PRIVATE BANKING – ÅRSRAPPORT 2025

Velhaverkunderne kårer Jyske Bank som den bedste – for 10. år i træk
Med en markant fremgang i forhold til sidste år forsvarer Jyske Bank sin førsteplads indenfor Private Banking. Nykredit noteres også for en pæn fremgang og ligger komfortabelt nummer to.
I undersøgelsen afdækkes et stort antal kundeberøringsområder – her følger et par udvalgte findings blandt årets nummer 1 og 2.

Private Banking kunderne hos Jyske Bank er særligt begejstrede for bankens rådgivere: Deres evne til at finde de rette løsninger, deres specialistviden og deres imødekommenhed. Hos Nykredit fremhæver PB-kunderne blandt andet bankens fordelsprogram og gennemsigtighed.

Der gennemføres ca. 8.000 Interviews pr. år blandt kunder der angiver, at deres bank kategoriserer dem som Private Banking kunder. Herværende resultat dækker kun de 6 største PB-banker (Private Banking). Øvrige banker har også PB-kunder, men idet PB-segmentet er relativt lille, medtages kun de 6 største.

Tillidskrise i branchen – Jyske Bank og Nykredit går mod strømmen
Branchen som helhed oplever faldende kundetilfredshed blandt Private Banking-kunder. De eneste undtagelser er Jyske Bank og Nykredit Bank, som har styrket deres position.

Særligt Danske Bank og Spar Nord Bank står over for betydelige udfordringer ift. at genopbygge Private Banking kundernes tillid og loyalitet.

Spar Nord Bank i frit fald

Det går kraftigt tilbage for Spar Nord Bank, som netop er blevet opkøbt af Nykredit Bank.
Uroen betyder at Spar Nord Bank i år bytter plads med Sydbank, således at Spar Nord nu indtager sidstepladsen i målingen. Sydbank, Jyske Bank og Nykredit Bank vinder frem.
Sydbank ser i særlig grad ud til at have vendt kurven, hvilket understøttes i den uddybende årsrapport.
Danske Bank ligger mest stabilt med en lille fremgang for tredje år i træk. Men også her, fremgår det i årsrapporten, at der er stigende risiko for, at Danske Bank kan ryge ind i fornyet turbulens.

Historisk mulighed for at høste Private Banking kunder
Den høje andel af Private Banking-kunder, der overvejer at skifte bank, gør markedet for at tiltrække nye PB-kunder ekstra stort.
De to største banker i PB-segmentet, Nordea og særligt Danske Bank, noteres for store stigninger i andelen af kunder, der ønsker at forlade banken.
Også Spar Nord oplever en markant stigning – hvor hele 4 ud af 10 af PB-kunderne ønsker at forlade banken, primært som følge af usikkerhed efter Nykredits overtagelse.
Sydbank ligger fortsat på et højt niveau, men har reduceret andelen og overhaler dermed Spar Nord, som nu indtager sidstepladsen.

Fare for tilbagefald til en tid, hvor få skabte store problemer for alle
En vedvarende stigning i dårlige kundeoplevelser varsler ofte om accelererende negativ omtale, svækket image og øget kundefrafald.
Særligt Sydbank – men også Jyske Bank og Nordea – har formået at reducere andelen af dårlige kundeoplevelser.
Hos Danske Bank registreres der derimod en markant stigning i andelen af PB-kunder, der beretter om dårlige kundeoplevelser. Vores dataserie fra 2008 viser, at en så markant stigning i negativ kundeomtale relativt hurtigt risikere at udløse negative pressehistorier. Et forhold, der vil ramme Danske Bank særligt hårdt, da bankens nyvundne tillid hviler på et skrøbeligt grundlag.

Voxmeter har siden 2008 indsamlet data om bankkunder og hjulpet banker med at få flere gladere kunder. Forretningsløsningen hedder CEM Intelligence. Her indgår CEM-scoren som det øverste nøgletal, der udtrykker, hvor attraktiv en bank fremstår i markedet. CEM-scoren underbygges af to underliggende succesmål: 1) Attraktivitet og 2) Loyalitet.

