Danskerne foretrækker en folkevogn
Det er realistiske forventninger snarere end store drømme, der bestemmer, hvilken bil hr. og fru Jensen køber næste gang.
Hvilket eller hvilke bilmærker påtænker du at købe, næste gang du skal købe bil?
Stillet over for dette konkrete spørgsmål, svarer danskerne overvejende rationelt. Det kan godt være, at de drømmer om en Porsche, Jaguar eller Alfa Romeo, men de svarer lidt mere nøgternt: VW, Toyota eller Volvo.
I den aktuelle højkonjunktur vi fortsat befinder os i, sniger der sig også en Audi og en Mercedes ind i Top-5 på danskernes ønskeseddel. Men den dominerende efterspørgsel tilgodeser Skoda, Kia og Peugeot. Tre mærker der har formået at kommunikere sig i stilling til en aktuel efterspørgsel blandt mere end 10 pct. af bilejerne Dyrere mærker som Tesla og BMW sniger sig også ind i Top-10.
Udfordringen for både importører og forhandlere er, at de i grove træk benytter sig af de samme markedsføringsgreb og de samme kommunikationsvaner, vurderer Christian Stjer, adm. direktør for Voxmeter. Derfor ser vi heller ikke de store ændringer i mærkernes indbyrdes position, mener han.
»For at bryde denne cyklus, gælder det om at identificere de ting, som fx Citroën-ejere i særlig grad sætter pris på. Hvad helt præcist gør mærket til ”deres” mærke? spørger Christian Stjer og fortsætter: »I stedet for at bruge penge på markedsføring, der alt for nemt forveksles med konkurrenternes, gælder det om at kende sin målgruppe og vide konkret, hvorfor de fx er glade for Citroën, og hvorfor lige netop dette mærke tænder dem.«
Voxmeters segmentanalyse hjælper importører og forhandlere med at identificere eksisterende og potentielle kunder. Afdække de specifikke årsager til at de vælger et bestemt mærke, fremfor et andet. Hvem de er; deres fritidsinteresser, holdninger, bekymringer, livsstil. Og sidst, men ikke mindst, hvor de helt specifikt befinder sig i medielandskabet.
Se mere om Voxmeters analyseplatform CEM Cars Intelligence her.
Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte Christian Stjer på telefon eller e-mail; 26838282 eller [email protected].
Bemærk at datamodulet kun er live i en uge efter publicering af artiklen.