Danskernes mindst elskede bilmærke
Ny undersøgelse fra Voxmeter kaster lys over danskernes holdninger til bilmærker. Vi har spurgt hvilke bilmærker de aldrig kunne drømme om at købe.
Måske er det resultatet af James Mays 12 år lange drillekampagne på TV programmet Top Gear der har sat sig spor i danskernes sind når de tænker biler, måske er der andre faktorer på spil: men danskerne deler May’s holdning til hvilket bilmærke de mindst kan lide. Det er Dacia.
Det fine rumænske bilmærke (siden 1999 ejet af Renault) har ellers mange kvaliteter: Det koster ikke mange penge, det har ry for at være pålideligt og ejerne er, ifølge Dacias kommunikationschef i Danmark, Søren Hyltoft, virkelig glade for bilen. Nummer to på listen er Alfa Romeo.
Dacia er en kommerciel succeshistorie. Siden Renault overtog den rumænske bilfabrikant i 1999, er der solgt over 8 millioner biler og det er i top tre over bedst sælgende privatbil mærker i Europa (ikke DK) og har stærk fremgang med omkring 500.000 biler solgt i år allerede. Det er en vækst på 17%.
Dacia er tydeligvis mere populær under varmere himmelstrøg og særlig i James May’s hjemland Storbritannien hvor Dacia gennem mange år har været det bedst sælgende bilmærke. Dacia-bilerne er billige, stabile og økonomiske.
Måske føler danskerne at de er for rige til at køre Dacia eller måske vi mere fokuserede på sikkerhed end andre europæiske lande. Dacias sikkerheds rating har i mands minde har ligget i bunden af ranglisten som EuroNCAP hvert år laver for alle bilmærker.
Uanset hvor sandheden ligger, er Dacia bevis på, at popularitet ikke altid er tegn på succes. Dacias bemærkelsesværdige salgstal og en trofast fanbase viser, at der er mere til dette beskedne brand, end man umiddelbart skulle tro. Selvom Dacia ikke er alles kop te, har det helt sikkert sin plads på bilverdenens altid-skiftende stjernehimmel.
Voxmeter indsamler indsigter om det meste, der kan gøre dig klogere på bilkunderne loyalitet, salgsprognoser, salgsargumenter, PR, markedsføring, værksteder og eftermarkedet. Se mere ved at klikke her