Fra hverdagsmad til kulturelt fænomen
BMO – bedre kendt som bolle med ost – har for alvor sat sit præg på den danske madscene. Det, der tidligere har været kendetegnet som en hurtig klapsammenmad for danske forbrugere, har opnået kultstatus på de sociale medier, hvor ny-klassikeren er genoplivet – og det er et godt eksempel på, hvordan klassiske og simple mejeriprodukter kan genopfindes og tiltrække nye segmenter. En tilsvarende ny-klassiker er nemme protein wrap eller dip, hvor hytteost er genopfundet som en kerneingrediens i et nyt forbrug.
Gul ost er fortsat vinderen på danskernes morgenbord
Data fra Landbrug & Fødevarer (LF Voxometer, maj 2024) viser, at gul ost forsat topper som det mest populære tilvalg til danskernes morgenmad. Mejeriprodukter er stadig dybt forankret i danskernes madkultur, og BMO’ens popularitet understreger, at der er et stort potentiale for at nytænke mejeriprodukter med afsæt i trends, innovation, nytænkning og kommunikation.