Med CEM-scoren kan vi identificere præcis de områder – blandt mere end 400 kundeberøringspunkter – som har størst positiv eller negativ indflydelse på scoren. På den måde leverer systemet findings, der på den ene side bidrager til at styrke image, kommunikation og marketing, og på den anden side øge både kundefastholdelse og forretningsomfang.

Ønsker du at høre mere – eller modtage en uddybende rapport om jeres Private Banking-kunder – så udfyld formularen, og vi kontakter dig.

Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights inden for bankverdenen.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen

Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
+45 26 83 82 82

Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed:

Voxmeters analyser for privat- og erhvervsbank

Kundeloyalitet

Den fulde rapport afdækker samtlige kundeberøringsområder. Den går i dybden med alt – lige fra rådgivning, produkter, services og digital platform til kundeinformation, kundekontakt, filialer mv. Rapporten kan bestilles for et enkelt område eller for samtlige områder – alt efter, hvad I har fokus på lige nu.

Marketing

Rapporten afdækker alt inden for marketing. Den går i dybden med kendskab, kommunikations- og kampagneerindring, kommunikationskanaler, marketingeffekt og målgruppebeskrivelser. Den indeholder også en tracking-del med udvikling og effektmål på kampagner, journalistisk omtale og SoMe. Denne rapport kan også deles op, så du kun får den del, du p.t. har brug for.

Image og omdømme

Rapporten afdækker jeres overordnede image og jeres position i forhold til konkurrenterne. Rapporten måler jeres imagestyrke ud fra de 6 stakeholders, der har indflydelse på imagerejsen. Her kan I få en analyse, der tegner et billede af jeres image blandt alt fra ledelse og medarbejdere til jeres kunder, konkurrenternes kunder, medierne, opinionen og – hvis relevant – aktionærerne.

Segmentanalyse

Her får du et aktuelt markedskort samt en uddybende profil af et specifikt segment. Det kan for eksempel være den gruppe, der ønsker at forlade deres nuværende bank og derfor overvejer at skifte til en specifik bank. Rapporten tegner blandt andet en profil af segmentets finansierings- og købsplaner samt deres medievaner.

CEM Intelligence-løsning

I kan vælge at få adgang til analyseplatformen CEM Intelligence, der er en samlet online analyseportal. Her har du adgang til samtlige analyserapporter. Og I kan selv udarbejde spørgeskemaer og gennemføre analyser, ligesom I kan opbygge analyseløsninger til fx kunderejser, touchpoints og digital kundedialog.

Rådgivning og præsentation

Voxmeter har ydet rådgivning i kundeanalyser siden 2008. Her hjælper vi med overordnet strategi og med helt konkrete indsatsplaner. Vi bliver også ofte brugt til at præsentere de vigtigste findings – typisk til et direktionsmøde, bestyrelsesseminar eller et ledermøde.

Læs mere om metoden

Om økonomi & finans

Hver uge fortæller danskerne om alle de forhold, der har indvirkning på deres økonomi. Fx den hidtidige og fremtidige situation omkring beskæftigelse og indkomst. Hertil en lang række demografiske forhold. Danskerne fortæller også, hvor mange penge de har til rådighed til forbrug. Om sin hidtidige og fremtidige økonomiske situation. Om planer for lån, køb på kredit, opsparing og investering.

Banker: Danskerne fortæller om deres holdninger til bankerne, dels om deres image og kommunikation, og dels, evaluerer de deres ydelser.

Realkredit, Forsikring & Pension: Samme proces gennemgås for realkredit, forsikring og pension.

Ejendom: Boligsalg og boligKøb. Flytteplaner. Brug af ejendomsmæglere.

Til- og ombygning: Nyt hus/sommerhus. Køkken. Bad. Loft. Tag. Tilbygning. El-installation.

El-selskaber: Energiform samt planer om vedvarende energi mm.

Metodikken afslører, hvor godt eller skidt ovenstående instanser bidrager til borgernes økonomi.

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Mere information? Kontakt gerne:

Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
Tlf: +45 26 83 82 82
Anna M. Christensen
Anna M. Christensen
Analysedirektør
[email protected]
Tlf: +45 26 84 68 51

� Copyright - Voxmeter