt at have telefonen liggende på bordet, mens vi spiller Uno?”

Danica har tidligere været ude og foreslå at indføre skærmfrie zoner i flere offentlige rum blandt andet på biblioteker og på offentlige legepladser.

Gode råd til mindre skærmbrug

  • Indfør skærmfrie zoner, både når det kommer til tidspunkter og steder fx ved middagsbordet.
  • Slå notifikationer fra på mobil, tablet og computer.
  • Flyt tidsslugende apps til en mindre synlig placering på telefonen.
  • Gør skærmen sort/hvid, så den virker mindre indbydende.

Fakta

  • 37% af danskerne oplever, at skærmen fylder for meget i ferien med familien, viser en undersøgelse som Voxmeter har lavet for Danica.
  • Tallet er 44 % for personer med børn i husstanden.
  • 25% af danskere ser skærmen som et gennemgående konfliktpunkt i familien, viser samme undersøgelse.
  • Tallet er 35 % for personer med børn i husstanden.

Denne artikel er bragt via Ritzau for Danica, fredag d. 3. oktober 2025, i forbindelse med en undersøgelse foretaget af Voxmeter. 

Den originale artikel kan læses herunder:

Via Ritzau

Artiklen er også del som pressemeddelelse af Danica: 

Danica

Artiklen er også delt i følgende medier: 

Artiklen er desuden i fokus på følgende medier: 

Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights inden for bankverdenen.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen

Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
+45 26 83 82 82

Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed:

Voxmeters analyser for privat- og erhvervsbank

Kundeloyalitet

Den fulde rapport afdækker samtlige kundeberøringsområder. Den går i dybden med alt – lige fra rådgivning, produkter, services og digital platform til kundeinformation, kundekontakt, filialer mv. Rapporten kan bestilles for et enkelt område eller for samtlige områder – alt efter, hvad I har fokus på lige nu.

Marketing

Rapporten afdækker alt inden for marketing. Den går i dybden med kendskab, kommunikations- og kampagneerindring, kommunikationskanaler, marketingeffekt og målgruppebeskrivelser. Den indeholder også en tracking-del med udvikling og effektmål på kampagner, journalistisk omtale og SoMe. Denne rapport kan også deles op, så du kun får den del, du p.t. har brug for.

Image og omdømme

Rapporten afdækker jeres overordnede image og jeres position i forhold til konkurrenterne. Rapporten måler jeres imagestyrke ud fra de 6 stakeholders, der har indflydelse på imagerejsen. Her kan I få en analyse, der tegner et billede af jeres image blandt alt fra ledelse og medarbejdere til jeres kunder, konkurrenternes kunder, medierne, opinionen og – hvis relevant – aktionærerne.

Segmentanalyse

Her får du et aktuelt markedskort samt en uddybende profil af et specifikt segment. Det kan for eksempel være den gruppe, der ønsker at forlade deres nuværende bank og derfor overvejer at skifte til en specifik bank. Rapporten tegner blandt andet en profil af segmentets finansierings- og købsplaner samt deres medievaner.

CEM Intelligence-løsning

I kan vælge at få adgang til analyseplatformen CEM Intelligence, der er en samlet online analyseportal. Her har du adgang til samtlige analyserapporter. Og I kan selv udarbejde spørgeskemaer og gennemføre analyser, ligesom I kan opbygge analyseløsninger til fx kunderejser, touchpoints og digital kundedialog.

Rådgivning og præsentation

Voxmeter har ydet rådgivning i kundeanalyser siden 2008. Her hjælper vi med overordnet strategi og med helt konkrete indsatsplaner. Vi bliver også ofte brugt til at præsentere de vigtigste findings – typisk til et direktionsmøde, bestyrelsesseminar eller et ledermøde.

� Copyright - Voxmeter