Der er gode nyheder for de 89% af den danske befolkning, som finder det vigtigt, at virksomheder og organisationer yder en aktiv grøn indsats. Det går nemlig støt fremad med den grønne omstilling. 

Undersøgelse: Greencheck - Virksomhedsledere. Spørgsmål: Har din virksomhed lagt konkrete planer for at mindske jeres klimaaftryk inden for det næste år? Svarmuligheder: 1: Alt er planlagt og sat i gang. 2: Alt er planlagt og sættes snart i gang. 3: Alt er planlagt, men det er endnu uvist, hvornår det sættes i gang. 4: Planlægningen er i gang. 5: Har talt om, at der skal udarbejdes planer. 6: Har endnu ikke talt om konkrete planer. 7: Ved ikke. Grafen viser svar 1 og 2. Dem har vi spurgt: Virksomheder. Base: januar 2022: 1.125 interview. Juli 2022: 2.009 interview. Januar 2023: 1.300 interview. Nationalt repræsentativt.

For top-500 brands

I Greencheck-rapporten for 1. halvår 2023, kan du læse meget mere om virksomhedernes arbejde med den grønne omstilling. De første 2/3 af rapporten (41 sider) handler dog specifikt om din virksomhed (eller organisations) grønne image.

Harmonikaindhold

Perception always wins – even if it’s not correct!

Hvordan opfattes din virksomhed (dit brand, organisation eller parti) ude i befolkningen – og er det overhovedet vigtigt?

Hvis opfattelsen af din virksomhed er positiv, er der evidens for, at man i højere grad forholder sig forudindtaget positivt. Ikke bare overfor din virksomheds budskaber, services og produkter, men også overfor i hvilken grad din virksomhed opfattes som en attraktiv arbejdsplads.

Desto mere negativ opfattelse, der er af din virksomhed, desto flere ressourcer skal I investere, når I ønsker at få jeres budskaber igennem.

Alt afhængigt af, om du repræsenterer en B2B- eller B2C-virksomhed, udgør kunderne i befolkningen en større eller mindre procentandel. Den gængse befolkning udgør også en del af jeres eksisterende og potentielle medarbejdere. Og ligeledes omfatter det journalister, meningsdannere og aktionærer. Derfor er det ikke uvæsentligt, hvordan opfattelsen af din virksomhed er ude i samfundet.

Men hvad skal du gøre, hvis du ønsker at styrke eller vedligeholde din virksomheds image? Det er denne mission, Greencheck-rapporten har til formål at hjælpe dig med. Desværre giver rapporten ikke svar på alt, men dog en ganske betydelig del. Vores engagerede kunder har hjulpet os med – via løbende inputs – at gøre rapporten endnu mere brugbar.

Nu er vi færdige med datagrundlaget til den tredje image-rapport. Derfor er vi klar til at levere en opdateret rapport, specifikt til din virksomhed, den 31. august 2023.

.

Analysens indhold

1) Grønt image

Rapporten afdækker først, hvor stærkt din virksomheds grønne image er. Resultatet kan du se – og ikke mindst sammenligne med øvrige aktørers i din branche. Ligesom du kan se jeres position holdt op mod de øvrige ca. 500 virksomheder, der er med i målingen.

2) Kendskab

Rapporten afdækker kendskabet til din virksomhed.

Først helt overordnet og dernæst hvor indgående kendskabet til din virksomhed er.

Kendskabet har du sikkert allerede fået belyst i andre undersøgelser, men det er væsentligt at få afdækket sammen med de følgende analyseparametre.

3) Troværdighed

Rapporten afdækker i hvilken grad, befolkningen finder din virksomhed troværdig.

Det er et vigtigt element for at kunne afdække sammenhængen mellem kendskabsgrad og jeres image.

4) Budskaber

Rapporten afdækker i hvilken grad, man bemærker din virksomheds budskaber – dvs. budskaber om dine grønne indsatser.

Dette udgør endnu et vigtigt element for at afdække sammenhængen mellem virksomhedens kendskabsgrad, troværdighed og image.

5) Produkter/Ydelser

I dataindsamlingen har vi afstemt, hvorvidt din virksomhed leverer produkter, services eller yder rådgivning og vejledning.

I den sammenhæng afdækkes evalueringen af de forhold, der er relevante for din virksomhed. Således belyses sammenhængen mellem virksomhedens produkter/ydelser og image.

6) Segmentanalyse

Endelig belyses alt dette nedbrudt i følgende segmenter:

  1. Employer branding
    Den andel af befolkningen, der er i arbejde, opdelt i tre uddannelsesundergrupper.
  2. Klimasegmenter
    Består af tre segmenter: De klimaaktive, de klimaneutrale og de klimapassive.
  3. Demografi
    Resultaterne nedbrudt i alder, geografi og køn.

7) Udvikling

Endelig kan du se udviklingen for ovenstående forhold fra den seneste måling og to perioder tilbage.

