Udsigten til højkonjunktur åbner op for nye finansieringsmuligheder


Udsigten til højkonjunktur åbner op for nye finansieringsmuligheder

Der forventes øget beskæftigelse og færre lånoptagelser i den nærtstående fremtid, hvor B2B og B2C kunderne vil ændre deres forbrugsplaner. Med et stærkt kundekendskab kommer du på forkant med tendenserne.

Målt på økonomien går Danmark ind i en lys fremtid. I Voxmeters netop udgivne konjunkturrapport kan man læse, at forbrugernes købekraft forventes at blive større, og virksomhederne forventer flere ansættelser og udvidelser. For bankernes vedkommende betyder konjunkturudviklingen bl.a., at lånoptagelsen vil opleve et fald blandt private såvel som virksomheder. Derfor kræver det et indgående kendskab til kunderne, så man ved hvilke segmenter, der er klar til at lave bankforretninger.

Forbrugernes forventninger til fremtiden

Med den øgede beskæftigelse forventer flere danskere, at der vil opstå konkrete behov, hvor det vil være nødvendigt at bruge banken. I marts 2021 er der eksempelvis 3,6 % af de danske forbrugere, der forventer at købe ny bil. Det er en stigning på 23,2 % sammenlignet med sidste år.

Påtænker at købe ny bil
Spørgsmål: Har du eller andre i husstanden planer om at købe eller lease en personbil inden for de næste 3 måneder? Her tænker vi både på ny eller brugt bil. Svarkategorier: 1: Ja, ny bil 2: Ja, brugt bil 3: Nej Udregning: Svarmulighed 1. Baseret på 1,250 interview i februar 2020 og februar 2021


Udover at skulle have ny bil, ser vi også en stigende tendens ved sommerhusområdet. Flere danskere melder sig klar til at erhverve sig en fritidsbolig, men det er ikke alene købekraften, der afgør købet. Kigger man på de forskellige regioner, varierer lysten til at købe sommerhuse betydeligt mellem de forskellige forbrugs- og alderssegmenter. Det samme gør sig gældende ved de danskere, der påtænker at lave ny til- og ombygninger. Her er udviklingen steget med 17,3 %.

Virksomhedernes forventede udvidelser

På trods af, at en stor del af virksomhederne har en pæn likviditetsgrad, vil der også være B2B kunder, der har behov for at optage lån til deres forventede udvidelser. Ser man på udviklingen her, måler vi en stigning på 90,3 %. I alt påtænker 17,1 % af de danske virksomheder, at de vil foretage større udvidelser indenfor de næste tre måneder.

Danskere med forventninger til at bygge til eller om i løbet af de næste 12 mdr.
Spørgsmål: De næste 12 måneder har husstanden planer om ombygning? Svarkategorier: 1: Ja, køkken 2: Ja, bad. 3: Ja, andet, 4: Nej. Udregning: Svarmulighed [1-3]. Baseret på 1,250 interview i februar 2020 og februar 2021

Selvom forbrugerne har planer om køb af ny bil, sommerhus og ombygninger, så er der fortsat mange andre områder, hvor forbrugerne også får brug for at lave forretninger med deres bank. Det kommende kvartal viser, at både bankernes B2B og B2C kunder har helt andre forventninger til den kommende tid, sammenlignet med sidste år. Der er med andre ord masser af potentiale for bankerne at hente i de forskellige kundesegmenter. De udfordringer konjunkturudviklingen fører med sig, for bankerne, er overkommelige såfremt, at man har et solidt kendskab til kundernes behov, interesser og forbrugsplaner.

Andel af virksomheder, der påtænker større uvidelser indenfor de næste tre måneder
Spørgsmål: Påtænker virksomheden større udvidelser om 3 måneder i forhold til nu? Svarskala: 1: Slet ikke – 10: Helt enig. Grafen viser svar 7-10. Baseret på 1,250 interview i februar 2020 og februar 2021


Kort og godt kan vi se, at selvom forbrugsviljen ikke flugter med købekraften, så har de danske forbrugere og virksomheder en overordnet sund økonomi. For bankerne handler det fortsat om at kende kundernes forventninger, prioriteter og ikke mindst indfri dem. Det vil ikke ene og alene være de samme kundesegmenter, der henvender sig til banken. Lige så vel vil det heller ikke være de samme ydelser, kunderne vil gøre brug af.

Voxmeter kan vise dig, hvordan du kan tilbyde merværdi for de forskellige kundesegmenter, øge din kundetilfredshed og drive en sund bankforretning – både med privat- og erhvervskunderne. Kontakt os i dag ved at ringe på +45 7020 2324 eller skriv til direktør Christian Stjer på [email protected].

Kontakt os nu
70 20 23 24 • [email protected]

Læs mere om metoden

Om økonomi & finans

Hver uge fortæller danskerne om alle de forhold, der har indvirkning på deres økonomi. Fx den hidtidige og fremtidige situation omkring beskæftigelse og indkomst. Hertil en lang række demografiske forhold. Danskerne fortæller også, hvor mange penge de har til rådighed til forbrug. Om sin hidtidige og fremtidige økonomiske situation. Om planer for lån, køb på kredit, opsparing og investering.

Banker: Danskerne fortæller om deres holdninger til bankerne, dels om deres image og kommunikation, og dels, evaluerer de deres ydelser.

Realkredit, Forsikring & Pension: Samme proces gennemgås for realkredit, forsikring og pension.

Ejendom: Boligsalg og boligKøb. Flytteplaner. Brug af ejendomsmæglere.

Til- og ombygning: Nyt hus/sommerhus. Køkken. Bad. Loft. Tag. Tilbygning. El-installation.

El-selskaber: Energiform samt planer om vedvarende energi mm.

Metodikken afslører, hvor godt eller skidt ovenstående instanser bidrager til borgernes økonomi.

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Mere information? Kontakt gerne:

Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
Tlf: +45 26 83 82 82
Anna M. Christensen
Anna M. Christensen
Analysedirektør
[email protected]
Tlf: +45 26 84 68 51

© Copyright - Voxmeter