Danskernes forventninger og vurderinger deler sig i to

Få adgang til det nyeste konjunkturbarometer, der samler en lang række tal over befolkningens håb og frygt

Voxmeters konjunkturbarometer for november 2023 er på gaden. Det baserer sig som altid på ugentlige telefoninterview med et repræsentativt udsnit af voksne danskere. Her svarer de på spørgsmål vedrørende deres forventninger til forbrug og økonomi og deres vurdering af nære forhold og politiske institutioner og myndigheder. Rapporten indeholder også data om virksomheders forventninger til ansættelser, økonomi og indtjening og er således et pejlemærke for, hvor Danmark er på vej hen. »Rapporten tegner et billede med to konklusioner«, siger Christian Stjer, adm. direktør for Voxmeter. »Økonomisk ser det lovende ud. Men hvad angår folks oplevelse af nære forhold og politik, går det den anden vej.«

Her går det godt

Det første skyldes, at danskerne ser ud til både at have evnen og viljen til at øge forbruget og planlægger at handle mere i de kommende tre måneder end på samme tid sidste år. F.eks. er planlægningen af næste års sommerferie i udlandet allerede gået i gang i mange familier. Tendensen styrkes af, at færre regner med at spare penge op. Pengene kommer i stedet ud at virke, eksempelvis til onlinehandel, tøj, elektronik, fødevarer og besøg på restaurant.


Samtidig er eksportvirksomhederne optimistiske med hensyn til beskæftigelse, ligesom ejendomsmarkedet, detailhandlen og bilbranchen alle forventer bedre tider forude. Dog kan der konstateres en stigning blandt de, der frygter arbejdsløshed. Det opfatter Christian Stjer som en »lille, lysende advarselslampe.«


Her går det ikke godt

Men der er noget andet og større, der lyser rødt, understreger han. For når det gælder danskernes borgertilfredshed, f.eks. med hensyn til folkeskole, ældrepleje og politiets indsats, peger pilene nedad. Det samme gælder tilliden til såvel regering som opposition samt den landspolitiske interesse og deltagelse.

»Hvis der er en fest i økonomien, så er festen aflyst i det nære, i forholdet til lokale myndigheder og i vurderingen af landspolitik«, siger Christian Stjer, som ligeledes peger på, at befolkningens primære bekymringer følger udviklingen i international politik, global økonomi og inflation.

Dette og mere kan man finde i den mere end 170 siders lange rapport, der tilvejebringer og samler en lang række aktuelle tal for danskernes forventninger til den nære fremtid ved hjælp af en overskuelig grafik. Rapporten retter sig ikke kun mod virksomheder, men desuden mod organisationer, beslutningstagere og medier.

 

Læs mere om metoden

Om livsstil & forbrug

”Livsstil og Forbrug” er en 360 graders monitorering af danskernes civilliv. Her fortæller danskerne om deres hidtidige og fremtidige adfærd, og når det er relevant, vurderer de involverede virksomheder.

  • Fritid: Familie & venner. Fritidsinteresser. Hobby. Sportsaktivitet. Kæledyr.
  • Medieforbrug: Brug af klassiske og sociale medier og fremtidige planer.
  • Forbrug: Fødevarer. TakeAway. Tøj. Sundhed & Pleje. Radio & Tv. Bøger. Øvrigt Udstyr.
  • Oplevelser: Restaurant & Café. Rejser. Forlystelser. Seminarer, Kurser, Uddannelse.
  • Sundhed: Kostvaner. Sundhed. Mental balance.
  • Boligindretning: Møbler. Boligtilbehør. Kunst. Hvidevarer. Værktøj. Haveredskaber.

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Mere information? Kontakt gerne:

Anna M. Christensen
Anna M. Christensen
Analysedirektør
[email protected]
Tlf: +45 26 84 68 51

Modtag vores seneste meningsmålinger

Skriv dig op og modtag vores seneste meningsmålinger samt undersøgelser som den første.

politiske_maalinger_hvid 3

Du accepterer, at ved udfyldelse af formularen ligeledes vil modtage markedsføring og nyhedsbreve fra Voxmeter A/S.