Undersøgelse om unges forhold til kropsidealer på sociale medier
Ny undersøgelse fra Voxmeter lavet for Sex & Samfund, kortlægger danske unges forhold til kropsidealer og sammenligningskultur på sociale medier.
Sex & Samfund resumé:
For unge danskere mellem 15 – 29 år bruger i gennemsnit 3,8 timer dagligt på sociale medier. Samtidig er 60% enige om, at det er svært at leve op til de snævre kropsidealer der findes på Instagram, TikTok, Snapchat osv.
I anledning af årets Uge Sex tema, Skærmkrop, sætter vi fokus på børn og unges forhold til krop og kropsidealer, i en verden hvor sociale medier dominerer vores hverdag. Undersøgelsen fra Voxmeter baserer sig på besvarelser fra 1.031 respondenter i aldersgruppen 15 – 29 år.
Brugen af sociale medier kan have mange positive følgere, som inspiration, fællesskab og frirum. Undersøgelsens hovedresultater tegner dog et billede af en generation, hvis forhold til egen og andres kroppe, bliver udfordret af de idealer der lever på sociale medier.
Undersøgelsen viser eksempelvis, at hele 57% af unge, ville ønske at de havde en mere trænet krop, når de ser andre kroppe på sociale medier.