Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen.

Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
+45 26 83 82 82
Danskerne er fortsat bekymrede over fremtidens klimaforhold. Men internationale kriser er i mellemtiden rykket tættere på og præger dagligdagen. Men der hersker fortsat en dyb ængstelse over klimaforandringerne og en skepsis over, at der mangler fokus og handling på den grønne indsats. Voxmeters nye Greencheck-rapport giver et indblik i, hvordan klimaforandringerne både mærkes i hverdagen og ses som en udfordring for fremtidige generationer.
Rapporten viser, at klimaforandringerne fortsat er et fokuspunkt blandt danskerne – og selvom krig og internationale kriser i øjeblikket overskygger klimabekymringerne, stiller befolkningen fortsat store krav til landets ledere. Det gælder både politikerne og erhvervslederne.
Selvom klimaforandringer stadig hører til blandt de største globale bekymringer, har frygten for væbnede konflikter i stigende grad overhalet klimakrisen i danskernes bevidsthed. Hele 67 pct. peger på krig som et af verdens alvorligste problemer, mens 63 pct. fortsat nævner klimaforandringer.
Klimadagsordenen kan altså blive overskygget af akutte internationale kriser
– men bekymringen ligger stabilt og kan hurtigt blusse op igen.
Når danskerne beskriver deres egne erfaringer, er det især vejret, der fylder: skybrud, oversvømmelser, tørke og stigende temperaturer. Mere langsigtede konsekvenser som tab af biodiversitet fylder mindre i folks umiddelbare oplevelser.
Denne kobling mellem klimaforandringer og dagligdagens vejrekstremer betyder,
at klimaudfordringen ikke blot er et abstrakt globalt problem, men noget mange borgere oplever helt konkret.
Andelen af danskere, der tror på et bedre klima om 50 år, er faldet. Ifølge Greencheck-rapporten forventer nu 44,4 pct., at klimaet vil være betydeligt forværret — mod 35,9 pct. året før. Kun 9,5 pct. tror på en forbedring.
Udviklingen peger på en indgroet tvivl om, hvorvidt den grønne indsats er tilstrækkelig.
Greencheck-rapporten viser, at danskerne mener, at både politikere og virksomheder gør for lidt — og de sætter også spørgsmålstegn ved, om borgernes egne handlinger overhovedet gør en forskel.
Syv ud af ti danskere mener, at klimaforandringer vil få en negativ indflydelse på deres egen fremtid.
Ni ud af ti danskere frygter, at klimaforandringerne vil påvirke deres børnebørn negativt.
Greencheck-rapporten udkommer to gange årligt. Den bygger på 13.000 interviews med danskere og 3.000 interviews med virksomhedsledere.
Greencheck-rapporten for 2. halvår 2025 udkommer den 24. oktober 2025.
Rapporten beskriver, hvordan det går med udviklingen i den grønne indsats på en række centrale parametre — alt sammen set ud fra befolkningens og virksomhedernes opfattelse.
Derudover afdækker rapporten de 500 mest kendte virksomheder og organisationers grønne omdømme, deres grønne budskaber og troværdighed — med udviklingstal siden 1. halvår 2022.
Rapporten koster normalt 23.000 kr. Bestiller du den allerede nu, er prisen 16.000 kr. ekskl. moms.
Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen.
Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
+45 26 83 82 82
Den fulde rapport afdækker samtlige kundeberøringsområder. Den går i dybden med alt – lige fra rådgivning, produkter, services og digital platform til kundeinformation, kundekontakt, filialer mv. Rapporten kan bestilles for et enkelt område eller for samtlige områder – alt efter, hvad I har fokus på lige nu.
Rapporten afdækker alt inden for marketing. Den går i dybden med kendskab, kommunikations- og kampagneerindring, kommunikationskanaler, marketingeffekt og målgruppebeskrivelser. Den indeholder også en tracking-del med udvikling og effektmål på kampagner, journalistisk omtale og SoMe. Denne rapport kan også deles op, så du kun får den del, du p.t. har brug for.
Rapporten afdækker jeres overordnede image og jeres position i forhold til konkurrenterne. Rapporten måler jeres imagestyrke ud fra de 6 stakeholders, der har indflydelse på imagerejsen. Her kan I få en analyse, der tegner et billede af jeres image blandt alt fra ledelse og medarbejdere til jeres kunder, konkurrenternes kunder, medierne, opinionen og – hvis relevant – aktionærerne.
Her får du et aktuelt markedskort samt en uddybende profil af et specifikt segment. Det kan for eksempel være den gruppe, der ønsker at forlade deres nuværende bank og derfor overvejer at skifte til en specifik bank. Rapporten tegner blandt andet en profil af segmentets finansierings- og købsplaner samt deres medievaner.
I kan vælge at få adgang til analyseplatformen CEM Intelligence, der er en samlet online analyseportal. Her har du adgang til samtlige analyserapporter. Og I kan selv udarbejde spørgeskemaer og gennemføre analyser, ligesom I kan opbygge analyseløsninger til fx kunderejser, touchpoints og digital kundedialog.
Voxmeter har ydet rådgivning i kundeanalyser siden 2008. Her hjælper vi med overordnet strategi og med helt konkrete indsatsplaner. Vi bliver også ofte brugt til at præsentere de vigtigste findings – typisk til et direktionsmøde, bestyrelsesseminar eller et ledermøde.
Borgergade 6, 4. sal
1300 København K
CVR/VAT: 34217432
� Copyright - Voxmeter