Rabat til 400.000 boligejere: Olie- og gasfyr slanker kvadratmeterprisen

De udsendte 2020-ejendomsvurderinger opererer med klækkelige rabatter til boliger med eget gas- eller oliefyr i baggangen.

Foto; Unsplash

Finans resumé: 

Energikrisen i slutningen af 2021 og gennem 2022 var en hård omgang for hundredtusinder af boligejere med et gas- eller oliefyr i baggangen. Nu er der til gengæld godt nyt for de hårdt prøvede boligejere.

I forbindelse med de nye ejendomsvurderinger, som er ved at blive rullet ud til landets 2,7 mio. boligejere, viser et dugfrisk svar fra klima- og energiminister Lars Aagaard (M) til Folketinget, at de udskældte gas- og oliefyr, sikrer boligejerne årlige skatterabatter på tusindvis af kroner.

»I det nye ejendomsvurderingssystem er standardopvarmningen fjernvarme. I de nye 2020-vurderinger for ejerboliger medfører andre opvarmningsformer en nedjustering af kvadratmeterprisen for ejerboligen i forhold til fjernvarme,« forklarer Lars Aagaard om den automatiske skatterabat, som rammer landets 300.000 boliger med et gasfyr og knap 100.000 boliger med et oliefyr.

Skatterabatten er ifølge Vurderingsstyrelsen på op mod 19 pct. for boliger med oliefyr, mens boliger med gasfyr kan få et nedslag i den anvendte kvadratmeterpris på op mod 6 pct.

Rabatten kan dog vise sig at blive større på sigt, når Vurderingsstyrelsen får opdaterede tal lagt ind i det nye vurderingssystem, lyder det.

I 2020-vurderingerne er de beregnede rabatter nemlig fastsat ud fra data mellem salgspriser og opvarmningsformer frem til den 1. januar 2020.

»Justeringerne vil derfor kunne ændre sig i de kommende ejendomsvurderinger for en bolig, hvis f.eks. boliger med naturgas som opvarmningsform sælges til lavere priser efter 1. januar 2020,« påpeger Lars Aagaard i svaret, som er udløst af et spørgsmål fra Danmarksdemokraternes klima- og energiordfører, Lise Bech.

At der kan være brug for skatterabatter til boliger med olie- og gasfyr, understreges af en Voxmeter-undersøgelse, som Arbejdernes Landsbank stod bag i sommer.

Læs mere om hele artiklen og undersøgelsen her

Læs mere om metoden

Om livsstil & forbrug

”Livsstil og Forbrug” er en 360 graders monitorering af danskernes civilliv. Her fortæller danskerne om deres hidtidige og fremtidige adfærd, og når det er relevant, vurderer de involverede virksomheder.

  • Fritid: Familie & venner. Fritidsinteresser. Hobby. Sportsaktivitet. Kæledyr.
  • Medieforbrug: Brug af klassiske og sociale medier og fremtidige planer.
  • Forbrug: Fødevarer. TakeAway. Tøj. Sundhed & Pleje. Radio & Tv. Bøger. Øvrigt Udstyr.
  • Oplevelser: Restaurant & Café. Rejser. Forlystelser. Seminarer, Kurser, Uddannelse.
  • Sundhed: Kostvaner. Sundhed. Mental balance.
  • Boligindretning: Møbler. Boligtilbehør. Kunst. Hvidevarer. Værktøj. Haveredskaber.

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Mere information? Kontakt gerne:

Anna M. Christensen
Anna M. Christensen
Analysedirektør
[email protected]
Tlf: +45 26 84 68 51