Store kommunale og regionale forskelle på tiltrækning af nye virksomheder

Set i forhold til borgernes vurdering af deres kommunalpolitikere, tegner der sig et mønster

Når et repræsentativt udsnit af stemmeberettigede danskere bliver spurgt, hvor god deres kommune er til at tiltrække nye virksomheder, viser der sig store kommunale og regionale forskelle. Det fremgår af Voxmeters kommuneundersøgelse, der bygger på 55.000 årlige interviews, indsamlet jævnt fordelt over 52 uger.

I den seneste måling fra uge 46 ligger midtjyske kommuner som Herning, Ikast-Brande, Hedensted og Horsens alle højt med en andel på omkring 60 pct., som mener, at kommunen løser udfordringen godt.

Noget anderledes forholder det sig for Djurs, Haderslev, Randers og dele af Fyn, særligt Faaborg-Midtfyn og Langeland, hvor den positive respons ligger mellem 12-20 pct. Middelfart Kommune hører derimod til blandt de allerbedst vurderede i landet.

I Region Sjælland topper Kalundborg, Køge og Ballerup listen, mens Slagelse, Stevns, Vordingborg og Helsingør skraber bunden.

Undersøgelsens resultater flugter med en undersøgelse af lokalpolitikeres omdømme i samme uge, offentliggjort den 9. november.

Her lå borgernes vurdering en del over landsgennemsnittet i kommuner som Herning, Ikast-Brande, Favrskov og Lemvig – og ligeledes højt i Kalundborg, Holbæk, Køge, Ballerup og Middelfart.

Samtidig lå nogle af de samme jyske og sjællandske kommuner lavt på barometeret: Randers, Haderslev, Slagelse, Stevns, Vordingborg og Helsingør.
Udfordringen for mange kommuner, både når det gælder evnen til at tiltrække nye borgere og virksomheder, er ifølge Christian Stjer, adm. direktør for Voxmeter, at de typisk mangler konkret og mere finmasket viden om deres borgere og virksomheder. Ikke bare i egen kommune, men også i oplandskommunerne.

»Allerførst må man identificere, hvad man som kommune kan bryste sig med – og hvad man ikke bør bryste sig med«, siger han og fortsætter: »Den mest effektive måde at tiltrække nye borgere og virksomheder på er at bryste sig af lige præcis de ting, kommunens egne borgere og virksomheder er mest tilfredse med, og matche dem med de grupper borgere i oplandskommunerne der er mest utilfredse, med samme ting. Det er netop disse data og disse match, Voxmeter har fokuseret på at indsamle systematisk.«

Kommunernes kommunikation kan derfor heller ikke være identisk, understreger Christian Stjer: »Først må man erkende, hvilke tilbud og services, der fungerer i kommunen, og hvilke borgerne opfatter som de vigtigste sager at få løst. Og det varierer fra kommune til kommune. Den hyppigste fejltagelse der begås, opstår når der bygges abstrakte forventninger op, som ikke kan indfris.«

Med Dansk Kommunebarometer får du indblik i, hvordan din kommune klarer sig på forskellige parametre som fx erhvervslivet, tiltrækning af nye virksomheder.

Læs mere her på siden, i afsnittet Kommunebarometer.
Eller kontakt Anna Midtgaard Christensen, på telefon 26 84 68 51 eller [email protected].

Bemærk at datamodulet kun er live i en uge efter publicering af artiklen.

Læs mere om metoden

Om politik & samfund

Hver uge fortæller danskerne, hvad de mener om politik og andre samfundsforhold, men også de mere nære ting som fx om forholdene i deres kommune.

Indenfor politik beretter danskerne hver uge om, hvilket parti man vil stemme på. Om man har tillid til regeringen, oppositionen, ministrene og politikerne. Eller i hvilken grad man mener, den aktuelle debat er relevant. Om mediernes formidling af politik. Om danskernes interesse og involvering i politik og så videre.

Danskerne fortæller også om, hvilke samfundsemner de mener burde prioriteres netop nu. Hvilke bekymringer der ligger dem stærkest på sinde. Samt holdninger til fx transport, energi, klima, forurening, fødevarer, infrastruktur, skoler, indvandrere mm.

Danskerne fortæller også om, hvordan det er at bo i deres kommune. Fx vurdering af borgmesteren og kommunalpolitikerne. Kommunens evne til at skabe gunstige forhold for erhvervslivet og udbuddet af arbejdspladser. Vurdering af kommunens institutioner, skoler, udbud af fritids- og kulturaktiviteter, ældrepleje, renovation, mm.

Meningsmålinger spiller en stor betydning både i den offentlige debat og benyttes flittigt af politikere, rådgivere, embedsmænd og journalister. Hos Voxmeter føler vi et stort ansvar over for danskerne i forhold til, at målingerne altid afspejler et korrekt repræsentativt billede. Derfor stiller vi strenge krav til, at stikprøven er sammensat efter videnskabeligt anerkendte principper, og at spørgsmålsformuleringer og svarmuligheder altid fremstår neutrale.

