Store kommunale og regionale forskelle på tiltrækning af nye virksomheder
Set i forhold til borgernes vurdering af deres kommunalpolitikere, tegner der sig et mønster
Når et repræsentativt udsnit af stemmeberettigede danskere bliver spurgt, hvor god deres kommune er til at tiltrække nye virksomheder, viser der sig store kommunale og regionale forskelle. Det fremgår af Voxmeters kommuneundersøgelse, der bygger på 55.000 årlige interviews, indsamlet jævnt fordelt over 52 uger.
I den seneste måling fra uge 46 ligger midtjyske kommuner som Herning, Ikast-Brande, Hedensted og Horsens alle højt med en andel på omkring 60 pct., som mener, at kommunen løser udfordringen godt.
Noget anderledes forholder det sig for Djurs, Haderslev, Randers og dele af Fyn, særligt Faaborg-Midtfyn og Langeland, hvor den positive respons ligger mellem 12-20 pct. Middelfart Kommune hører derimod til blandt de allerbedst vurderede i landet.
I Region Sjælland topper Kalundborg, Køge og Ballerup listen, mens Slagelse, Stevns, Vordingborg og Helsingør skraber bunden.
Undersøgelsens resultater flugter med en undersøgelse af lokalpolitikeres omdømme i samme uge, offentliggjort den 9. november.
Her lå borgernes vurdering en del over landsgennemsnittet i kommuner som Herning, Ikast-Brande, Favrskov og Lemvig – og ligeledes højt i Kalundborg, Holbæk, Køge, Ballerup og Middelfart.
Samtidig lå nogle af de samme jyske og sjællandske kommuner lavt på barometeret: Randers, Haderslev, Slagelse, Stevns, Vordingborg og Helsingør.
Udfordringen for mange kommuner, både når det gælder evnen til at tiltrække nye borgere og virksomheder, er ifølge Christian Stjer, adm. direktør for Voxmeter, at de typisk mangler konkret og mere finmasket viden om deres borgere og virksomheder. Ikke bare i egen kommune, men også i oplandskommunerne.
»Allerførst må man identificere, hvad man som kommune kan bryste sig med – og hvad man ikke bør bryste sig med«, siger han og fortsætter: »Den mest effektive måde at tiltrække nye borgere og virksomheder på er at bryste sig af lige præcis de ting, kommunens egne borgere og virksomheder er mest tilfredse med, og matche dem med de grupper borgere i oplandskommunerne der er mest utilfredse, med samme ting. Det er netop disse data og disse match, Voxmeter har fokuseret på at indsamle systematisk.«
Kommunernes kommunikation kan derfor heller ikke være identisk, understreger Christian Stjer: »Først må man erkende, hvilke tilbud og services, der fungerer i kommunen, og hvilke borgerne opfatter som de vigtigste sager at få løst. Og det varierer fra kommune til kommune. Den hyppigste fejltagelse der begås, opstår når der bygges abstrakte forventninger op, som ikke kan indfris.«
Med Dansk Kommunebarometer får du indblik i, hvordan din kommune klarer sig på forskellige parametre som fx erhvervslivet, tiltrækning af nye virksomheder.
Læs mere her på siden, i afsnittet Kommunebarometer.
Eller kontakt Anna Midtgaard Christensen, på telefon 26 84 68 51 eller [email protected].
Bemærk at datamodulet kun er live i en uge efter publicering af artiklen.