To tredjedele ved nu hvad de vil stemme ved kommunalvalg

Ifølge ny måling ved over 67 procent af vælgerne, hvor de vil sætte krydset ved kommunalvalget 18. november.

Vælgerne skal først til stemmeurnerne ved kommunalvalget om godt tre uger, men langt de fleste siger, at de allerede har truffet en beslutning.

I en ny meningsmåling fra analyseinstituttet Voxmeter svarer 67,6 procent af respondenterne “ja” til, om de ved, hvor de vil sætte krydset 18. november.

Det er blevet tydeligere for blandt andre Dansk Folkepartis borgmesterkandidat i Fredericia, at flere vælgere har fundet frem til, hvem de ønsker at støtte.

– Jo flere debatter vi har, jo mere kan man godt fornemme, hvor folk står, og hvem de ønsker at stille spørgsmål, siger Susanne Eilersen.

Karsten Søndergaard, spidskandidat for Venstre i Egedal, er mere forsigtig med at konkludere, at flere har truffet et valg.

– Vores synlighed i valgkampen gør, at der er nogle, der lytter til os. Men det er klart, at det ikke er noget, jeg kan bevise, siger han.

For nylig viste en meningsmåling af Epinion for Constructive Institute med over 100.000 respondenter, at 49 procent ikke havde besluttet sig.

Med til resultatet hører, at svarene blev afgivet i perioden fra 4. september til 13. oktober.

Rosa Lykke Yde, borgmesterkandidat for SF i Randers Kommune, mener, at det er glædeligt, at det er “begyndt at gå op for borgerne”, at der er valg.

Hun fortæller, at hun generelt møder vælgere, som er “positive og glade”, og der er “mange”, der tilkendegiver, at de vil stemme på SF.

– Det er svært at afkode, om de svinger i en helt anden retning, når de ikke lige tager imod valgmateriale fra mig, siger Rosa Lykke Yde.

Det er en udbredt kendsgerning i forskerkredse, at mange træffer deres beslutning sent i valgkampen.

Ifølge Ulrik Kjær, professor i statskundskab ved Syddansk Universitet, beslutter hver syvende vælger sig først den allersidste dag.

Det har en stor betydning for de tre kandidater, som alle mener, at de kan rykke rundt på mange stemmer i de kommende uger.

Svarene i Voxmeter-målingen er blevet indsamlet fra 22. til 27. oktober.

1317 respondenter, der er vejet efter køn, alder og religion, har besvaret en webbaseret spørgeskemaundersøgelse.

Denne artikel er bragt via Ritzau, torsdag d. 30. oktober 2025, i forbindelse med en undersøgelse foretaget af Voxmeter. 

Artiklen er delt af følgende medier: 

Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights inden for bankverdenen.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen

Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
+45 26 83 82 82

Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed:

Voxmeters analyser for privat- og erhvervsbank

Kundeloyalitet

Den fulde rapport afdækker samtlige kundeberøringsområder. Den går i dybden med alt – lige fra rådgivning, produkter, services og digital platform til kundeinformation, kundekontakt, filialer mv. Rapporten kan bestilles for et enkelt område eller for samtlige områder – alt efter, hvad I har fokus på lige nu.

Marketing

Rapporten afdækker alt inden for marketing. Den går i dybden med kendskab, kommunikations- og kampagneerindring, kommunikationskanaler, marketingeffekt og målgruppebeskrivelser. Den indeholder også en tracking-del med udvikling og effektmål på kampagner, journalistisk omtale og SoMe. Denne rapport kan også deles op, så du kun får den del, du p.t. har brug for.

Image og omdømme

Rapporten afdækker jeres overordnede image og jeres position i forhold til konkurrenterne. Rapporten måler jeres imagestyrke ud fra de 6 stakeholders, der har indflydelse på imagerejsen. Her kan I få en analyse, der tegner et billede af jeres image blandt alt fra ledelse og medarbejdere til jeres kunder, konkurrenternes kunder, medierne, opinionen og – hvis relevant – aktionærerne.

Segmentanalyse

Her får du et aktuelt markedskort samt en uddybende profil af et specifikt segment. Det kan for eksempel være den gruppe, der ønsker at forlade deres nuværende bank og derfor overvejer at skifte til en specifik bank. Rapporten tegner blandt andet en profil af segmentets finansierings- og købsplaner samt deres medievaner.

CEM Intelligence-løsning

I kan vælge at få adgang til analyseplatformen CEM Intelligence, der er en samlet online analyseportal. Her har du adgang til samtlige analyserapporter. Og I kan selv udarbejde spørgeskemaer og gennemføre analyser, ligesom I kan opbygge analyseløsninger til fx kunderejser, touchpoints og digital kundedialog.

Rådgivning og præsentation

Voxmeter har ydet rådgivning i kundeanalyser siden 2008. Her hjælper vi med overordnet strategi og med helt konkrete indsatsplaner. Vi bliver også ofte brugt til at præsentere de vigtigste findings – typisk til et direktionsmøde, bestyrelsesseminar eller et ledermøde.

� Copyright - Voxmeter