Greencheck: Danskernes holdning til klimaforandringer og den grønne dagsorden
Virksomheder under pres på klima
Rapporten om ‘Danskerne holdninger til klimaforandringer og den grønne dagsorden’ er netop udkommet.
Rapporten viser at både medarbejdere, samarbejdspartnere og kunder kræver synlige strategier for hvordan den enkelte virksomhed bidrager til en bæredygtig fremtid.
Klimaeksperten Raz Godelnik argumenterer for at virksomhederne gør som de altid har gjort. Virksomhedernes indsats har været drevet primært af en carry-on as usual attitude.
I Danmark har en stor del af befolkningen samme opfattelse:
– 89% mener virksomhederne skal gøre en indsats for klimaet
– 38% mener at virksomhederne rent faktisk gør noget
Det skyldes ifølge Godelnik at virksomheder implementerer minimale forandringer og at core business normalt ikke rigtig bliver involveret. Som man kan forvente, er det ikke en strategi, der rykker særlig meget.
Efterhånden som bæredygtighed bliver vigtigere, så bliver strategierne for hvordan man implementerer den i praksis også vigtigere. En stor del af den proces handler om kommunikation og tydeliggørelse af mål og resultater.
Voxmeter har udviklet Greencheck – en gennemgribende analyse af befolkningens holdninger til bæredygtighed som udkommer hvert halve år. Det er et strategiværktøj til den del af processen der handler om kommunikation.
Vores ambition er, at den vil hjælpe organisationer med at opnå de resultater som vi alle så gerne vil se.
Greencheck er baseret på 13.000 interview med danskerne og 1.250 interview med virksomhedsledere.