Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights inden for bankverdenen.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen
 
															Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
+45 26 83 82 82
 
															Valgplakater er med til at sætte fokus på valget. Sådan svarer halvdelen af vælgerne i en ny Momentum-undersøgelse – og ikke mindst blandt de yngre generationer øger det opmærksomheden om valget og kandidater. Det understreger, at der er god grund til stadigvæk at opsætte valgplakater landet over, mener professor i statskundskab Kasper Møller Hansen. Ikke mindst fordi valgplakaterne ofte fanger de vælgere, som ellers ikke er politisk interesserede.
Når kandidaterne til kommunalvalget hænger deres valgplakater op i lygtepælene lørdag den 25. oktober, så er det med til at øge bevidstheden om, at der er valg.
Det svarer halvdelen af vælgerne i en ny og repræsentativ befolkningsundersøgelse, som Voxmeter har foretaget for Momentum, mens kun en fjerdedel er uenige. Og tallet er endnu højere for de unge. Her synes to tredjedele af de 17-24-årige nemlig, at valgplakaterne er en god hjælp til at få fokus på kommunalvalget. Også blandt de 25-39 årige er tallet højt, da 60 procent er enige i, at det øger fokus, mens tallet daler, jo ældre man bliver.
 
															Samtidig mener omkring en tredjedel af alle vælgerne, at valgplakaterne hjælper dem med, hvem kandidaterne er, ligesom det får dem til at lægge mere mærke til bestemte partier og kandidater. Og igen er der en markant større andel af de yngre vælgere, der føler, at valgplakaterne hjælper dem.
 
															Og det slår fast, at valgplakater er et redskab, som er kommet for at blive. Det mener Kasper Møller Hansen, som er professor i statskundskab ved Københavns Universitet og igennem mere end 25 år har beskæftiget sig med, hvordan danskerne danner holdninger, stemmer og deltager i demokratiet.
»Der er ingen tvivl om, at valgplakaterne gør rigtig, rigtig mange vælgere opmærksomme på, at der er valg – uanset om de er politisk interesserede eller ej. For vi bliver passivt eksponeret for plakaterne, lige så snart vi går ud af døren, og da vi jo alle sammen i hvert fald skal ud og handle ind, kan vi ikke undgå at blive mindet om, at der er valg,« siger han.
Netop det adskiller valgplakaterne fra eksempelvis annoncer, hvor man i højere grad skal gøre en aktiv indsats for at blive eksponeret, pointerer Kasper Møller Hansen. Her kræver det nemlig, at vælgerne læser avisen lige præcis den dag, annoncen er der, ligesom algoritmerne på sociale medier afgør, om man ser en annonce eller ej.
»Derfor tror jeg, at valgplakaten er kommet for at blive. Nu har de eksisteret lige så længe, som der har været valg, så jeg tror ikke, at den dør ud, bare fordi der er kommet nogle sociale medier – som jo alligevel ikke kan det samme,« slår professoren fast.
Når det kommer til de personlige stemmer, lader valgplakaterne også til at have en effekt, viser Momentums undersøgelse. Her svarer 1 ud af 10 vælgere, at valgplakaterne har fået dem til at hælde mere til en bestemt kandidat – og Kasper Møller Hansen tror endda, at »tallet kan være langt større.«
 
