Tilliden til bankerne er steget


Bankerne genvinder kundernes tillid

Efter flere år med turbulens og mistillid fra befolkningen, er tilliden til bankerne begyndt at stige markant.

Landets pengeinstitutter har været igennem en lang periode, hvor kritikken af særligt de større banker ikke er gået ubemærket hen. Nu viser Voxmeters ugentlige Image & Omdømme-måling, at tilliden til bankerne er steget markant.

Øget tiltro til bankernes økonomi

Voxmeter har målt danskernes tillid til bankernes økonomi siden 2008. Der ses en klar sammenhæng mellem, at desto mere tillid kunderne har til deres banks økonomi, desto mere trygge er de ved at lade banken forvalte deres penge. Frygten for følgevirkningerne af Covid-19 har været betydeligt mindre end frygtet, og konjunkturen vender med pilespidsen opad. Derfor er det yderligere godt nyt for bankerne, at tilliden til bankernes økonomi er steget med 24%, det seneste år.

Økonomi april 2021
Q: ”Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn om din primære bank? [Respondentens primære bank]….. Har en sund økonomi.” Svarkategorier: 1: Helt uenig 2: Uenig 3: Hverken eller 4: Enig 5: Helt enig 6: Ved ikke. Udregning: Svarmulighed 5. Voxmeters løbende imagemåling af bankerne er baseret på 1.250 månedlige interview. Interviewene indsamles dagligt og udgør en nationalt repræsentativt udsnit af befolkningen på 18 år og derover.

Bankerne opleves mere troværdige

For et år siden forholdt danskerne sig langt mere skeptiske, når det gjaldt bankernes troværdighed. I dag er det hele vendt og Voxmeter har målt en stigning på godt 16% af danskerne, der tillægger, at deres bank har en høj troværdighed. Klik her og læs troværdighedsartiklen fra februar 2020.

Troværdighed april 2021
Q: ”Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn om din primære bank? [Respondentens primære bank]….. Fremstår troværdig” Svarkategorier: 1: Helt uenig 2: Uenig 3: Hverken eller 4: Enig 5: Helt enig 6: Ved ikke. Udregning: Svarmulighed 5. Voxmeters løbende imagemåling af bankerne er baseret på 1.250 månedlige interview. Interviewene indsamles dagligt og udgør en nationalt repræsentativt udsnit af befolkningen på 18 år og derover.

Kompetent ledelse i bankerne

Den positive udvikling i danskernes vurdering af bankernes sunde økonomi – og en styrket tillid til deres troværdighed – afføder også markant højere karakterer til bankernes ledelse. En positiv stigning på hele 43%. Derfor er det spændende, om sektoren kan undgå yderligere bankskandaler, idet tilliden til bankernes ledelse har været hårdt prøvet, og derfor fortsat er yderst skrøbelig.

Ledelse april 2021
Q: ”Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn om din primære bank? [Respondentens primære bank]….. Fremstår ansvarlig” Svarkategorier: 1: Helt uenig 2: Uenig 3: Hverken eller 4: Enig 5: Helt enig 6: Ved ikke. Udregning: Svarmulighed 5. Voxmeters løbende imagemåling af bankerne er baseret på 1.250 månedlige interview. Interviewene indsamles dagligt og udgør en nationalt repræsentativt udsnit af befolkningen på 18 år og derover.

Opfattelsen af bankernes ansvarlighed mangler endnu styrke

Siden finanskrisen har danskerne haft en klar opfattelse af, at bankerne bærer et stort samfundsansvar. Ikke bare for økonomien, men fx også for den grønne omstilling og lokalsamfundet. Udbuddet af grønne bankprodukter er da også eksploderet. Dog er det endnu ikke sivet helt ind hos hele befolkningen, at bankerne er blevet mere ansvarlige og bæredygtige.

Ansvarlighed 2021
Q: ”Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn om [bank]? [Bank]….. Fremstår ansvarlig” Svarkategorier: 1: Helt uenig 2: Uenig 3: Hverken eller 4: Enig 5: Helt enig 6: Ved ikke. Udregning: Svarmulighed 5. Voxmeters forbrugerindeks er baseret på 1,250 månedlige interview. Interviewene indsamles dagligt og udgør en nationalt repræsentativt udsnit af befolkningen på 18 år og derover.

Voxmeter måler bankernes image på 20 parametre

I Voxmeters Image & Omdømme-rapport måler vi din banks performance på 20 image-parametre, der omfatter bankens rådgivere, kundeloyalitet, andre kunders vurdering af selskabets omdømme, produkter og services, sociale medier, journalister og aktiekøbere. Rapporten kommer selvfølgelig med benchmark til andre banker.
Vil du høre mere om rapporten, er du velkommen til at kontakte Adm. Direktør Christian Stjer på 70 20 23 24 eller send en mail til [email protected].

Bankernes Image - rapport

Kontakt os nu
70 20 23 24 • [email protected]

Læs mere om metoden

Om økonomi & finans

Hver uge fortæller danskerne om alle de forhold, der har indvirkning på deres økonomi. Fx den hidtidige og fremtidige situation omkring beskæftigelse og indkomst. Hertil en lang række demografiske forhold. Danskerne fortæller også, hvor mange penge de har til rådighed til forbrug. Om sin hidtidige og fremtidige økonomiske situation. Om planer for lån, køb på kredit, opsparing og investering.

Banker: Danskerne fortæller om deres holdninger til bankerne, dels om deres image og kommunikation, og dels, evaluerer de deres ydelser.

Realkredit, Forsikring & Pension: Samme proces gennemgås for realkredit, forsikring og pension.

Ejendom: Boligsalg og boligKøb. Flytteplaner. Brug af ejendomsmæglere.

Til- og ombygning: Nyt hus/sommerhus. Køkken. Bad. Loft. Tag. Tilbygning. El-installation.

El-selskaber: Energiform samt planer om vedvarende energi mm.

Metodikken afslører, hvor godt eller skidt ovenstående instanser bidrager til borgernes økonomi.

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Mere information? Kontakt gerne:

Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
Tlf: +45 26 83 82 82
Anna M. Christensen
Anna M. Christensen
Analysedirektør
[email protected]
Tlf: +45 26 84 68 51

© Copyright - Voxmeter