Stikprøver

Forudsætningen for sammensætningen af en valid stikprøve er, at alle skal have haft lige stor chance for at blive hørt. Den bedste metode til at opfylde dette princip er at benytte telefoninterview, idet 99,9 % af befolkningen har en telefon. Tilfældighedsprincippet opfyldes ved, at Voxmeter genererer 93 % mobilnumre og 7 % stationære numre. Hermed fanger vi alle persontyper, både danskere med hemmeligt nummer, privatabonnement, firmatelefon samt taletidskort. Voxmeter gennemfører minimum 1.000 telefoninterview om ugen omhandlende politik og samfunds- og markedsforhold. Alle telefoninterview afsluttes med en rekruttering til Voxmeters panel ”CEM Danskerne”.

Opnåelse

Når man laver meningsmålinger, der afspejler virkeligheden, er det vigtigt at få overtalt flest muligt til at sige ”ja” til at deltage. Det er dog lettere sagt end gjort. Derfor arbejder Voxmeter løbende med uddannelsen af vores interviewere, som oplæres i samtaleteknik og andre spørgetekniske forhold. Succeskriteriet for vores interviewere er, at 7 ud af 10 af dem, vi ringer op, skal indvillige i at deltage i vores undersøgelser. Dette kræver, at vores medarbejdere har en imødekommende telefonstemme, er veltalende og fremstår seriøse og professionelle. Derfor er Voxmeters interviewere ikke ansat på akkord eller bonus, men arbejder udelukkende på timeløn. Takket være Voxmeters dygtige interviewkorps er det også 7 ud af 10, der takker ja til at deltage i Voxmeters panel ”CEM Danskerne”. Voxmeter har telefonsamtaler med minimum 52.000 danskere pr. år, hvor ca. 36.000 efterfølgende indvilliger i at deltage i Voxmeters panel.

Telefoninterview

Heldigvis er langt de fleste positive, når Voxmeter ringer for at gennemføre et interview. Desværre er der enkelte borgere, som føler sig generet over at blive ringet op, og det beklager vi dybt. Når det sker, har vi en ”lås”, som sikrer, at Voxmeter aldrig ringer op til samme nummer igen.

Voxmeter er danskernes talerør, og formidler deres holdninger og ønsker til medier, virksomheder, politikere og organisationer.

Derfor har vi en forpligtigelse til, at vores målinger afspejler virkeligheden korrekt. Forudsætningen er, at alle borgere skal have haft lige stor mulighed for at blive hørt. Derfor har vi som analyseinstitut også pligt til at ringe til alle, både folk med hemmeligt nummer og til folk der står på Robinsonlisten.

Til gengæld må vi som analyseinstitut aldrig medvirke til direkte eller indirekte salg og aldrig viderelevere kontaktoplysninger, der kan knyttes sammen med svarene, danskerne giver os. Siden 1997 har Voxmeter garanteret vores respondenter 100 % anonymitet, og altid levet op til de nye GDPR-regler, som vi hilser velkommen.

WEB-Panel

Voxmeters succeskriterie er, at vi altid har 100.000 aktive panelmedlemmer til rådighed. Voxmeter laver 52.000 rekrutteringer hvert år via 1.000 telefoninterview pr. uge. Her adskiller Voxmeter-panelet sig fra de fleste andre paneler ved, at ingen har kunnet tilmelde sig på eget initiativ. Alle er tilfældigt udvalgt og inviteret personligt af en uddannet researcher. Derfor er alle persontyper repræsenteret; lige fra ung til ældre, højt til lavt uddannet, rig til mindre rig.

Voxmeter investerer mange ressourcer på, at alle medlemmer er glade for at være medlem af vores panel. Dels sørger vi for, at Voxmeters spørgeskemaer altid fremstår seriøse og velgennemtænkte, samt bestræber vi os på, at emnerne er vedkommende. Derudover har medlemmer adgang til et attraktivt fordelsprogram, der tager højde for, hvad de enkelte persontyper synes godt om. Fordelsprogrammet sikrer en høj opnåelse og lang anciennitet.

Mere information? Kontakt gerne:

Anna Midtgaard Christensen
Anna M. Christensen
Analysedirektør
[email protected]
Tlf: +45 26 84 68 51
Christian Stjer
Christian Stjer
Adm. direktør
[email protected]
Tlf: +45 26 83 82 82

Modtag vores seneste meningsmålinger

Skriv dig op og modtag vores seneste meningsmålinger samt undersøgelser som den første.

politiske_maalinger_hvid 3

Du accepterer, at ved udfyldelse af formularen ligeledes vil modtage markedsføring og nyhedsbreve fra Voxmeter A/S.