Befolkningens tillid til politikerne er dalet siden corona-krisen, viser ny Momentum-undersøgelse.

Politikerne bakser med befolkningens tillid

Befolkningens tillid til politikerne er dalet siden corona-krisen, viser ny Momentum-undersøgelse. Tilliden til lokalpolitikerne er dog en smule højere end til landspolitikerne, hvilket ifølge forskere skyldes større nærhed til borgerne. De vil ikke råbe tillidskrise, men mener, at der er god grund til at gøre noget ved tilliden. Og her spiller et bedre samspil mellem politikere og medier en vigtig rolle.

Af Jon Kirketerp Jørgensen

Efter et corona-boost er danskernes tillid til politikerne dumpet tilbage til tidligere niveauer. Det viser en befolkningsundersøgelse, som Voxmeter har lavet for Momentum.

Ifølge undersøgelsen, der er en gentagelse af Momentum-undersøgelser foretaget i 2017 og 2021, så ligger danskernes tillid til politikerne nu omkring et femtal på en skala fra 0 til 10. Det er dermed på niveau med 2017-undersøgelsen efter, hvad der dermed ligner et midlertidigt tillidsboost under coronakrisen, hvor tilliden var omkring et halvt point højere.

tillid-og-naerhed-1

Og selvom der ikke er nogen tillidsalarmer, der skal bimle, så er der ifølge Michael Bang Petersen, der er professor ved Aarhus Universitet og forsker i danskernes tillid til det politiske system, grund til at tage målingen alvorligt. For mens de demokratiske institutioner som domstole, politi og den offentlige forvaltning scorer relativt højt, så ser det anderledes ud for politikerne.

»Den ret gennemsnitlige score, som politikerne præsterer, skal vi tage alvorligt. Det kan være en indikation på, at der blandt nogle mennesker opleves en afstand til politikerne. Tallene er ikke katastrofalt lave, men vi skal være opmærksomme på, om vi kan blive ved med at opretholde et højt niveau af tillid til institutionerne, hvis der fortsat er en grad af mistillid til de aktører, der befolker institutionerne,« siger Michael Bang Petersen.

Også Ulrik Kjær, der er professor i statskundskab ved Syddansk Universitet, peger på, at der er plads til forbedring i forhold til befolkningens tillid til politikerne.

»Hvis jeg var politiker, så ville jeg synes, at det ser lidt lunkent ud. Politiske hverv er tillidshverv, så jeg ville have ambitioner om, at der også var et ret stort flertal, der havde stor tillid til mig,« lyder vurderingen fra Ulrik Kjær.

Nærheden løfter tilliden til lokalpolitikerne

Mens politikerne på Christiansborg i alle tre målinger ligger i bunden af listen, så udmærker lokalpolitikerne sig ved at nyde en højere grad af tillid i befolkningen.

I 2025 vurderer danskerne i Momentum-undersøgelsen deres tillid til borgmestrene til 5,29 og til lokalpolitikerne til 5,25, mens regeringen vurderes til 4,8 og folketingspolitikerne til 4,78.

Desuden er danskerne i Momentum-undersøgelsen også i højere grad overbeviste om, at kommunalpolitikere mere end folketingspolitikere har en god fornemmelse af, hvad der rører sig blandt befolkningen. Hele 45 procent af danskerne er enige eller meget enige i, at lokalpolitikerne har fingeren på pulsen, mens kun 22 procent mener, at det samme gør sig gældende for politikerne på Christiansborg.

tillid-og-naerhed-2-002

Forskellene kan ifølge Ulrik Kjær tilskrives, at kommunalpolitikerne er tættere på danskerne.

»Kommunalpolitikerne arbejder i højere grad med de meget nære områder som børnepasning, ældrepleje og folkeskole. Det kan for mange opfattes som mere konkret og noget tættere på ens hverdag, mens det der foregår i Folketinget fra tid til anden måske kan opfattes som mere overordnet, hvor det kan være sværere at se, hvordan det direkte påvirker ens hverdag,« siger Ulrik Kjær.

