Image & Omdømme Rapporten

Hvad betyder et stærkt image?

Styrken af et godt eller dårligt image er afgørende for, hvor effektivt din banks budskaber og kampagner slår igennem og opnår den ønskede effekt.

I hvilket lys ses din bank?

I hvor høj eller lav grad er omverdenen forudindtaget negative eller positive, når de tænker på din bank? Vores undersøgelser viser, at negativ eller positiv forudindtagethed – og ikke kun budskabet i sig selv – i høj grad er med til at bestemme, hvor modtagelig omverdenen er for de budskaber, din bank kommunikerer.

Image kan ses som et sæt farvede briller, der afgør i hvilken grad danskerne, aktionærerne, journalisterne og meningsdannerne ser din bank. Er det for eksempel gennem røde, gule eller grønne glas?

 
 

Bedre kommunikationseffekt

Voxmeters undersøgelser viser år efter år, at der er en klar sammenhæng mellem image og den effekt, en banks kampagner opnår. Det gælder ikke bare effekten blandt potentielle kunder, men i lige så høj grad effekten blandt de eksisterende. Jo dårligere omdømme en bank har, desto flere kræfter skal der lægges i bankens kampagner, fordi kunderne på forhold vil forholde sig kritisk til dem. Image må derfor ikke betragtes som varm luft, men som den barriere eller styrke, der kan give bankens budskaber med- eller modvind.

Hvad tænker andre om din bank?

Anden del af rapporten giver et overblik over bankkundernes syn på de banker, de kender.
I dette kapitel, afdækkes først bankernes renomme, for eksempel på klassiske imageparametre som ledelse, ansvarlighed, troværdighed mv. Dernæst kortlægges den umiddelbare opfattelse af bankernes services målt på parametre såsom rådgivning, udbud, tilbud, priser, innovation og lokalt engagement.

Positiv eller negativ omtale

Tredje del afdækker bankkundernes erindring om 1) de budskaber, de husker om banken, 2) journalistisk omtale af banken og 3) omtale på sociale medier. Disse tre erindringskanaler beriges desuden med information om, hvorvidt de erindrede opfattelser noteredes som positive eller negative.

I rapportens fjerde del afdækkes journalister, meningsdannere og aktionærer, mens sidste del af rapporten, afdækker bankens svageste og stærkeste sider samt hvor banken har præsteret størst tilbagegang og fremgang.

Image Score

Bankens samlede imagestyrke omregnes til en image-score, der tæller op til 3.000 point og tildeles på baggrund af en driveranalyse. Driveranalysen beregner, hvilke af de 20 imageområder og seks stakeholders, der har størst påvirkning på antallet af kunder, som potentielt set ønsker at blive kunde i din bank. Denne metode isolerer med andre ord præcis de parametre, der med stærkest kraft bidrager enten positivt eller negativt til din banks samlede image.

Den samlede rapport giver dermed et solidt grundlag for, at din bank kan udarbejde effektive indsatsplaner synkroniseret efter de relevante årsagskilder med udgangspunkt i bankkunder og andre relevante aktører.

Imagerejsen og stakeholders

I rapportens første del afdækkes styrken af dem, vi betegner som ’ambassadører’ for din bank: dem, der anbefaler din bank (NPS) til andre, plus dem der i praksis gør det aktivt.

 

Image Score og CEM Score

Siden 2008 har Voxmeter rådgivet banker i, hvordan de hurtigst – og mest effektivt – kan forbedre deres image, markedsføring, kundepipeline og evne til at øge kundernes engagement. Til dette formål har vi udviklet CEM Intelligence, hvor ”Image & Omdømme” udgør 3.000 point af de samlede 11.000 point, der udgør den samlede CEM score i CEM Intelligence. Image & Omdømme udgør 39.000 bankkundeinterview ud af de 224.000 interview, der gennemføres hvert år. Alle disse data er årsagen til, at Voxmeter siden 2008 har kunnet medvirke til flere bankers vedvarende succes.

Rapporten

Rapporten er baseret på 39.000 interview fordelt på de 20 største banker. For mindre banker, gennemføres der ekstrainterview.

Du kan bestille rapporten enkeltvis eller købe den på abonnement og modtage den hvert halve år.

Kontakt mig endelig, hvis du har spørgsmål

Christian Stjer
Adm. direktør

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.