Grafik: “Stor undersøgelse – virksomheder holder grøn kurs trods færre rapporteringskrav” med vindmøller, solceller, fabriksikon og grøn pil op.

Stor undersøgelse: 
Virksomheder holder grøn kurs trods færre rapporteringskrav

EU vil lempe kravene til ESG-rapportering, men det betyder ikke, at danske virksomheder skruer ned for ambitionerne. Tværtimod, viser ny omfattende undersøgelse fra Sydbank.

Færre rapporteringskrav frigiver ressourcer til reelle bæredygtige tiltag.

Sådan lyder et af budskaberne fra flere danske virksomheder i en ny, stor undersøgelse, som Voxmeter har gennemført på vegne af Sydbank blandt 400 virksomheder med mellem 10 og 499 ansatte.

Den nye undersøgelse er foretaget, efter EU-Kommissionen tidligere på året offentliggjorde en såkaldt omnibuspakke, der blandt andet skal forenkle kravene til bæredygtighedsrapportering. Undersøgelsen viser, at initiativet møder bred opbakning i dansk erhvervsliv.

Hele 81% af virksomhederne mener, at forenklede rapportereringskrav er en god idé. Virksomhederne har dog ikke planer om at arbejde mindre med bæredygtighed. Faktisk indikerer flere, at de vil arbejde endnu mere med bæredygtighed i fremtiden.

”Vores undersøgelse peger klart på, at de danske virksomheder ikke har opgivet den bæredygtige dagsorden. Tværtimod kan de ressourcer, der nu frigøres fra rapporteringsopgaver, blive kanaliseret ind i konkrete initiativer, der fremmer den grønne omstilling og andre relevante ESG-tiltag,” siger Morten Laugesen, erhvervsøkonom i Sydbank.

Bæredygtighed kan være en konkurrencefordel

Mange virksomheder ser arbejdet med bæredygtighed som en konkurrencefordel. Ifølge undersøgelsen vurderer 46 procent, at det i høj eller nogen grad styrker deres konkurrenceevne at arbejde med bæredygtighed.

”Mange virksomheder oplever, at det kan være en god forretning at prioritere bæredygtighed. Det skyldes blandt andet, at en grøn profil kan styrke virksomhedens omdømme over for kunder, medarbejdere og andre interessenter,” siger Morten Laugesen.

Undersøgelsen viser dog også tydelige forskelle mellem brancherne. Mens mange industrivirksomheder betragter bæredygtighed som en klar konkurrencefordel, er det fx en mindre andel af transportbranchen, der deler denne opfattelse.

En forskydning, som ifølge erhvervsøkonomen kan hænge sammen med, at mange industrivirksomheder oplever, at deres kunder efterspørger viden om bæredygtighed. Derfor betragtes det som en konkurrencefordel, hvis de kan dokumentere deres indsats.

”Når der til gengæld er så få transportvirksomheder, der ser samme potentiale, kan det skyldes, at det er en branche, som generelt er kendetegnet ved hård priskonkurrence – også selvom de egentlig er godt med i forhold til klimadokumentation, siger Morten Laugesen

Virksomheder vil investere i grønne tiltag

Dansk erhvervsliv er godt i gang med den grønne omstilling, og den udvikling ser ud til at fortsætte. Hele 65 procent af virksomhederne i undersøgelsen har planer om at investere i initiativer, der kan nedbringe virksomhedens energiforbrug og CO2-udledning inden for de næste tre år.

”Det er positivt, at de danske virksomheder prioriterer grønne investeringer, selvom handelskrig og geopolitisk usikkerhed skaber usikre markedsvilkår,” siger Morten Laugesen.

Virksomhedernes investeringsplaner på det grønne område omfatter en række forskellige initiativer. Eksempelvis forventer mange industrivirksomheder at investere i solceller og energieffektive maskiner, mens mange virksomheder i bygge- og anlægsbranchen har planer om at investere i elbiler.

Læs hele undersøgelsen her.

Fakta om undersøgelsen

  • Undersøgelsen er foretaget som en telefonbaseret spørgeskemaundersøgelse af analyseinstituttet Voxmeter
  • 400 virksomheder med 10-499 ansatte har svaret på undersøgelsen
  • Dataindsamlingen er gennemført i slutningen af maj 2025

Denne pressemeddelelse fra Sydbank er bragt via Ritzau i forbindelse med en undersøgelse Voxmeter har foretaget for Sydbank.

Den originale pressemeddelelse kan ses her:

Via Ritzau, Sydbank

Pressemeddelelsen er desuden blevet delt følgende steder:

ErhvervPlus

Horisont Gruppen, SCM.dk

Sydbank

Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights inden for bankverdenen.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen

Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
+45 26 83 82 82

Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed:

Voxmeters analyser for privat- og erhvervsbank

Kundeloyalitet

Den fulde rapport afdækker samtlige kundeberøringsområder. Den går i dybden med alt – lige fra rådgivning, produkter, services og digital platform til kundeinformation, kundekontakt, filialer mv. Rapporten kan bestilles for et enkelt område eller for samtlige områder – alt efter, hvad I har fokus på lige nu.

Marketing

Rapporten afdækker alt inden for marketing. Den går i dybden med kendskab, kommunikations- og kampagneerindring, kommunikationskanaler, marketingeffekt og målgruppebeskrivelser. Den indeholder også en tracking-del med udvikling og effektmål på kampagner, journalistisk omtale og SoMe. Denne rapport kan også deles op, så du kun får den del, du p.t. har brug for.

Image og omdømme

Rapporten afdækker jeres overordnede image og jeres position i forhold til konkurrenterne. Rapporten måler jeres imagestyrke ud fra de 6 stakeholders, der har indflydelse på imagerejsen. Her kan I få en analyse, der tegner et billede af jeres image blandt alt fra ledelse og medarbejdere til jeres kunder, konkurrenternes kunder, medierne, opinionen og – hvis relevant – aktionærerne.

Segmentanalyse

Her får du et aktuelt markedskort samt en uddybende profil af et specifikt segment. Det kan for eksempel være den gruppe, der ønsker at forlade deres nuværende bank og derfor overvejer at skifte til en specifik bank. Rapporten tegner blandt andet en profil af segmentets finansierings- og købsplaner samt deres medievaner.

CEM Intelligence-løsning

I kan vælge at få adgang til analyseplatformen CEM Intelligence, der er en samlet online analyseportal. Her har du adgang til samtlige analyserapporter. Og I kan selv udarbejde spørgeskemaer og gennemføre analyser, ligesom I kan opbygge analyseløsninger til fx kunderejser, touchpoints og digital kundedialog.

Rådgivning og præsentation

Voxmeter har ydet rådgivning i kundeanalyser siden 2008. Her hjælper vi med overordnet strategi og med helt konkrete indsatsplaner. Vi bliver også ofte brugt til at præsentere de vigtigste findings – typisk til et direktionsmøde, bestyrelsesseminar eller et ledermøde.

� Copyright - Voxmeter