Han peger på, at vi ikke definitivt kan forklare forskellene i tillid, men han kalder det alligevel for tankevækkende.

»Vi har normalt mest tillid til de mennesker, der er tættest på, og som vi kender bedst. Og der må vi sige, at noget, der adskiller kommunalpolitik og landspolitik, netop er nærheden. Kommunalpolitikerne er nogenlunde ligesom os selv, og vi er ret tæt på dem i mange sammenhænge i vores hverdag,« siger Ulrik Kjær.

Samme vurdering har Michael Bang Petersen.

»Afstanden til kommunalpolitikerne kan synes mindre, fordi de netop selv er fra lokalområdet. Selvom forskellene er relativt små, så går de igen på tværs af årene, så det tyder på, at der er en tendens til, at den større nærhed, der ligger i det lokale demokrati, slår igennem i forhold til tilliden,« siger Michael Bang Petersen.

Behov for tillidsløft

Selvom hverken Michael Bang Petersen eller Ulrik Kjær vil kalde målingen for et udtryk for en tillidskrise, så mener de begge, at der er potentiale for forbedring.

Ulrik Kjær peger på, at der er to veje ind i diskussion om, hvordan vi løfter danskernes tillid til politikerne. Den ene er, at politikerne skal forsøge at skabe forståelse for, at de nogle gange bliver nødt til at træffe upopulære beslutninger.

»De gør det jo ikke, fordi de synes, det er sjovt, men fordi de nogle gange er nødt til at træffe beslutninger, som er mindre gode for nogen, for at de kan gøre noget meget godt for andre,« siger Ulrik Kjær og fortsætter:

»Den anden side af diskussionen er, at politikerne skal være gode til at løse deres opgaver og for eksempel leve op til deres valgløfter. Så der er en balance, der skal findes.«

Michael Bang Petersen peger også på, at der er en udfordring i forhold til borgernes forståelse for politikernes arbejde. Tidligere var mange flere danskere forbundet med politikerne gennem deres medlemskab af de politiske partier. Det skabte ifølge Michael Bang Petersen et bedre fundament for, at borgerne kunne kommunikere deres ønsker direkte til politikerne, og for at politikerne kunne forklare deres beslutninger til borgerne.

Men den forbindelse mangler nu, hvor de færreste danskere har en aktiv partibog. Derfor er det ifølge Michael Bang Petersen nødvendigt at bruge andre kanaler til inddragelse.

»Vi ved, at hvis borgerne har en oplevelse af, at den politiske beslutningsproces er gennemsigtig, og hvis det er muligt for alle at øve indflydelse på beslutningerne, så stiger tilliden til både beslutningstagerne og til beslutningerne. De fleste kommuner eksperimenterer med forskellige former for borgerinddragelse, og det er der også brug for, så beslutningstagerne i højere grad kan få en fornemmelse for folks liv og de udfordringer, de oplever. Og så borgerne i højere grad får mulighed for at påvirke beslutningerne,« siger Michael Bang Petersen.

Ond cirkel mellem medier og politikere

Blandt årsagerne til den lunkne tillid fra borgerne til politikerne finder vi samspillet mellem medier og politikere. Det mener Ulrik Haagerup, der er journalist, tidligere mediechef og nuværende direktør for NGO’en Constructive Institute. Han peger på, at medierne og politikerne indgår i en slags selvforstærkende ond cirkel, hvor begges incitamenter medfører adfærd, der skader tilliden.

»Vi lever i en tid, hvor både medier og politikere kæmper om danskernes opmærksomhed. Medierne har opdaget, at jo grovere, jo skarpere vinklet, jo mere konfliktfyldt historierne er, jo flere klik får de. Og politikerne har opdaget, at hvis de skal have medierne til at interessere sig for dem, så skal de tale ind i de samme kriterier og være mere firkantede, postulerende, skråsikre og ekstreme. Det skaber en meget hård og uforsonlig tone i medierne og blandt politikerne, som skader tilliden til både medier og politikere,« siger Ulrik Haagerup.

