Norddjurs Kommune har forbedret sig, mens andre kommuner er stagneret

Affaldshåndtering

Genbrugsstationerne er et af de områder, der har højest prioritet for borgerne i Danmark. I flere kommuner halter det dog med tilfredsheden med deres lokale genbrugsstation.

Voxmeters Kommunebarometer er Danmarks største borgerundersøgelse, der giver indgående kendskab til borgernes holdning til deres kommune. Derudover belyser Kommunebarometer også andre borgerholdninger, der ligger udenfor det kommunale område. Det gælder blandt andet holdningen til politiindsatsen, forholdet til EU, homoseksuelles rettigheder, kongehuset og en dertil en række forskellige variable. I denne artikel sætter vi fokus på borgernes tilfredshed med deres kommunes genbrugsstation.

Norddjurs er nummer 1

Selvom borgere over hele landet prioriterer renovationsområdet højt, er landsgennemsnittet for tilfredsheden på området ikke prangende. Vi måler dog en positiv udvikling på området i flere kommuner. Det gælder blandt andet for Norddjurs Kommune, der kan bryste sig af at have flest borgere, der er tilfredse med kommunens genbrugsstationer.



Københavns- Frederiksberg- og flere vestegnskommuner bør tage området mere alvorligt

Borgerne i Region Hovedstaden er generelt ikke særlig tilfredse med deres kommunes genbrugsstationer. I forhold til sidste år har Vallensbæk Kommune formået at løfte sig op fra bunden, og er nu blevet erstattet af en anden kommune fra den københavnske vestegn, Ishøj Kommune. Generelt fortæller flere borgere fra vestegnskommunerne, at indsatsen omkring genbrugsstationerne er langtfra imponerende.

Bliv klar til kommunalvalget – se hvad borgerne synes om din kommune

Kommunebarometer udkom d. 30. juni, og heri kan du se hvilke parametre, hvor din kommune står stærkt, og hvor der er brug for forbedringer. Rapporten baserer sig på i alt 55.000 interview med danskere fra hele landet – herunder en stikprøve med borgere fra din kommune. Det betyder også, at du har mulighed for at sammenligne din kommunes performance med andre kommuner i Danmark. Vi har stillet borgerne 114 forskellige spørgsmål. 70 spørgsmål er direkte relateret til kommunens indsats på forskellige områder. Dertil har borgerne besvaret spørgsmål omhandlende deres bekymringer og holdninger til samfundet, klimaet, konjunkturen og meget mere.

Rapporten er på 135 sider og udarbejdes specifikt for din kommune. Herunder kan du se, hvilke områder rapporten afdækker.


Kommunebarometer indeholder:

  • Introduktion
  • Omdømme
  • Tiltrække nye borgere
  • Ledelse
  • Erhvervsliv
  • Trafik
  • Affald
  • Borgerservice
  • Børn & Unge
  • Ældreforhold
  • Fritidsaktiviteter
  • Sundhed & trivsel
  • Holdninger
  • Forventninger
  • Tillid
  • Bekymringer

 

Rapporten koster normalt 54.000 kr. men hvis du bestiller den inden d. 24. august, er prisen kun 41.000 kr. Begge priser er ekskl. moms.

 


Kommunebarometer

Læs mere om metoden

Om politik & samfund

Hver uge fortæller danskerne, hvad de mener om politik og andre samfundsforhold, men også de mere nære ting som fx om forholdene i deres kommune.

Indenfor politik beretter danskerne hver uge om, hvilket parti man vil stemme på. Om man har tillid til regeringen, oppositionen, ministrene og politikerne. Eller i hvilken grad man mener, den aktuelle debat er relevant. Om mediernes formidling af politik. Om danskernes interesse og involvering i politik og så videre.

Danskerne fortæller også om, hvilke samfundsemner de mener burde prioriteres netop nu. Hvilke bekymringer der ligger dem stærkest på sinde. Samt holdninger til fx transport, energi, klima, forurening, fødevarer, infrastruktur, skoler, indvandrere mm.

Danskerne fortæller også om, hvordan det er at bo i deres kommune. Fx vurdering af borgmesteren og kommunalpolitikerne. Kommunens evne til at skabe gunstige forhold for erhvervslivet og udbuddet af arbejdspladser. Vurdering af kommunens institutioner, skoler, udbud af fritids- og kulturaktiviteter, ældrepleje, renovation, mm.

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Mere information? Kontakt gerne:

Anna Midtgaard Christensen
Anna M. Christensen
Analysedirektør
[email protected]
Tlf: +45 26 84 68 51
Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
Tlf: +45 26 83 82 82

Modtag vores seneste meningsmålinger

Skriv dig op og modtag vores seneste meningsmålinger samt undersøgelser som den første.

politiske_maalinger_hvid 3

Du accepterer, at ved udfyldelse af formularen ligeledes vil modtage markedsføring og nyhedsbreve fra Voxmeter A/S.

© Copyright - Voxmeter