8) Status for den grønne omstilling

Rapporten afsluttes med en analyse samt en tracking af, hvordan det går med den grønne omstilling. Dette kan ses ud fra en række forhold, der belyser den grønne omstilling blandt befolkningen, og dels ud fra virksomhederne, interesseorganisationerne og de politiske partier.

.

Analysen er baseret på

  • 13.000 web-interviews årligt – 6.500 hvert halve år. Med personer på 18 år eller derover, fordelt nationalt repræsentativt.
  • 2.500 telefoninterviews (1.250 hvert halve år) med virksomhedsledere, fordelt nationalt repræsentativt.
  • Hertil gennemføres kvalitative interviews med personer inden for ledelse, CSR, HR samt eksperter indenfor bæredygtighed.

.

Pris for et årsabonnement

Abonnementet dækker to rapporter, der udkommer i januar og august.
Den samlede pris pr. år er 46.000 kr. ekskl. moms.

Rapporten kan købes med eller uden en mundtlig præsentation af analysens resultater beriget med konklusioner og anbefalinger.

Har du spørgsmål?

Hvis du er nysgerrig på klimascoren eller har andre spørgsmål til Greencheck, så er du altid mere end velkommen til at skrive her eller give mig et kald.

Christian-Stjer-Voxmeter

Christian Stjer
Adm. direktør
+45 26 83 82 82

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Ved at udfylde formularen skriver du dig samtidig op til vores nyhedsbrev, hvor du modtager indsigter, undersøgelser og marketing. Dette kan til enhver tid afmeldes.
    Christian-Stjer-Voxmeter

    Christian Stjer
    Adm. direktør
    [email protected]
    +45 26 83 82 82

    Læs mere om metoden

    Om Klima

    Greencheck™ er Danmarks største uafhængige imageundersøgelse om bæredygtighed. Undersøgelsen er udarbejdet af Voxmeter i august 2020 , på opdrag fra en række af Voxmeters faste kunder. Greencheck™ måler befolkningens opfattelse af brands og virksomheders bidrag til forbedringer af klimaet. Der er tale om en uafhængig undersøgelse af mere end 500 virksomheder og organisationer fordelt i 35 brancher. Der gennemføres årligt 13.000 interview med befolkningen og 2.500 interview med virksomhedsledere i Danmark. Derudover gennemføres der løbende kvalitative interview med virksomhedsledere og eksperter på området. Greencheck™ viser, hvordan brands og virksomheder opfattes inden for bæredygtighed, samt årsagen til at opfattelsen er som den er og bidrager med viden om hvad der skal gøres for at styrke den enkelte virksomheds eller brandets image.

    Stikprøver

    Første skridt i forhold til at sikre repræsentativiteten er, at samplingen er foretaget korrekt, dvs. alle enheder i universet har lige stor sandsynlighed for at blive udtrukket. Når det gælder befolkningsundersøgelser, sikres dette ved at udtrække en simpel, tilfældig stikprøve fra en totaldatabase indeholdende samtlige mobil- og fastnetnumre. Disse kombineres med genererede numre i aktuelle nummerserier.

    Opnåelse

    Der præstratificeres i forhold til geografi, mens der opereres med kvoter på køn og alder. Vi tilstræber, at samplingen sikrer, at stikprøven er repræsentativ, men for at sikre den fulde repræsentativitet, benyttes kvoter på køn og alder. Dette overflødiggør en efterfølgende vejning af data. Vejning af data søges altid elimineret eller i hvert fald minimeret, da dette ellers vil øge risikoen for bias og i værste fald en opskalering af en eventuelt skævhed. (Har man i nogle segmenter for få respondenter, vil den statistiske usikkerhed for disse grupper være ekstraordinært høj, hvorfor man har en højere risiko for at have ramt et ikke repræsentativt udsnit af de aktuelle grupper. En fejlkilde, man altså risikerer at øge, når man vejer denne gruppe op).

    Telefoninterview og WEB-panel

    Interview med den danske befolkning Hver måned interviewer Voxmeter 4,500 nye danskere via Voxmeters B2C-telefonbus. Alle respondenter er tilfældigt udvalgt. Fordelt nationalt repræsentativt og kvoteret efter de seneste tal fra Danmarks Statistik. I forbindelse med Voxmeters telefoninterview rekrutteres respondenterne til Voxmeters web-panel, som består af ca. 100.000 medlemmer. Interview med virksomheder Hver måned interviewer Voxmeter 1,250 nye virksomhedsledere via Voxmeters B2B-telefonbus. Alle virksomheder er tilfældigt udvalgt. Fordelt repræsentativt og kvoteret efter de seneste tal fra erhvervsregistret. I forbindelse med telefoninterviewet, rekrutteres erhvervslederne til Voxmeters erhvervspanel, som består af ca. 20.000 erhvervsmedlemmer.

    Mere information? Kontakt gerne:

    Christian Stjer
    Christian Stjer
    Adm. direktør
    [email protected]
    Tlf: +45 26 83 82 82