															»For en valgplakat handler jo også om genkendelsens glæde. Om at opdage, at hende, du har set til badminton, pludselig hænger på lygtepælen på vej til arbejde. Når du så ser hende igen og igen – ved skolen, i sportshallen, nede i byen – så begynder man næsten at føle sig på fornavn, selvom man aldrig har talt sammen,« siger han og tilføjer:
»Derfor bliver vi måske endnu mere påvirket, end vi selv ved – især når det gælder den personlige stemme. Fordi vi simpelthen føler, at vi kender dem, hvis ansigter vi ser på i tre uger.«
I en rundspørge, som Momentum og Danske Kommuner har lavet blandt nuværende kommunalpolitikere, der genopstiller, svarer 71 procent da også, at de forventer at bruge størstedelen af deres valgkampsmidler på valgplakater.
Samtidig forventer 61 procent i meget stort eller stort omfang at benytte valgplakater i deres valgkampagne. Og det er klogt af kandidaterne, vurderer Kasper Møller Hansen, som peger på, at det handler om at være på så mange platforme som overhovedet muligt:
»Synliggør dig på valgplakaterne. Vær en lille smule på TikTok, Facebook og Instagram. Tag ud til gymnasiernes vælgermøder. Det er klart en fordel at nå ud til så mange vælgere, som man kan – især hvis man ikke er en af spidskandidaterne.«
Af samme grund advarer Kasper Møller Hansen også mod at boykotte valgplakaten. Det kan nemlig gøre det sværere for mere ukendte kandidater at få nok opbakning, da stemmerne i stedet vil koncentrere sig om dem, vi kender i forvejen.
»Og det hjælper jo ikke kandidat nummer 7, 8 og 9 på listen, som gerne vil gøre en forskel. På sigt kan det derfor begrænse muligheden for at få nye ansigter ind i kommunalbestyrelserne,« siger professoren og fremhæver samtidig, at uden valgplakater i landets lygtepæle risikerer mange vælgere helt at glemme, at der er valg.
»Så til dem, der gerne vil forbyde valgplakaterne på grund af miljøhensyn, skal man måske hellere fokusere på at blive bedre til at genbruge plakaterne eller finde et mere bæredygtigt materiale,« siger Kasper Møller Hansen og understreger:
»For helt at udelukke dem kan have skæve demokratiske konsekvenser.«
 
															Denne artikel er bragt af Momentum, fredag d. 24. oktober 2025, i forbindelse med en undersøgelse foretaget af Voxmeter.
Den originale artikel kan læses herunder:
Artiklen er desuden delt af følgende medier:
Du tilmelder dig samtidig Voxmeters nyhedsbrev, hvor du vil modtage de nyeste insights inden for bankverdenen.
Du har altid muligheden for at afmelde dig igen
 
															Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
+45 26 83 82 82
Den fulde rapport afdækker samtlige kundeberøringsområder. Den går i dybden med alt – lige fra rådgivning, produkter, services og digital platform til kundeinformation, kundekontakt, filialer mv. Rapporten kan bestilles for et enkelt område eller for samtlige områder – alt efter, hvad I har fokus på lige nu.
Rapporten afdækker alt inden for marketing. Den går i dybden med kendskab, kommunikations- og kampagneerindring, kommunikationskanaler, marketingeffekt og målgruppebeskrivelser. Den indeholder også en tracking-del med udvikling og effektmål på kampagner, journalistisk omtale og SoMe. Denne rapport kan også deles op, så du kun får den del, du p.t. har brug for.
Rapporten afdækker jeres overordnede image og jeres position i forhold til konkurrenterne. Rapporten måler jeres imagestyrke ud fra de 6 stakeholders, der har indflydelse på imagerejsen. Her kan I få en analyse, der tegner et billede af jeres image blandt alt fra ledelse og medarbejdere til jeres kunder, konkurrenternes kunder, medierne, opinionen og – hvis relevant – aktionærerne.
Her får du et aktuelt markedskort samt en uddybende profil af et specifikt segment. Det kan for eksempel være den gruppe, der ønsker at forlade deres nuværende bank og derfor overvejer at skifte til en specifik bank. Rapporten tegner blandt andet en profil af segmentets finansierings- og købsplaner samt deres medievaner.
I kan vælge at få adgang til analyseplatformen CEM Intelligence, der er en samlet online analyseportal. Her har du adgang til samtlige analyserapporter. Og I kan selv udarbejde spørgeskemaer og gennemføre analyser, ligesom I kan opbygge analyseløsninger til fx kunderejser, touchpoints og digital kundedialog.
Voxmeter har ydet rådgivning i kundeanalyser siden 2008. Her hjælper vi med overordnet strategi og med helt konkrete indsatsplaner. Vi bliver også ofte brugt til at præsentere de vigtigste findings – typisk til et direktionsmøde, bestyrelsesseminar eller et ledermøde.
Frederiksborggade 15, 3. sal
1358 København K
CVR/VAT: 34217432
� Copyright - Voxmeter