Den uheldige symbiose er der med Momentum-undersøgelsens noget gennemsnitlige resultat in mente grund til at gøre noget ved, mener Ulrik Haagerup.

»Vi skal finde nogle nye måder at tale med og om politikerne og skabe nogle andre incitamenter, så det ikke handler om at jorde hinanden, men i stedet om at tale i en ordentlig tone, så folk får lyst til at følge med og deltage i debatter. Vi ved fra tidligere undersøgelser, at danskerne rent faktisk efterspørger politikere, der ikke bare råber ad hinanden, men i stedet viser, at de har gode bud på løsninger, og som kan finde ud af at samarbejde,« siger Ulrik Haagerup.

Netop det felt skal Ulrik Haagerup og Constructive Institute sammen med en række aktører arbejde med frem mod kommunalvalget den 18. november. I projektet ”Dit Valg. Vores Danmark” får politikerne på en række workshops landet over mulighed for at udforske, om der er andre og bedre måder at være politiker på, ligesom der bliver udarbejdet materiale, som kan danne grundlag for en faktabaseret, demokratisk samtale både i medier og blandt politikere.

Denne artikel er bragt via Momentum af KL, fredag d. 5. september 2025, i forbindelse med en befolkningsundersøgelse foretaget af Voxmeter.

Den originale artikel kan læses herunder:

Momentum, KL

Artiklen er desuden delt af følgende medier:

Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights inden for bankverdenen.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen

Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
+45 26 83 82 82

Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed:

Voxmeters analyser for privat- og erhvervsbank

Kundeloyalitet

Den fulde rapport afdækker samtlige kundeberøringsområder. Den går i dybden med alt – lige fra rådgivning, produkter, services og digital platform til kundeinformation, kundekontakt, filialer mv. Rapporten kan bestilles for et enkelt område eller for samtlige områder – alt efter, hvad I har fokus på lige nu.

Marketing

Rapporten afdækker alt inden for marketing. Den går i dybden med kendskab, kommunikations- og kampagneerindring, kommunikationskanaler, marketingeffekt og målgruppebeskrivelser. Den indeholder også en tracking-del med udvikling og effektmål på kampagner, journalistisk omtale og SoMe. Denne rapport kan også deles op, så du kun får den del, du p.t. har brug for.

Image og omdømme

Rapporten afdækker jeres overordnede image og jeres position i forhold til konkurrenterne. Rapporten måler jeres imagestyrke ud fra de 6 stakeholders, der har indflydelse på imagerejsen. Her kan I få en analyse, der tegner et billede af jeres image blandt alt fra ledelse og medarbejdere til jeres kunder, konkurrenternes kunder, medierne, opinionen og – hvis relevant – aktionærerne.

Segmentanalyse

Her får du et aktuelt markedskort samt en uddybende profil af et specifikt segment. Det kan for eksempel være den gruppe, der ønsker at forlade deres nuværende bank og derfor overvejer at skifte til en specifik bank. Rapporten tegner blandt andet en profil af segmentets finansierings- og købsplaner samt deres medievaner.

CEM Intelligence-løsning

I kan vælge at få adgang til analyseplatformen CEM Intelligence, der er en samlet online analyseportal. Her har du adgang til samtlige analyserapporter. Og I kan selv udarbejde spørgeskemaer og gennemføre analyser, ligesom I kan opbygge analyseløsninger til fx kunderejser, touchpoints og digital kundedialog.

Rådgivning og præsentation

Voxmeter har ydet rådgivning i kundeanalyser siden 2008. Her hjælper vi med overordnet strategi og med helt konkrete indsatsplaner. Vi bliver også ofte brugt til at præsentere de vigtigste findings – typisk til et direktionsmøde, bestyrelsesseminar eller et ledermøde.

Modtag vores seneste meningsmålinger

Skriv dig op og modtag vores seneste meningsmålinger samt undersøgelser som den første.

politiske_maalinger_hvid 3

Du accepterer, at ved udfyldelse af formularen ligeledes vil modtage markedsføring og nyhedsbreve fra Voxmeter A/S.

� Copyright - Voxmeter